8 July 2015

Cara saya turunkan berat badan dalam tak sedar (Last Part)

Disebabkan entri yang ini bersambung-sambung, patutnya nak habiskan cepat-cepat.
Tapi bila dah datang weekend, memang tak sempat langsunglah nak buka blog. Tambah-tambah lagi bulan puasa ni, tak ada hujung minggu yang free sebab mesti akan penuh dengan agenda keluarga. 

Haritu saya tuliskan 5 cara pertama dan utama kan. Jadi ini saya kongsikan lagi 8 cara yang saya amalkan selama ni, yang sama pentingnya untuk turunkan berat badan dengan sihat. Memandangkan 2 entri lepas dah penuh dengan gambar, jadi yang ini saya fokus pada tulisan sajalah ye.

6. Ikut instict untuk indulge dalam dessert

Bila dah bertekad untuk amalkan gaya hidup sihat, selain junk food benda yang wajib ditinggalkan adalah gula. Gula ni memang part paling tricky, sebab dalam budaya kita memang dari kecil dah dibiasakan dengan gula. Gula untuk buat air, gula untuk sedapkan masakan, gula jugalah untuk buat kuih dan semua dessert. Rasanya tak ada dessert yang tak ada unsur gula. Yang lagi mencabar bila gula jugalah komponen terbesar dalam nasi yang kita makan hari-hari sampai berkali-kali.

Macam yang saya cerita dalam entri yang lepas, so far pengambilan gula saya dikawal melalui masakan dan minuman. Maknanya air manis memang jarang beli kecuali jus yang berkualiti, yang 100% pure juice,Not From Concentrated (NFC), dan no added sugar. Air teh, kopi pun dah lama saya amalkan tanpa gula, sampai hari ni saya dah tak boleh telan air teh yang manis sebab hari-hari saya minum air teh tanpa gula (green tea). Air teh yang manis sekarang rasanya buatkan pening kepala dan sedikit loya untuk saya.

Tapi lain pula bab dessert. Sebagai perempuan memang susah untuk berpisah dengan dessert. Sampai sekarang saya masih gagal untuk tinggalkan sepenuhnya. Cuma lebih baiklah dari tahun-tahun sebelum ni. Kalau dulu, dalam 5 tahun lepas waktu saya masih belajar di France, saya boleh habiskan sekotak donat Big Apple yang sedozen tu sorang-sorang. Biasalah kan, balik Malaysia pun setahun sekali dan selama 2 bulan saja. Memang setiap tahun waktu cuti summer tulah saya akan dessert hunting pusing satu Penang dan KL. Selalu favourite saya waktu tu, kalau tak Big Apple, mesti cheese cake Secret Recipe. Dua brand ini memang tak pernah miss.

Sekarang ni, alhamdulillah saya belum lagi sentuh kedua-kedua brand favourite ni dulu. Sejak balik Malaysia for good tahun lepas, selera macam tiba-tiba hilang pada dua-dua ni, dan terus tak beli sampai ke sudah. Sekarang saya cuma suka beli Chatime dan Auntie Annes punya pretzel. Boleh katakan seminggu sekali juga mesti pekena satu dos. Tapi sejak puasa ni alhamdulillah sangat-sangatlah kurang beli. Maybe sebab bila puasa tekak lagi teringinkan kuih-muih macam seri muka, onde-onde dan tepung pelita.

Apa yang saya amalkan sekarang, setiap kali terlintas niat nak beli dessert, saya akan persoalkan niat tu habis-habisan dalam hati. Macam bertubi-tubi soalan saya tembak pada diri sendiri. Kenapa nak beli? Betul ke teringin? Teringin sangat ke? Tak boleh tahan ke teringin tu? Macamtulah kaedahnya saya soal-jawab diri sendiri. Bila dah diri sendiri kena jawab dengan jujur, at last saya akan ikut kata hati. Makna kata, kalau hujung tu saya memang rasa teringin sangat, dah lama dah simpan teringin ni dan tak boleh tahan sangat dah, saya akan belilah dessert yang diinginkan tu. Itupun bersyarat, janji dengan diri sendiri takkan habiskan semuanya. Lagi separuh tu kongsi dengan officemate ataupun Abgmas (part ni Abgmas selalu rasa saya sabotaj weight loss dia). Tapi saya selalu guna alasan, "Alaa..kita kan nak gemuk sama-sama kurus sama-sama. Kongsi-kongsilah kalori ni.."

Selain stay komited dengan cara hidup sihat, at the same time tak bolehlah terlalu rigid dengan diri sendiri. Alah, diri sendiri je pun. Kita yang kawal diri sendiri, kitalah yang paling tahu macamana nak manage. Tak perlukan campur tangan orang lain pun. Kalau hari ni terlebih makan dessert, kita boleh make it up dengan berjalan lebih sikit, atau workout lebih sikit untuk bakar semula kalori-kalori tu. Lagipun dari awal kita dah set mind, komitmen untuk kurus dan hidup sihat ni untuk lifetime. Jadi setakat makan 3-4 sudu cheesecake is no big deal lah. Won't do any harm to your overall journey.

Waktu habis pantang Armand, saya lepaskan gian di cafe favourite di bandar Besancon.
Brownies atas pinggan tu sepanjang mengandung Armand saya akan makan seminggu sekali. Macam belanja diri sendiri sebab berjaya habiskan minggu yang penuh kelas di samping bawa baby dalam perut yang makin sarat.
Tengok Armand tidur macam mulut anak burung. 
Oh Armand... Rindu sangat dah ibu ni.

7.  Jaga portion makan

Yang ini kena apply untuk semua jenis makanan. Tak kira dessert ke, nasi ke, lauk-pauk protein, hatta buah sekalipun, kena perhatikan portion pengambilan kita dalam satu-satu masa. Apa-apa pun tak elok kalau berlebihan. Apatah lagi yang tak sihat dan sarat gula macam nasi dan dessert, lagilah kena jaga. Buah sekalipun sihat, kalau makan malam sampai 4 biji epal, tanpa apa-apa protein, dan zat lain, jadi tak sihat juga akhirnya.

Dalam nak jaga portion, saya pentingkan variety and quantity. Maknanya dalam sepinggan hidangan makan malam, make sure ada semua zat; karbo, protein, lemak (yang sihat), dan vitamin yang sarat dalam sayur dan buah-buahan. Kalau buah pula memang kami lebihkan yang berserat, sebab akan buatkan perut selalu rasa full. Contoh buah berserat yang jadi favourite ; pisang, dan prune. 

Waktu mula-mula saya bereksperimentasi dengan portion untuk makan malam.
variety dah ada, cuma dari segi quantity terlebih pulak. Sampai terlebih kenyang makan sepinggan ni.
Jadi lepas tu saya kurangkan portion ayam, potong separuh lagi dan kongsi makan dua orang.
Sayur hijau banyak-banyak tak apa.

8. Dapatkan sokongan pasangan

Satu benda penting saya nak kongsikan, yang kita mudah nak terlepas pandang. Bila kita commit untuk makan dengan sihat, tak semua orang akan sokong kita. Kadang-kadang, orang paling dekat macam ahli keluarga pun kita akan nampak susah nak terima perubahan kita ni. Dekat sini pentingnya untuk kita dapatkan sokongan pasangan sendiri. Bila suami atau isteri kita sokong, orang lain tak sokong tak jadi masalah besar.

Lagi baik lagi, bukan setakat harapkan sokongan, tapi ajak mereka untuk join in sekali dalam perubahan ini. Yang ini kalau dapat, memang terbaik. Semua benda jadi sangat-sangat mudah. Kelajuan perjalanan kita akan double up, perjalanan pun jadi sangat menyeronokkan. Macam dari segi tinggalkan makan junk food, kurang makan dessert, kurang makan nasi. Semua tu akan jadi bermasalah sikit kalau pasangan hidup kita sendiri pun tak setuju. Bayangkan kalau kita dah taknak minum manis-manis, tapi suami suka sangat minum benda-benda manis, lama-lama tidak ke kita mudah goyah untuk minum manis semula. Sama macam makanan hari-hari, kalau suami tak gemar makan buah dan sayur, suka makan nasi penuh pinggan dan lauk-lauk berat macam kari ayam, hari-hari kita kena masak kegemaran dan permintaan suami dulu. Nak masak untuk diri sendiri dah letih. Last-last kita pun makan nasi dan kari ayam jugalah untuk dinner. 

Dalam hal ni, saya sangat berterima kasih dengan Abgmas, sebab dia yang memulakan idea untuk tukar gaya hidup ke arah lebih sihat. Dia yang lebih health-conscious daripada saya, dan selalu come up dengan idea apa untuk dimasak for dinner, yang mudah, ringkas cepat dan sihat. Mahal tak apa, sebab barang masakan yang sihat memang selalunya mahal. Jadi lama-lama saya jadi bersemangat nak berinovasi dan bereksperimentasi tentang apa yang nak dimasak, sebab saya tahu masakan saya akan dihabis-licinkan oleh suami. Sama juga macam work out, kami sama-sama bertekad untuk stay active dengan amalkan work-out yang konsisten setiap 2 hari. Investment besar dah pun dibuat bila kami beli treadmill untuk letak di rumah tahun lepas. Untuk bulan puasa ni program workout tergendala sebentar sebab risau jatuh dalam fasaburnout, dengan puasa, kerja, semuanya pun satu masa nak dibuat. Lebih baik fokus pada yang lebih utama dulu.

9. Amalkan healthy snacking

Salah satu prinsip untuk turunkan berat dengan cepat adalah kerapkan makan. Bukan banyakkan makan ye, tapi kerapkan. Maknanya sekali makan tak payah banyak, hence the point of control portion. Tapi kerapkan. Selang 2-3 jam make sure ada makanan yang masuk dalam badan. Of course, makanan tu make sure yang sihat-sihatlah.

Pointnya, untuk cepat turun badan, selalulah makan supaya tak lapar. Dengarnya macam counter-intuitive kan? Di sini yang orang selalu salah faham. Kita mudah nak percaya, nak turun badan, kena limitkan makan. Kita cenderung untuk berlapar. Bila kita rasa lapar sebenarnya otak akan terus bagi signal pada badan untuk conserve energy. Metabolisme akan turun, pembakaran lemak untuk hasilkan tenaga akan turun juga. Macamana nak turun berat kalau macamtu kan? Jadinya supaya badan terus-terusan bekerja membakar lemak, kita isilah makanan (sikit sja) setiap beberapa jam.

Makanan yang paling senang untuk dijadikan regular snacking ni of course lah buah. Sebaik-baiknya kalau kerja, bawa buah 2-3 biji hari-hari ke tempat kerja. Apa yang saya amalkan, saya akan bawa sebiji pisang, 2 biji pear/epal, 2 peket biskut coklat oat yang brand munchy's tu. Dekat meja office memang saya dah letak siap-siap sebalang prune kering. Hari-hari, sampai saja office saya akan makan sebiji pisang dan sepeket biskut. Pukul 11 pagi, sejam sebelum makan tengahari, makan sebiji epal. Pukul 3 makan lagi sebiji epal. Pukul 5 sebelum balik, saya makan sikit prune. Makan malam kami pula selalunya pukul 7 malam. Macamtulah rutin saya hari-hari kalau tak busy sangat dengan kerja. Saya akan make sure 2 jam interval between every snacking. Susah jugalah nak maintain begini sebenarnya, tapi kena pandailah manage kerja supaya plan snacking kita tak lari selalu sangat.

10. Kawal tahap stress kerja

Yang ini bersambung dari point di atas. Tak mudah sangat, sebab bukan setiap masa kita ada control over our own work kan. Kadang-kadang datang projek yang tiba-tiba, atau urusan penting yang tak jangka, dengan tight deadline, itu yang selalu bikin stress.

Kalau nak cerita macamana nak handle stress, bukan bidang saya. Saya sendiri pun tak pandai. Tapi saya boleh cakap, kesannya hebat bila tak jaga stress. Kita cenderung untuk makan berlebihan, sebab nak hilangkan stress. Perasan tak, bila tengah stresslah, kepala kita asyik terfikir nak makan dessert, nak makan burger lah, nak pergi pasar malamlah. More often than not, sebab kita dah terlalu terbawa-bawa dengan stress, kita akan mudah sangat terikut dengan kemahuan hati. Dan sangat mudahlah untuk kita makan ikut nafsu seperti yang diidam-idamkan tu. Yang lagi teruk, sekali kita terjebak untuk makan ikut nafsu semula, untuk kembali ke pangkal jalan semula sangatlah mencabar. Macam kena retune semula mindset, macam step awal-awal dulu.

Ini berdasarkan pengalaman sendiri. Sebab selepas balik dari umrah bulan April lepas, saya dilambakkan dengan timbunan kerja untuk prepare business trip ke Paris bulan Mei. Dalam masa yang sama, tersangat banyak 'ketahian' yang berlaku di office, dengan rakan sekerja. Saya tak cukup masa untuk manage semuanya. Hari-hari balik tak pernah lagi awal dari 6.30 petang. Hari-hari balik dengan stress, dengan hari-hari juga makan malam di luar sebab tak sempat nak balik rumah awal. Maka makanlah ikut suka hati dan nafsu selama bulan April dan May. Makan suami pun saya dah lost control. 

Akhirnya, saya naik berat sampai 51kg semula di hujung bulan May. Bila dah habis semua projek di Paris, barulah saya kembali tenang dan normal semula, dan boleh regulate semuanya seperti mula-mula. Alhamdulillah, walaupun susah untuk get back on track, tapi dengan bantuan bulan puasa ni juga, sekarang berat saya turun ke 49kg semula. Dan saya masih dalam proses untuk turun lagi sampai 48kg, kalau tak dapat lagi rendah.

11. Amalkan supplement

Ini bukan kemestian, tapi sangatlah membantu semua usaha kita untuk amalkan makan dan hidup dengan sihat. Ambil supplement bukan semestinya untuk kurus, tapi untuk sihat. Sebab kadang-kadang kita pun tak dapat nak pastikan samada badan cukup semua zat yang diperlukan. Tapi perlu diingatkan juga, jangan sampai terlalu bergantung pada supplement, dan ambil secara berlebihan. Takut-takut ada masalah kesihatan yang lebih teruk pula bila ambil dengan berlebihan dan jauh melebihi keperluan.

Pilihan saya sendiri, saya make sure dekat rumah ada supplement Vitamin C, Calcium, dan Fish Oil. itu komponen utama supplement saya. Saya ambil berselang-seli, taklah semuanya masuk dalam badan sekaligus dan hari-hari. Sekarang saya baru amalkan ESP Shaklee semula, sebab saya perlukan protein untuk kesihatan rambut. Dan tak lupa minyak kepala dara (VCO) yang saya amalkan telan sesudu setiap pagi. 

Kalau nak dicerita tentang khasiat satu-satu supplement ni memang tersangatlah banyak. Dalam setiap fungsi badan pun ada peranannya. Boleh google saja dan baca di internet, kita akan sedar yang walaupun fungsi utama bukan untuk kuruskan badan tapi lebih kepada kesihatan, kesihatan yang dibaiki oleh kebanyakan supplement itu pun menyumbang kepada penurunan berat badan juga akhirnya.

12. Banyakkan dan luaskan pembacaan

Supaya ilmu selalu berkembang, luaskanlah pembacaan kita hari-hari. Sebab kita sendiri pun sangat baru dalam bidang ni, masih banyak tips & trick yang kita tak tahu. Nak buat apa-apa pun memang kena ada ilmu. Bila tak ada ilmu itulah yang akan jadi hasil ke laut.

Saya subscribe beberapa page yang banyak tips dan informasi berguna di FB. Jadi hari-hari bila buka FB memang banyak topik-tipik menarik yang keluar di timeline. Tentang khasiat makanan yang saya belum tahu, khasiat apa yang paling penting untuk kesihatan kulit dan rambut, etc. Melalui pembacaan jugalah saya dapat tahu tentang bahaya olive oil kalau diguna untuk masak dengan api yang kuat, dan juga green tea seeloknya tak diminum sekali semasa makan. Pendek kata, benda-benda macamni kalau tak baca memang kita takkan tahu. Yang tahu olive oil dan green tea tu bagus untuk turunkan berat badan.

13. Stay active

Last but not least, bila dah dapat buat semua di atas, usahalah untuk selalu bergerak sepanjang hari. Jangan selalu malas, duduk setempat saja di office atau melingkar atas katil di rumah. Saya tak advocate buat workout untuk semua orang, sebab tahu nak workout ni perlukan determination yang sangat tinggi. Kalau nak sepenuh hati nak buat, akan berhenti tengah jalan je. Tapi saya menyeru semua untuk selalu bergerak, supaya badan sentiasa dalam mode active.

Kalau nak ikutkan tak susah manapun nak buat. Kalau di office, make sure dalam sejam kita akan bergerak, pergi ke meja kawan ke, turun production ke, pergi pantry isi air ke. Alang-alang dah berjalan, jalanlah dengan semangat ye. Jangan jalan malas-malas. Balik rumah pula boleh stay active dengan mengemas rumah, basuh baju dan memasak. Yang ni tak perlu bagitahu semua perempuan pandai buat.

Saya akui, dekat Malaysia ni mencabar sikit nak stay active dan banyak berjalan. Satu sebab cuaca tak mengizinkan. Dengan panas berbahang sekarang, saya pun fikir 2-3 kali untuk keluar lunch makan di luar. Alih-alih memang lebih suka beli di luar dan makan dalam office saja. Cakap dekat diri sendiri, kira okeylah, sebab berjalan juga untuk beli makanan pergi dan balik.

Kalau di Perancis dulu memang dah terbiasa dengan banyak berjalan ni. Sebab rumah di tengah-tengah bandar, pergi ke mana-mana pun naik bas atau jalan kaki saja. Naik bas pun, bas takkan berhenti dekat-dekat dengan rumah. Boleh kata dulu, setiap hari saya dan Abgmas jalan-jalan pusing bandar sambil tolak Aliff dalam stroller. Sehari kalau tak keluar boleh tak keruan. Tapi cuaca di sana sangatlah sesuai nak buat macamtu, especially bila masuk musim bunga dan musim luruh. Ya Allah sedap sangat cuacanya, bila keluar tak rasa nak balik rumah. Sampai sekarang kami rindukan saat-saat macamtu semula.

Memories....

Habis juga perkongsian saya. Lega rasanya. Semoga dapat bagi kebaikan pada sesiapa yang termasuk blog ini bila-bila. Tak banyak sikit pun tak apalah. Kalau ada yang serius mahu mencuba apa-apa cara yang saya kongsikan di atas, saya doakan semoga turut berhasil untuk anda juga. Apa-apa pun, semua yang baik itu dari Allah taala semata-mata. Segala kekurangan dari diri kita sendiri.

6 comments:

  1. balloon car tu sama dengan anak I Ash punya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno: +62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
      UNTUK LENGKAP SILAHKAN KLIK-> PESUGIHAN TOGEL DAN PELARIS USAHA

      Delete
  2. Hahah. Yeke Farah. Sep sket!
    Bertahan kejap aje belon tu. Tak sampai 3 hari habis kecut.

    ReplyDelete
  3. Numpang Ijin Share gan...!! Jika ada yang berminat bisa langsung ke website kami

    Kami Waletbet hadir untuk para bettor mania sebagai Agen Judi Online , Agen Bola , Agen SBOBET dengan menyediakan produk online betting seperti SBOBET , IBCBET , 338A , 1SCASINO , ASIA8BET, BOLA TANGKASNET99 DAN BOLA TANGKAS88.

    Kami Agen Betting Online terpercaya yang beroperasi dalam dunia maya. Kami membantu para member dalam melakukan pendaftaran produk judi online , dan proses deposit withdraw dengan AKSES BANK BCA / MANDIRI / BNI DAN BRI.

    Untuk bergabung bersama kami hanya dengan melakukan pendaftaran melalui website agen di waletbet dan cantumkan data yang di perlukan di kolom register waletbet.com
    Dan dapatkan PROMO BONUS WALETBET Untuk member baru bergabung bersama kami dan juga untuk member akif kami yang bermain bersama kami di WALETBET Agen Judi Online

    Untuk bertransaksi deposit dan withdraw anda bisa konfirmasi pada CS ONLINE kami melalui akses YM , LIVECHAT , WhatsApp atau melalui kontak BBM kami yang tersedia di website kami.
    Dengan proses cepat dan CS yang ramah siap melayani para bettor mania dalam kenyamanan bermain ataupun dalam konfirmasi perihal betting pemain.

    Agen Judi || Agen Judi Online || Agen SBOBET || Agen Bola || Agen SBOBET || Agen Betting Online || Agen Casino Online || Agen Bola Online

    ReplyDelete
  4. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  5. thanks nini sudi beli suplemen dengan kita. walaupun dah jauh, roger-roger je kalau nak supply tau..hihi

    ReplyDelete