2 July 2015

Cara saya turunkan berat badan dalam tak sedar (Part 2)

Untuk Part 1 boleh rujuk entri sebelum ni di sini.

Seperti yang dijanjikan, di sini saya kongsikan 13 cara yang saya amalkan selama sudah 2 tahun untuk turunkan berat badan, dapat dan kekalkan berat badan ideal. Tapi sebelum tu nak ingatkan siap-siap, ini cuma cara saya, dan terbukti berkesan untuk diri sendiri. Saya tak beranilah nak panggil ini tips sebab hanya berpandukan pengalaman sendiri saya. Kalau cara-cara ini turut berkesan untuk banyak orang lain, then waktu tu kita boleh panggil tips.

1. Betulkan mindset

Saya letak ini nombor satu, sebab bagi saya ini benda pertama kena buat sebelum buat yang lain. Perkara paling penting dalam semua 13 cara ni. Kalau skip yang ini, saya tak jamin cara-cara yang menyusul selepas ini akan berkesan untuk turunkan berat badan. Mungkin berkesan, tapi tak tahan lama. Perjalanan dalam menjaga, mengawal dan menurunkan berat badan ni adalah satu nafas panjang. Kata kuncinya adalah sustainable, supaya kesannya menjadi durable, tahan lama sampai ke hujung usia.

Mindset shit yang saya maksudkan adalah, mulai hari ini bagitahu diri sendiri, goal kita adalah untuk sihat. Bukan untuk kurus, bukan untuk turunkan berat semata. Nak kurus dan turunkan berat saja ada banyak jalan singkat - pil kurus, minuman pelangsing, krim pelangsing. Tapi tak terbukti menjamin kesihatan. Kebanyakkannya lagi menambah-burukkan keadaan dan memperjudikan keadaan kesihatan. Kurus tapi tak sihat, tak ada gunanya. Buat apa ada badan kurus tapi tubuh badan tak cukup zat, muka cengkung, rambut gugur, kulit kering dan macam-macam lagi.

Bila kita letak goal untuk sihat, apa-apa yang kita amalkan, kita akan make sure semuanya menyumbang kepada kesihatan yang lebih baik. Segala amalan dalam 12 langkah-langkah yang saya kongsikan selepas ni kita akan jadikan sebagai lifestyle, dan commit untuk teruskan sampai bila-bila. Bukan sekadar usaha untuk kurus semata-mata. Percayalah, bila kita letak sihat nombor 1, automatik badan kita akan melalui proses-proses yang sepatutnya untuk menyahkan lemak yang tak sepatutnya berada dalam badan, berat akan berkurangan sedikit demi sedikit dan akhirnya kita akan semakin kurus, kalau itu yang diinginkan. 

Senang cakap, weight loss akan terhasil bila kita jaga kesihatan. Tapi memang kena bersabar. Tak boleh hari-hari timbang badan dan stress bila tengok angka tak turun-turun. Tak boleh juga hari ini mulakan cara hidup sihat tapi bulan depan sudah kecewa dan putus asa bila tak nampak perubahan. Proses mengutamakan kesihatan dalam menurunkan berat badan memang akan mengambil masa yang lama tapi hasilnya memang terjamin.

2. Jaga pemakanan

Kalau mindset sudah betul, baru boleh embark dalam amalan-amalan praktikal. Dari pengalaman saya, jaga makan adalah tiang paling utama kepada semua amalan lain. Pernah dengar tak orang putih selalu sebut, weight loss starts in the kitchen, not in the gym? Ini yang jadi pegangan saya dan Abgmas waktu kami mula mendapat hidayah tentang betapa teruknya cara kami makan selama ni dan mula bertekad dan commit untuk jaga pemakanan pada awal tahun 2013.

Perkara yang paling kami utamakan dalam nak menjaga pemakanan ni adalah khasiat dan zat yang saya banyak belajar melalui pembacaan. Kalau dulu selalu makan nasi pagi, tengahari dan malam, sekarang makan nasi cuma sekali sehari. Ambil nasi pun tak banyak, sesenduk seorang. Lauk pula kami pay attention kepada cara masak. Lauk yang jenis kena masak dengan lama, macam rendang, memang kami tak pernah masak dan kalau dihidangkan pun jarang ambil. Masakan bersantan pun Abgmas sendiri minta dikurangkan, macam masak lemak, masak kari. Kalau bersambal pun tak selalu juga. Saya suka lauk bersambal, Abgmas kurang gemar tapi tetap makan kalau saya masak. Jadi apa yang saya buat, saya make sure setiap kali buat sambal, saya gunakan minyak paling sedikit yang mungkin, dan kurangkan garam. Garam pun kami cuma pakai garam kasar saja, yang tak diproses dan rasanya pun lagi mild dan kurang perit.

Gula memang kami letak tepi. Saya dan Abgmas dah lama ban gula dari dapur memasak kami. Pernah awal-awal balik Malaysia tahun lepas, 4 bulan rumah kami tak ada gula. Mak saya datang nak memasak sambal pun jenuh punggah satu dapur sebab tak jumpa gula. Saya cuma tergelak dan cakap, "sorrylah mak, kami memang dah lama tak beli gula". Mak orang kelantan, jadi saya faham kenapa Mak susah nak berpisah dengan gula. Sampailah satu hari tetamu datang rumah, dan saya pun panik sebab nak buat air teh tapi tak ada gula. Takkanlah nak hidangkan air tak bergula dekat tetamu. Nasib baik ada air milo 3in1 yang pernah dibeli lama dulu, saya pun bancuhkan satu-satu peket dalam setiap cawan. Sejak hari tu rumah kami sudah ada gula, tapi untuk kegunaan buat air tetamu saja. Dan itupun, kami pakai gula merah.

Kebanyakan lauk lain, kami masak dengan cara panggang, grill dan goreng tanpa atau dengan sedikit minyak saja. Sebelum balik dari Perancis, kami pun sempat beli Actifry keluaran Tefal, alat untuk menggoreng tanpa minyak yang sangat banyak membantu memudahkan saya sediakan makanan terutamanya makan malam. Sayur selalu buat samada sup, rebus, celur, steam atau goreng dengan sikit minyak ikut jenis sayur. 

Jenis yang saya selalu masak dulu.
Deep fry is a big NO.

 Sekarang, ayam memang masak secara goreng tanpa minyak saja dengan Actifry.
Harga memang mahal sikit tapi sangat convenient dan berbaloi.

Hasil ayam Actifry, dengan proses memasak tak sampai 15 minit.

 Jenis makan malam yang Abgmas suka.
Simple dan mudah nak dibuat.

Semua ini kami mula praktikkan pada awal tahun 2013, dan mula amalkan secara serius sebagai lifestyle sejak saya disahkan mengandungkan Armand bulan Mei 2013. Selepas bersalinkan Armand bulan Januari 2014, proses berpantang pun saya jalani dengan lancar. Abgmas yang sediakan semua makanan berpantang, dan saya tak rasa terseksa pun dengan makanan pantang. Sebab tak banyak lainnya dengan makanan hari-hari kami sebelum ni.

3. Cintai air putih

Saya tak cakap banyakkan minum air putih, tapi saya tekankan cintailah air putih. Tak kisah samada air mineral, air masak, air tapis, air minuman dalam botol, atau air paip (yang selamat diminum), asalkan airnya jernih. Sebab bila dah cinta, tak perlu disuruh memang akan selalu minum sepanjang hari, sampai akan rasa tak boleh berpisah dengan air putih walaupun sesaat. Sungguh tak tipu, ini bukan propa, sebab ini yang terjadi pada saya.

Saya kongsikan sikit pengalaman saya dengan air putih ni. Sejak kecil saya cukup tak suka, dan boleh dikatakan benci air putih. Memang tak pernah dibiasakan minum. Tekak saya cuma boleh telan air yang berperisa. Air sirap, air limau, air laici, air tin/botol, atau air gas. Kalau minum air putih, sekali teguk pun rasa nak muntah. Dan benda ni berlanjutan sampai saya habis sekolah.

Sampailah saya kenal Abgmas, seorang pencinta air putih. Tak suka minum air berperisa, lagi-lagi air gas. Kalau minum air putih boleh diteguk sampai nak habis sebotol satu masa. Sejak mula berkenalan, umur saya 18 tahun, sampailah dah kahwin dengan Abgmas waktu saya 23 tahun, Abgmas selalu sangat minta saya minum air masak. Selalu pujuk saya, minumlah air masak. Saya kata tak boleh, tak sedap, nak muntah lah rasa dia. Tapi saya selalu mengadu, muka banyak jerawat lah, kulit kering lah. Abgmas kata, kalau minum air masak semua tu settle. Saya tak percaya, rasa macam semua tu propaganda semata. Saya teruskan macam biasa habit minum air manis walaupun selepas setahun kawin.

Sampailah saya mengandungkan anak pertama, Aliff. Waktu tu di Perancis, doktor sendiri cakap, saya kena banyakkan minum air putih. Entah kenapa sekian lama hidup di dunia, di usia 24 tahunlah saya baru tergerak untuk mula paksa diri minum air putih. Paksa okey, memang paksa diri. Mungkin hati jadi lembut sebab mengenangkan anak yang dikandung. Waktu mengandungkan Aliff pulak, Abgmas jauh dekat Malaysia. Saya masih belajar, jaga diri dan kandungan sorang-sorang saja. Bila diri kita berada di luar comfort zone, dengan suami tak ada di sisi, kekuatan untuk survive akan datang dan tiba-tiba kita boleh jadi luar biasa kuat untuk buat sesuatu yang tak biasa.

Jadi bermula dari waktu itulah, sebab selalu paksa diri minum, lama-lama saya rasa terbiasa. Satu hari pergi kelas macam tak keruan kalau tak dapat minum air mineral. Oh lupa nak bagitahu, saya mula paksa minum air putih dengan air mineral. Nasib saya baik, sebab air mineral dekat France murah-murah dan sedap-sedap. Kandungan calcium dan magnesium air mineral di sana sangat tinggi, buatkan airnya rasa berlemak dan sungguh sedap diteguk berulang-ulang. Saya ingat lagi jenama air tu Contrex. Sejak mengandungkan Aliff saya mula minum air Contrex tu, sampailah kami balik ke Malaysia for good lepas saya lahirkan Armand, saya dan Abgmas minum air Contrex secara konsisten hari-hari. Sehari 2 botol untuk saya, 2 botol untuk Abgmas. Dua botol bersamaan 3 liter. Kadang-kadang saya minum sampai 4.5 liter sehari. Sebotol bawa pergi kelas itu wajib, sampai pensyarah jokingly mengusik saya bila saya masuk kelas,"Haaa sampai dah Marini dan botol susunya." Sebab hari-hari pun kepit botol pergi mana-mana. Botol besar pulak tu, tak muat nak simpan dalam beg.

Air mineral jenama Contrex yang saya maksudkan.
Sekali beli memang berpeket-peket 6 botol terus.
Ini yang kawan saya hadiahkan waktu saya mengandungkan Aliff. 
Dia tahu favourite saya, belikan dan hantar sampai ke bilik. Dengan buah delima itu, elok dimakan masa mengandung.
Thanks Ana. :)

Inilah buktinya saya tak boleh berenggang dengan air putih walau sesaat.
Gambar masa saya ke Paris untuk business trip bulan Januari lepas.
Benda pertama saya buat selepas saja check-in hotel, jom pergi kedai cari Contrex!
Terlepaslah sudah segala kerinduan. Semoga dapat kita berjumpa lagi sayang.

Macam saya cakap dalam entri yang lepas, saya tak sedar macamana berat saya boleh turun sampai mencecah angka yang saya tak pernah jangka. Daripada 57kg selepas lahirkan Aliff sampai 48kg sekarang. Tapi saya yakin sangat, amalan saya minum air putih ni antara penyumbang terbesar. Oh tak lupa juga kepada green tea yang saya minum setiap hari sampai hari ini. Sehari segelas tak pernah tinggal walaupun travel.

4. Buang tabiat makan junk food

Yang ini, memang saya maksudkan buang. Bukan kurangkan, tapi memang tinggalkan terus dan jangan pandang ke belakang lagi. Sebab junk food ni memang tak ada kebaikan langsung pada badan, malah merosakkan kesihatan. 

Saya pengamal junk food yang tegar dulu. Benda yang paling saya suka adalah gula-gula kenyal jenama Yupi tu. Yang ada bentuk burger, hot dog, pizza, binatang, buah-buahan. Suka amat sangat, sampaikan setiap kali Abgmas atau Mak nak poskan parcel pada saya dari Malaysia ke Perancis, saya minta selitkan sekali sepeket besar Yupi burger. Dan saya tetap amalkan makan gula-gula kenyal di walaupun tengah mengandungkan Aliff dulu. Dekat France tak ada Yupi, tapi ada brand Haribo yang halal. Sedap boleh tahan juga. Saya beli sekotak besar, letak tepi katil. Sebelum tidur makan sebiji dua, macam makan supplement Abgmas cukuplah marah dan tak berkenan tengok saya makan benda alah tu waktu mengandung. Saya guna alasan, nak hilangkan loya, dan teruskan membeli dan makan senyap-senyap belakang Abgmas. Ya Allah punyalah keras kepala saya waktu tu.

Sekarang alhamdulillah, saya boleh kata badan saya free from junk food, sejak dapat hidayah waktu mengandungkan Armand. Sekarang bila tengok Yupi, kadang-kadang godaan terasa kuat, goyah juga saya nak merasa sikit. Satu hari saya pun beli senyap-senyap, simpan dalam almari baju. Makan sebiji konon nak rasa sikit je, tapi end up saya luahkan balik. Ergh tak boleh telan. Rasa sungguh semua bahan artificialnya, macam makan plastik. Sampai ke sudah sebelah mata pun saya tak pandang sekarang. 

5. Jaga berat badan semasa mengandung

Saya letak nombor 5 sebab mungkin tak boleh diaplikasikan oleh semua orang. Walaupun nombor 5, saya rasa ini antara yang memainkan peranan terbesar juga dalam perjalanan weight loss saya.

Waktu mengandung Aliff saya memang tak jaga berat langsung. Makan pun tak terjaga macamanalah berat nak terkawal. Saya makan apa saja, mungkin sebab anak pertama, ilmu masih kurang, manja pun terlebih banyak. Semuanya saya izinkan masuk ke tekak. Coklat sebalang memang tersedia atas meja study. Makanan harian pun saya selalunya tak sempat nak masak sebab jadual penuh. Jadi samada saya makan kebab yang sangatlah tinggi minyak, lemak dan kalori itu, ataupun saya pergi menumpang di rumah adik-adik. Memang tebalkan muka jemput diri sendiri dan tumpang makan apa-apa lebihan yang ada. Macam tak senonoh juga perangai macamni, tapi waktu ni saya memang tak ada pilihan lain. Nak menjaga diri sendiri yang mengandung satu hal, dengan study lagi. Tapi syukur sangat adik-adik semuanya memahami dan selalu juga ajak saya tidur di rumah, makan tengahari dan malam mereka siapkan masak. Sampai hari ini saya terhutang budi dan sangat sayangkan mereka walaupun dah lama tak jumpa.

Bukti sebalang coklat yang setia menanti di meja study.
Asal habis isinya saya akan topap. Tambah pula coklat sangatlah murah di sana.

Masa mengandungkan Armand, alhamdulillah dah dapat hidayah dan dah mulakan perubahan cara hidup ke arah yang lebih sihat. Faktor paling penting, waktu tu Abgmas dah ada tinggal dengan saya di Perancis. Jadi Abgmas lah yang banyak memasak bila saya tak larat dan pastikan saya makan dengan sihat. Pengambilan coklat sangatlah kurang, beli dessert pun bila dah teringin sangat-sangat saja. Itupun saya boleh kira dengan jari berapa kali beli dessert yang semuanya menggiurkan di France. Satu perubahan yang saya amalkan sampai hari ini, setiap kali ada sweet tooth, saya akan makan buah. Maka bekalan buah-buahan di rumah memang selalu penuh dan banyak variety. Selalunya saya akan makan pisang, epal, pear, strawberry atau buah plum.

Waktu ni saya dan Abgmas selalu rajin ke pasar. Sebab pasar cuma belakang rumah.
Beli buah-buahan dan sayur-sayur segar untuk bekalan di rumah. 

 Nasi goreng daging yang Abgmas masakkan untuk bekalan saya ke kelas.

 Hidangan makan tengahari kami. Satu nasi, satu protein, satu sayur dan satu buah.
Macam inilah sampai sekarang, walaupun waktu berbuka puasa.

Kalau kelas penuh dan saya tak sempat balik ke rumah, akan makan di restoran universiti.
Beginilah pattern makanannya hari-hari. Sihat dan seimbang.  

Selalunya untuk dinner, saya akan buatkan salad campur dengan tuna. 
Kemudian makan dengan roti Perancis yang panjang tu (baguette). Memang fulfilling.

Sebab sangat menjaga makan, sepanjang mengandungkan Armand saya cuma mengalami kenaikan badan sebanyak 11kg. Berbanding waktu Aliff, berat saya naik sampai 16kg. Sudahlah kenaikan pun tak banyak, berat badan saya pun cepat turun selepas lahirkan Armand. Sebab dah mulakan lebih awal gaya makan begini, masa berpantang jadi mudah. Abgmas jugalah yang masakkan makanan berpantang saya, dan saya pun tak rasa terseksa sebulan lebih makan makanan berpantang. Sebab tak banyak bezanya pun dengan makanan seharian sebelum bersalin.

 Sebelum bersalinkan Armand. 
Pregnant 9 months.

 3 bulan selepas lahirkan Armand.
Gambar diambil di tempat praktikal saya, 2 minggu sebelum Armand pulang kepada Allah.

Memandangkan saya dah lama menulis dengan panjang lebar untuk entri ini, yang selanjutnya akan bersambung di Part 3. Tinggal sikit saja lagi, tapi saya dah hilang fokus sikit.

Terima kasih sudi membaca.

7 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.wr.wb. perkenalkan nama saya Ibu Anita Tki Malaysia, saat menulis ini saya teringat memory masa lalu.saya sangat tergugah hati melihat coretan hati yang Ibu tulis. saya jadi teringat tentang masa-masa sulit dulu,karena iktiar dan usaha , seolah2 menjadi dendam bukan lagi motivasi, cuma satu tujuan saya pada saat bagaiman caranya untuk bangkit..singkat kata berbagai macam iktiar dan cara yang saya lalui, mengingat pada saat itu hutang saya 1,2m yang tidak sedikit, belum lagi bunga renternir yang bertambah. karena usaha, kesungguhan hati, akhirnya menemukan jalan /solusi . saya percaya ALLAH ITU TIDAK DIAM MAHA PENYAYANG , cobaan itu bukan lah ujian tapi hadiah yang tersilmut untuk kebahagiaan yang sebenar2nya. Sudah banyak para normal yg kami mintai angka togel dan uang gaib cuma Ki Witjaksno yg berhasil alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus. jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi Ki Witjaksno: +62852_2223_1459. ingat kesempatan tidak akan datang untuk yang kedua kalinya
      UNTUK LENGKAP SILAHKAN KLIK-> PESUGIHAN TOGEL DAN PELARIS USAHA

      Delete
  2. nak la contrex.ada kat malaysia tak.hahaha.pengaruh sangat..memang kena kurangkan minuman manis tu.akak ni dah la suka gilla minum latte.memang kena cut sebab pakej berlemak semua cukup.ni pun dalam proses nak turunkan berat gak ni.hehehee


    FAD

    ReplyDelete
  3. wahhh menarik ni... macam nak cuba juga....

    ReplyDelete
  4. Nini. Rumah aku pun gula hanya back up utk tetamu dtg je. :) setuju sgt dgn letakkn "mindset " tu No 1. Sehat is our ultimate goal

    ReplyDelete