23 June 2015

Kembali ke dapur

Dua minggu sebelum datang bulan puasa, saya dan suami dah mula saling berpesan tentang azam yang nak ditanam kuat-kuat untuk Ramadhan tahun ini. Untuk suami senang saja, dia cuma berharap untuk sangat kurangkan makan di luar atau membeli makanan luar. Dalam erti kata mudahnya, dia teringin untuk lihat saya ligat memasak semula, terutama lagi di bulan puasa yang benda tak pernah teringin nak makan pun terasa ringannya tangan nak membeli.

Betul juga, dah hampir 3 bulan saya kurang memasak. Tambah lagi lepas balik dari umrah di hujung April, saya terus disibukkan dengan persiapan untuk projek di Paris yang dah selesai hujung bulan Mei lepas. Sebelum tu, hari-hari balik rumah tak pernah lebih awal dari pukul 6 pm. Sebab kami dua-dua pun bekerja, habis kerja dah lapar, jadi hampir setiap harilah kami berjumpa di luar untuk selesaikan dinner ikut selera, kemudian barulah balik rumah. By the time sampai rumah, mesti dah pukul 9 malam. Nak kemas rumah, nak spend masa main dengan Aliff lagi, nak prepare barang-barang untuk esoknya, semuanya nak kena diselesaikan sebelum pukul 11 malam. Macam itulah hari-hari sejak 2 bulan ni. Terasa kosong dan flatnya hidup. 

Jadi bila suami luahkan hasrat nak merasa airtangan saya semula hari-hari, I am overjoyed. Surprisingly, tak terasa hati ataupun tertekan langsung. Mungkin sebab saya sendiri pun dah rasa bosan makan di luar, dengan harga yang makin menekan, rasa tak setara mana, cara masak pun kita tak tahu, kesihatan tak terjamin, kepuasan pun hilang. 

Maka keluarlah kami pergi beli barang-barang dapur yang dah berbulan tak berganti. Minyak dah habis. Garam gula, tepung nak diganti. Dalam peti jangan cakaplah. Kerja-kerja pemulihan yang intensif sangat diperlukan. Nak shopping barang pun satu hal. Walaupun pergi ke dua tempat, pasar dan tesco, kepala saya sungguh jammed memikirkan nak beli apa. Rasa tak cekap sungguh, macam baru semalam je jadi isteri tiba-tiba hari ni nak kena memasak untuk suami. Memang inilah akibatnya bila dah lama tak memasak. 

Saya tanya suami, nak beli apa ek? Suami kata, okey Nini nak masak apa? Entah, blurlah. Padahal dalam kepala dah bersusun idea lauk. Cuma tak boleh nak organise yang mana nak dimasak dulu. Bulan puasa kan ada 30 hari. Takkan nak beli saja semuanya dulu then stock up. Kalau tiba-tiba tak jadi masak, kan rugi saja semuanya rosak.

Akhirnya berbekalkan konsep beli saja sesedap rasa nanti baru fikir nak masak apa, dapatlah restock kali pertama setelah sekian lamanya. Bila dah ada barang, saya pun mula overhaul dapur yang dah lama ibarat tak berpenghuni. Masuk keluar dapur untuk buat air saja selama ni. Alhamdulillah, mungkin azam tu sangat kuat kali ni, maka siaplah dapur kami yang dah bersedia untuk dikerahkan sepanjang bulan puasa. Senyum panjang ke telinga setiap kali suami masuk dapur. Macam dapat dapur baru katanya. Saya pun sama, sikit-sikit pergi dapur.




Beginilah dapur kecil kami. Keluarga pun kecil saja, terasa cukup semuanya. Lapang hati saya setiap kali masuk dapur, nak masak pun hati jadi senang. Cuma silap saya tak sempat ambil gambar sebelum kemas. Kalau letak sebelah-menyebelah mesti lagi senang nak nampak berbezanya keadaan sebelum dan selepas. Betapa serabutnya dapur waktu dua-dua sibuk dengan kerja dan alhamdulillah sekarang saya lapang selama 3 bulan dan boleh fokus kepada hal-hal rumahtangga.





Masakan pertama selepas 2 bulan. Mee goreng dan sambal sotong petai. Tak senonoh sikit ambil gambar tengah dalam kuali lagi. Gambar ni saya hantar pada suami yang waktu tu tengah outstation di Istanbul, dengan ucapan, "nah my cooking after so long. Come back fast. Can't wait to cook for you"

Okey tiba-tiba terliur tengok gambar sambal sotong petai ni. Lagi 3 jam nak berbuka. Rasanya confirm dah esok ni menu berbuka seperti gambar di atas.

2 comments:

  1. Ermmmm sambal sotong + petai..meletopsssss

    ReplyDelete
  2. assalam...

    sedap nya mee goreng tu... hehe.

    selamat berpuasa :)

    ReplyDelete