29 June 2015

Berbuka : masak sendiri atau beli

Macam tak percaya hari ni dah masuk 13 Ramadhan. Lagu raya dah semakin kedengaran di shopping mall. Biskut raya pun dah mula memunculkan diri. Sememangnya biskut rayalah yang saya paling nantikan setiap tahun bila nak raya. Tak ada baju raya pun tak apa, asalkan dekat rumah ada bermacam biskut raya. 

Alhamdulillah, sepanjang berpuasa 13 hari ni, semuanya tenang saja untuk kami satu family. Di tempat kerja saya pun memang tengah tak ada projek, appointment pun sikit sangat, meeting lagilah sengaja dilewatkan sampai selepas raya. So basically now is a downtime. Maka banyaklah masa dapat saya lebihkan untuk diri sendiri dan keluarga. Macam memenuhi hasrat suami untuk lebih banyak makan homecooked meal. 

Setakat ni masih hari-hari berbuka dengan masak sendiri. Selain nak memenuhi azam suami supaya dapat lebih berjimat dan lebih terjamin kesihatan dan kebersihan makanan, saya sendiri rasa lebih berguna dan lebih puas setiap hari bila dapat preparekan makanan berbuka. Perasaan dia macam, kepuasan berganda-ganda, bermacam perasaan datang pada lain-lain masa. Rasa lega bila dah selesai memasak lebih kurang pukul 7, dan melihatkan suami pun hanya beli kuih-muih yang tak sampai RM 5 sebagai pemanis mulut, automatik rasa nak bagi pat on the back sebab menyumbang kepada penjimatan dan ekonomi bersama. Jimat banyak pulak tu kalau nak difikirkan. Sekarang ni dengan duduk di tengah-tengah KL nya, makan kami 3 beranak tak sahlah kalau tak mencecah RM40. Itu baru saja sekali makan, untuk satu hari.

Bila dah berbuka, tengok suami kita makan dengan berselera siap bertambah, di situ datang bertambah rasa seronoknya. Syukur sebab Allah gerakkan hati dan badan yang memanglah letih kalau balik kerja naik LRT untuk tetap masak juga satu dua lauk. Kalau sedap suami akan puji. Kalau tak sedap dia akan cakap juga terima kasih. Tapi setakat ni suami saya hari-hari without fail akan puji cakap sedapnya lauk walaupun simple saja. Satu lauk protein, satu lauk sayur, sepinggan nasi, dan air sirap. Simple sangat, tapi kenyangnya tetap sama macam makan buffet Ramadhan.

Tahun ni sebenarnya kali pertama saya memasak hari-hari untuk bulan puasa. Cuma akan makan di luar bila ada jemputan berbuka saja. Itu pun cuma sekali seminggu. Minggu lepas dapat berbuka di Royal Chulan dengan teman sepejabat suami, ada kawan belanja katanya. Minggu ni pula baru berbuka semalam di De Palma Ampang dengan family mertua. Alhamdulillah besar sungguh nikmat. Dapat makan bersama, sedap-sedap dan macam jenis pula dan dengan percuma. Hanya dapat berterima-kasih dan mendoakan semoga mereka digandakan rezeki oleh Allah swt.


 Berbuka di Royal Chulan. Banyak sangat makanan sampai 1000 juadah.
Rambang mata sampai tak sempat ambil gambar satu pun. Sempat selfie je.

Tahun lepas, rasanya tak ada sehari pun saya memasak untuk berbuka. Sebab keadaan kerja lain. Waktu tu saya tengah praktikal, pergi balik ofis memang berhantar dan berjemput oleh suami. Bila petang-petang balik dengan dia, sampai rumah pun dah pukul 6 lebih, memang tak sempat dah lah saya baru nak memula masak. Sebenarnya sempat je kalau betul-betul cekap dan rajin di dapur. But that was not my case. 

Alhamdulillah tahun ni dah berubah banyak. Hari-hari boss bagi balik seawal 4 petang lagi. Memandangkan saya commute dengan LRT, dalam pukul 4.30 dah selamat sampai rumah. Rehat sekejap, solat asar. By pukul 6 dah boleh cergas memasak. Pasar ramadhan yang dah glamour dengan panggilan Param tu baru sekali saya jejak tahun ni, tapi berakhir dengan pembelian kuih-muih semata-mata yang tak sampai pun 5 ringgit. Ingat lagi tahun lepas, hampir hari-hari membeli di pasar ramadhan. Hari-hari resah dan pening kepala taktahu nak beli apa. Lauk kena beli 2 jenis, satu untuk berbuka satu untuk sahur. Beli kuih tu pasti. Air lagi. Murtabak atau lain-lain sampingan, sehari mesti ada sejenis dua. 

Dalam bab ni saya berterima kasih sangat dekat suami yang sangat bersabar menunggu dan tak pernah tegur secara direct bila hari-hari saya tak mampu memasak bila balik kerja (sebelum bulan puasa). Semuanya dia doakan dalam diam saja, semoga saya dilapangkan sedikit masa untuk keluarga. Bila bulan puasa ni Allah makbulkan doa dia, nampak sangat dia happy hari-hari. Selain suami, mak lah orang yang saya terhutang budi sampai sekarang, yang ajar saya bab memasak ni sejak kecil. Walaupun bukan kategori anak dara yang rajin masuk dapur, tapi sejak sekolah rendah mak dah mula ajar siang ikan, potong ayam, sotong dan haiwan-haiwan yang lain. Memasak mak yang buat. Saya betul-betul belajar memasak pun waktu duduk di France dululah. Rasanya ini skill yang semua student luar negara sangat handal, tak kira lelaki atau perempuan.

All in all, saya rasa bulan puasa ni sesuai sangat jadi turning point atau medan untuk isteri-isteri dan ibu-ibu kembali aktif memasak semula. Office hour pun ada adjustment, masuk awal boleh balik awal. Of course nak memasak hari-hari sepanjang bulan macam impossible untuk kita yang bekerja. Sesekali pun mesti rasa teringin nak rasa makanan luar, sama-sama rasa kemeriahan pasar ramadhan dan juadah-juadah yang dijual. Apa yang saya boleh suggest, a better option to pasar ramadhan is going to restaurant. Kedai-kedai yang kita dah biasa pergi, yang turut sediakan juadah berbuka, yang kita yakini masakan dia dari segi kebersihan dan kesedapan. Limited option, but that is the key. Kita akan ambil setakat apa yang ada sajalah. Kalau pergi ke pasar ramadhan yang ada selautan juadah, kuih-muih sampai berpuluh gerai yang jual, mesti susah nak mengekang nafsu dari tak membeli. Tapi lagi satu, beli di restoran atau gerai pun bukan untuk makan di sana. Tapaulah bawa balik makan di rumah. Jimat air tak payah order. Nak makan dengan gaya free style pun boleh. Dan yang paling penting, cepat untuk selesai dan terus ready untuk solat dan terawih. Settle.

Harapan saya tak sebesar mana. Cuma mendoakan kita terus berpeluang menjalani puasa di tahun-tahun lepas ni, dan semoga Ramadhan kita semakin matang seiring usia. 


Majlis berbuka dengan kawan-kawan sekolah menengah tahun lepas. Tahun ni punya masih dalam perancangan. Tema tahun lepas warna biru, ada seorang saja tersasar pakai hijau.


3 comments:

  1. akak pun beli kat cafe opis ja.sebab dah tau rasa macam mana and harga pun berpatutan.kalau nak beli tempat lain,selalu end up beli kt restoren yg biasa pegi.so far kat param tu beli ayam panggang jer la sebab teringin.yang lain tu ,hmmm tu lah,ada yg menjual nak dapat untung jer.

    ReplyDelete
  2. Bagus kak.. itulah trickynya param ni, kita taktahu macamana rapi penjagaan makanan yang dijual. Ada tu yang tak biasa meniaga, tiba2 bulan puasa meniaga sebab nak untung. Yang tu selalunya saya elakkan.

    ReplyDelete
  3. Kalau akak preffer masak sendiri...lagi terjamin kebersihan ..lagi puas hati..

    ReplyDelete