4 May 2014

Susu terakhir buat Armand

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Subhanallah, hampir dua minggu saya ambil masa untuk tulis entri ni. Sebenarnya dah empat kali saya cuba habiskan. Tapi setiap kali mesti berhenti separuh jalan sebab tak mampu nak tahan airmata. Teramat berat sebenarnya untuk saya imbas kembali apa yang terjadi pada hari Armand pergi. Walaupun sampai sekarang ini pun, masih terasa-rasa lagi sebak dan pilunya bila terkenang. Semuanya masih fresh dalam fikiran. Macam ada wayang di selaput mata yang menayangkan semula setiap babak yang saya lalui. Babak realiti yang selama ini saya hanya lihat dalam drama-drama di tv. 

Lagi dua hari, cukuplah 3 minggu saya terpisah dari anak kandung yang amat dicintai. Berkat doa ramai orang, dan dengan rahmat Allah, kami semua semakin pulih dari kesedihan. Alhamdulillah, syukur pada Allah. Airmata yang mengalir kadangkala hanyalah airmata dari hati yang sangat merindukan anak syurga itu. Setiap masa saya rindu sangat. Tapi tak dapat nak menzahirkan rindu itu dengan mencium dan memeluk Armand. Hanya dapat berdoa dan mengadu pada Allah sambil menangis. Selama ini saya fikir saya dah melalui fasa rindu yang paling dahsyat dan menguji, sewaktu saya dan suami terpisah selama setahun setengah. Saya di Perancis menghabiskan studi, dan suami di Malaysia mencari rezeki. Rupanya saya silap. Rindu pada Armand ini jauh lebih menduga kerana takkan ada lagi pertemuan di dunia. Masya Allah, memang besar sangat kesabaran yang saya perlu bekalkan dalam hati untuk teruskan kehidupan. Kadang-kadang rasa payah sangat. Tapi mungkin itulah salah satu daripada harga syurga yang saya inginkan.

Sekarang ini, untuk kuatkan diri, saya hanya teruskan hidup dengan pandang ke hadapan. Pandang ke depan dengan membayangkan pertemuan seterusnya antara saya dan Armand. Sesekali bila menoleh ke belakang, teringat saat mengandung dan melahirkan Armand, demi Allah, sangat mengusik perasaan. Bukan mudah sebenarnya, sebab saya memang suka mengingati kenangan. Setiap saat yang terakam dalam memori memang memberi saya kekuatan dan semangat untuk teruskan langkah kehidupan. Sampaikan dulu waktu zaman sekolah menengah, ada seorang kawan gelarkan saya 'insan yang hidup dalam kenangan'.

Tapi kelahiran dan pemergian Armand betul-betul mengubah semuanya. Saya kini semakin sedar, hidup ini bukan hanya di dunia. Malah sekejap sangat di dunia. Kalau biarkan diri cling pada kenangan masa lalu yang indah, secara tak sedar hati ini akan terpaut pada dunia. Rasa berat untuk tinggalkan hidup di dunia. Rasa macam tak adilnya segala keindahan dan kenikmatan ini akan berakhir juga. Tapi bila pandangan ditumpukan ke hadapan, saya lebih terdorong untuk berfikir, esok saya di mana? Masihkan di dunia? Masih punya suami dan anak? Masih sihat dan sempurna pancaindera? Secara automatik hati akan menggerakkan jasad, melakukan sebanyak-banyak dan sebaik-baik persiapa. Untuk menghadapi sesuatu yang pasti dan sangat dekat. Mati. Yang kini telah pun dilalui oleh seorang anak saya yang masih muda, kecil dan tak berdosa apa-apa. Subhanallah.


Terima kasih untuk setiap doa. Sekarang saya sudah mampu tersenyum setiap kali terkenangkan Armand yang menjadi kunang-kunang syurga di alam sana. Saya dah boleh tersenyum sambil berjenaka dengan suami setiap kali mencium baju Armand, atau melihat apa-apa kepunyaan Armand. 

Inilah entri yang saya janjikan, tentang apa yang terjadi pada Rabu 16 April yang lalu. Ada banyak part saya tak dapat cerita semuanya sebab terlalu sukar. Nak sambung tulis pun jari terketar. Tapi disebabkan dah berjanji dan mahu ditunaikan hasrat hati, saya abadikanlah juga sedikit cebisan apa yang terjadi. Semoga Allah beri kekuatan untuk saya sampaikan kisah ini dengan baik, dan semoga ada pengajaran atau kebaikan yang boleh diambil untuk semua yang membaca.


**************************************************************

Awal pagi Rabu itu, kami bersiap ke kerja seperti biasa. Armand bangun awal, sebaik saya bangun, Armand pun celik mata. Tapi Armand memang a morning person, macam abahnya. Dia sangat ceria dan suka tersenyum di awal-awal pagi, walaupun tak diagah. Semuanya macam biasa saja. Armand tak ada berkelakuan pelik atau menunjukkan tanda-tanda akan meninggalkan kami. Saya juga langsung tak ada gerak hati yang pelik dan tak senang hati. Malah saya sebenarnya sangat happy pagi tu sambil bersiap. Cuma kalau ada tak sedap hati pun, saya risaukan Aliff sebab Aliff demam panas sejak malam sebelumnya. Malam itu selepas bawa Aliff jumpa doktor, saya ada terdetik untuk ambil leave saja hari Rabu untuk tinggal di rumah jaga Aliff dan Armand. Tapi pagi itu saya bangun tidur dan gerak hati saya mengatakan tak apa. Pergi saja kerja. Kalau ada apa-apa, rumah Hana dekat saja dengan office saya. Saya boleh pergi jenguk bila-bila masa. Tambah pula demam Aliff sudah sedikit kebah pagi itu.

Selesai hantar Aliff dan Armand di rumah Hana, saya di office memulakan hari seperti biasa. Peliknya, saya rasa cukup aktif dan ceria pagi tu. Saya turun ke kafe dan belikan 3 bungkus kuih-muih. Satu untuk saya breakfast, satu untuk suami, satu untuk Hana dan anak-anaknya petang nanti. Pagi itu juga saya bersemangat sebab mendapat tugas baru untuk dilaksanakan dari Manager saya. Pukul 11 pagi, saya turun ke bilik di bawah untuk mengepam susu buat bekalan Armand hari esok. Saya bawa handphone bersama. Selesai basuh pam dan simpan 3 botol berisi susu di pantry office, saya kembali ke meja. Waktu itu pukul 11.39 pagi. Dan waktu itu barulah saya baru terdetik untuk periksa handphone. Alangkah terkejutnya saya bila nampak ada 4 missed call dan satu SMS dari Hana.

Ya Allah. Peliknya. Kenapa ni? Kebiasaannya Hana tak akan telefon. Memang sejak 2 minggu lebih saya hantar anak-anak pada Hana, Hana tak pernah sekalipun telefon saya di office. Kalau ada apa-apa kami akan SMS saja. Tapi kali ini sampai 4 missed call. Demi Allah hati saya dah mula berdebar. Saya cuma terbayangkan Aliff, sebab Aliff demam. Memang pagi itu selepas hantar anak-anak, Allah beri detik hati pada saya untuk SMS hana minta alertkan saya immediately kalau ada apa-apa. Saya akan datang segera. Kebiasaannya saya tak pernah pesan begitu. Entah, pagi itu memang macam ada rasa-rasa yang saya perlu tinggalkan office untuk ke rumah Hana bila-bila masa. Hati saya memang risaukan Aliff pagi tu.

Rupanya gerak hati saya itu benar belaka. Saya periksa SMS dari Hana. Terasa bagai nak luruh jantung bila membaca;

"Marini. Tolong datang sekarang. Armand tak nafas ni. Tolong. Tolong. Saya kat klinik bawah ni. Tolong..."

Ya Allah!!
Dengan lajunya saya terus berlari keluar office dan telefon Hana. Tak sempat berdering, Hana angkat dan saya hanya dengar Hana menangis meraung memanggil-manggil nama saya dan minta tolong. Jantung saya semakin berdebar kencang. Ya Allah... Terus gugur airmata saya. Saya tanya kenapa dengan Armand, Hana cuma menangis dan kata tak tahu. Dan Hana terus meraung memanggil-manggil nama saya. Ya Allah..

Saya berlari semula ke office dan minta tolong kawan sebelah meja, Falita, untuk drive kan saya ke rumah Hana serta_merta. Allah sajalah tahu macamana keadaan saya waktu tu. Terasa lemah lutut untuk berjalan. Apatah lagi Hana masih menangis tak keruan di hujung telefon. Saya berdoa semoga Armand tak apa-apa. Armand, tunggu ibu. Ibu datang sayang. Tapi mendengar suara doktor yang mengambil-alih telefon Hana hanya memusnahkan segala harapan saya.

"Puan, saya minta Puan tolong datang sekarang ya."
-"Doktor, kenapa dengan anak saya doktor?? Anak saya okey tak??" Beberapa orang di office dah mula keluar dan melihat saya dalam keadaan menangis, menjerit dan tak keruan.
"Puan, banyakkan bersabar. Puan datang dulu ya. Datang sekarang."

Jawapan doktor itu hanya menambah luluhnya hati saya waktu itu. Kenapa doktor tak bagitahu keadaan Armand? Kalau Armand okey, kenapa doktor tak tenangkan saya? Saya hanya mampu menangis. Di mata saya cuma ternampak-nampak bayang Armand. Bayang wajah Armand yang selalu tersenyum bila saya mencium. Bayang tenangnya Armand dalam tidur seperti saat saya hantarnya pagi itu. Bayang wajah Armand yang tak sempat saya cium pagi itu kerana terlalu risaukan Aliff.

Dalam perjalanan ke klinik di rumah Hana, hati saya dah terdetik sesuatu yang tak baik terjadi pada Armand. Tapi saya terus berdoa mohon keajaiban pada Allah. Mohon diselamatkan Armand yang masih kecil. Saya belum puas melihat Armand membesar sihat depan mata. Mohon disempatkan saya berjumpa Armand dan mencium wajah Armand. Tiba di klinik, sudah ada 2 orang perempuan menanti dengan wajah yang gelisah. Saya turun kereta sambil menangis-nangis dan terus meluru ke pintu bilik doktor. Hampir rebah saya di saat pintu dibuka.

Demi Allah, itulah saat yang paling meruntun hati seumur hidup saya. Di sebalik pintu, saya sudah ternampak bayang tubuh anak saya. Dia terbaring kaku, tak bergerak di atas tempat perbaringan.

Ya Allah. Hanya Allah saja yang tahu betapa hancur berkecai hati saya waktu itu. Saya meluru pada Armand, menangis bercucuran airmata memanggil-manggil nama Armand. Armand tolong bangun sayang, Armand bangun Armand, ibu datang.. Itu saja yang saya ulang-ulangkan. Tapi Armand memang dah tak beri apa-apa tindak-balas. Tubuhnya sejuk. Matanya tak tertutup rapat, mulutnya sedikit ternganga. Bibir Armand juga sedikit biru. Doktor dan pembantunya di sebelah dah tak berbuat apa-apa. Saya tarik tangan doktor ke arah Armand, minta doktor selamatkan Armand. Hati keibuan saya masih mengharap dan percaya pada keajaiban dari Allah. Armand boleh diselamatkan lagi. Kenapa doktor dah berhenti buat apa-apa. Tapi kata-kata dari doktor benar-benar menghancur-luluhkan hati saya sekali lagi.

"Puan, banyakkan bersabar ya Puan. Kita dah buat semuanya. Anak Puan memang dah berhenti jantungnya. Sekarang ni tolong bawa anak Puan ke hospital."

Saya kembali mendapatkan Armand. Saya peluk dan cium seluruh wajah dan tubuhnya. Basah baju Armand terkena airmata saya yang deras mengalir. Ya Allah..... Armand..... Bangunlah Armand.... Armand.....

Hana yang juga teruk menangis mendapatkan saya sambil meminta maaf.

"Marini.. Saya minta maaf. Saya tak tahu apa-apa. Saya kejut nak mandikan Armand tapi Armand dah takde. Armand tak sempat menyusu lagi Marini.."

Ya Allah. Saya cium mulut Armand. Masih berbau masam susu yang selalu menjadi kegemaran saya setiap kali menciumnya. Saya teringatkan kali terakhir Armand menyusu adalah dengan saya, dalam kereta pagi itu. Memang kebiasaannya saya akan susukan Armand direct dan banyak-banyak, supaya pagi itu Armand cukup kenyang dan tak perlu banyak minum dari botol. Armand dah mula menolak botol sejak usianya mencecah 3 bulan. Tak pernah saya sangka, itulah kali terakhir saya susukan Armand. Itulah kali terakhir Armand merasa susu dari badan saya. Dan itulah kali terakhir kehangatan badan kami berdua bersatu dalam dakapan kasih sayang ibu dan anak.

Maaf. Saya tak dapat sambung tulis secara detail setiap scene yang terjadi dalam bilik doktor hari itu. Terlalu menyeksa hati. Sakit dan pedih setiap kali mengenangkan. Terketar-ketar tangan menaip. Nafas juga berombak kencang setiap kali teringatkan saat-saat pertama melihat anak yang dikandung, dilahirkan dan disusukan penuh cinta pergi sekelip mata.

Dalam perjalanan ke hospital Ampang, dalam kereta yang dipandu Falita, saya hanya menangis sambil memangku Armand. Tak pernah terlintas sekali pun di fikiran bahawa Allah akan pilih saya untuk melalui semua ini. Memeluk dan memangku anak yang sudah tak bernafas ke hospital. Berkali-kali hati bertanya, why me? Why me dear Allah? Tapi jujurnya, waktu itu saya rasa Allah mula mencampakkan sedikit demi sedikit rasa redha, bila melihat Armand yang langsung tak bertindak-balas walau saya cium dan panggil berkali-kali. Selesai buat panggilan kecemasan kepada suami di office dan emak di Penang, saya tatap wajah Armand dalam-dalam. Saya sapu dan tutup matanya, saya cium bibirnya sambil bisikkan, "Ibu redha sayang. Pergilah Armandku sayang."

Di hospital Ampang, saya diletakkan di dalam bilik menunggu bersama Falita, sahabat seofis yang Allah telah takdirkan untuk melihat satu persatu rentetan peristiwa yang berlaku. Saya terlentok tak bermaya di atas kerusi roda, termenung sambil menangis. Kesian Falita terpaksa berhadapan dengan situasi begini. Banyak yang Falita tuturkan untuk tenangkan saya tapi saya masih tak boleh berhenti menangis. Agak lama juga sebelum suami saya sampai di hospital. Tiba-tiba terdetik di hati saya untuk melihat dinding bertentangan yang tergantung ayat Qur'an.

“Barangsiapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia menjadikan baginya jalan keluar. Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di duga. Dan barangsiapa bertawakkal kepada Allah, nescaya Dia akan mencukupkannya. Sesungguhnya Allah melaksana urusan yang dikehendakiNya, Allah telah mengadakan ketentuan bagi setiap sesuatu (3).” 

Ya Allah. Mengalir lagi airmata membaca ayat dari Allah yang terasa khas untuk saya tengahari itu. Terasa seperti Allah sedang memujuk. Dalam tak sedar terasa ada satu perasaan tenang mula menusup masuk ke dalam hati. Berbekalkan kekuatan dari ayat tadi dan sedikit ilmu yang pernah saya pelajari, saya kesat airmata dan pujuk diri. Ini qada' dan qadar yang Allah telah tulis sejak sebelum aku dilahirkan ke bumi lagi. Tak ada apa yang boleh halang ketentuan ini. Redhalah wahai hati. Armand dah pulang kepada Allah.

Tak lama kemudian, suami saya muncul. Dia terus memeluk saya. Kuat, lama, kami terdiam. Airmata saya laju kembali. Saya takkan lupakan saat itu. Antara saat paling menghibakan dalam hidup saya sebagai isteri. Suami duduk bertentangan dengan saya. Dia pegang kuat tangan saya, sambil meminta saya memandang padanya.

"Nini, in sha Allah. Kita doa ya. Armand okey. In sha Allah Armand okey. Be strong sayang."

Saya tenung mata suami. Saya nampak matanya bersinar dengan harapan. Bibirnya masih mampu mengukir senyuman. Tapi semua itu buatkan saya makin sebak. Tak sampai hati untuk saya beritahu perkara sebenar, walaupun tadi dalam telefon saya dah pun sebut padanya, Armand anak kita tak bernafas. Mungkin suara saya tenggelam dalam tangisan. Dan kali ini, sumpah saya tak sanggup untuk musnahkan harapan suami yang terlihat di matanya. Saya hanya mampu berbisik dalam hati, "Abang, kalaulah abang tahu, Armand dah tak ada.. Nini dah tengok dan pegang Armand tadi..."

Selepas 10 minit, datang seorang perempuan. Bukan doktor, mungkin pembantu di situ. 

"Encik, Puan, parents baby ke? Macamni ya. Kami dah cuba bantu anak encik selama sejam. Tapi memang dah tak ada apa-apa. Sekarang ni doktor dah arahkan untuk cabut alat bantuan pernafasan. Anak encik dan puan, dah tak ada."

Ya Allah. Mendengar kata-kata doktor itu, hati saya sebak bercampur redha. Tapi saya boleh bayangkan bagaimana hancurnya hati suami mendengar kata-kata pembantu tadi. Entahlah, cara diberitahu berita itu bagi kami sangat tak sesuai dan tak menenangkan. Suami saya terketar-ketar menahan sebak. Matanya serentak berair. Dia tunduk memandang ke lantai, dadanya berombak kuat. Kali ini giliran saya menenangkan suami. Dengan suara yang terketar-ketar, suami bertanya perlahan,

"Apa doktor?"

-"Anak encik dan puan, dah tak ada. Dah sejam kami cuba tapi tak berjaya. Tapi encik, kalaulah berjaya sekalipun, peratusan untuk anak encik survive sangat nipis. Dah sejam oksigen tak sampai ke otak, dan otaknya memang dah mati. Sekarang ni kami terpaksa cabut semua alat bantuan pernafasan. Faham ke?"

Akhirnya gugur juga airmata suamiku. Sungguh, saya bersyukur dan kagum melihat ketabahan lelaki yang saya cintai di saat yang amat-amat menguji begini. Masih mampu menjadi seorang yang menenangkan isteri di saat anak baru meninggalkan dunia ke alam abadi. Sambil memegang kuat tangan saya, dengan suara yang tersekat-sekat dan linangan airmata,

"Nini.. Kalau betul apa abang dengar tadi, anak kita, Armand, dah tak ada dengan kita.. Allah dah ambil Armand semula. Kita redha ya sayang. Kita pinjam je Armand selama ni. Kita redha Armand pergi. Ye sayang."

Sebelum proceed kepada post-mortem, kami dibenarkan melihat Armand. Ini kali kedua kami melihat Armand, dan kali ini, saya dan suami bersama-sama. Kami dekati tubuh Armand yang kaku. Tubuh comel dan montel yang amat kami sayangi. Saya cium mulut dan wajah Armand berkali-kali. Lama saya mencium Armand. Kerana saya sedar, inilah saat-saat terakhir antara saya dan Armand di dunia. Suami membelai dan mengusap setiap inci tubuh Armand. Saya usap kepala dan rambut Armand. Saya cium leher, dada, lengan, tapak tangan, jari, perut, paha, betis dan tapak kaki Armand. Masya Allah, sempurnanya tubuhmu wahai anak. Tak ada satu pun yang saya tinggal. Saya mahu ingat saat terakhir ini selama-lamanya, walaupun Armand sudah tak bernyawa. Dan akhir sekali, saya cium lama di mulutnya sambil bisikkan, "Armand... baik-baik ye.. Pergilah sayang. Ibu redha. Allah sangat sayangkan Armand. Armand milik Allah. Tapi Armand selama-lamanya anak ibu. Jangan lupakan ibu ya Armand sayang."

                                           

                                           

Alhamdulillah, segala urusan selepas itu sangat dimudahkan oleh Allah. Hujan turun lebat petang itu, seakan-akan turut bersama hati ini menangisi perpisahan seorang ibu dengan buah hatinya yang tercinta. Selesai dimandi dan dikafankan di hospital, kami beransur pulang ke kampung halaman suami di Bentong untuk disempurnakan saat terakhir Armand di bumi Allah ini. Tak ada siapa pernah menyangka. Kali ini kami pulang dengan Armand terbaring kaku di dalam pelukan dan ribaan saya. Biarpun tak dapat menatap wajah Armand yang telah sempurna dikafankan, saya memeluk erat tubuh Armand sepertimana saya selalu menikmati saat-saat Armand menyusu dalam pelukan di atas ribaan saya selama 3 bulan ini.

Tiba di Bentong malam itu, hati sangat sebak melihat betapa ramainya yang hadir dan menanti Armand di surau. Anak-anak tahfiz yang masih suci tak berdosa juga ramai yang hadir. Sebelum disembahyangkan, kami sekali lagi diberi peluang untuk mencium Armand. Saya sempat bertanya pada suami, "lepas ini dah tak dapat cium ke?" Dan suami membalas, 'Lepas ini kita akan tutup muka Armand dah. Nini nak cium Armand?"

Mesti. Inilah saat yang terakhir sekali. Mana mungkin saya lepaskan. Sehiba mana pun, saya tetap takkan puas mahu mencium Armand. Kali ini kami bawa Aliff mendekati Armand. Kesian, Aliff belum berupaya memahami apa yang terjadi pada adik yang sangat disayanginya. Aliff cucuk dan cuit pipi Armand sambil berkata, "Aman, tito." Aliff pelik melihat hidung dan wajah Armand yang disapu dengan kapur barus. "Kotor", kata Aliff, sambil cuba menyapu hidung Armand yang disangkanya kotor. Saya sebak, tapi bersyukur, melihat Aliff dapat juga mencium adiknya Armand buat kali terakhir malam itu. Seharian di hospital dia tak dapat melihat Armand dan sibuk bermain dengan saudara-mara yang datang menziarahi.

Alhamdulillah, kucupan terakhir di wajah Armand, dapat saya sempurnakan dengan meninggalkan kenangan yang kuat di hati. Seperti biasa, saya ambil masa saya. Sambil pejamkan mata, saya bisikkan pada wajah Armand, dan menghayati dengan penuh makna,

"Armand, maafkan semua salah dan silap ibu. Tunggu ibu di syurga sayang. Jumpa lagi, anakku, Armand."

Satu-satunya gambar yang ada malam itu.
Melihat suami meletakkan Armand di liang lahadnya.
Ya Allah, insafnya hati melihat Armand telah melalui semua ini mendahului kami.


******************************************************************

Itulah saja secebis yang boleh saya kongsikan. Kalau mahu diceritakan semua mungkin terlalu panjang. Biarlah saya dan suami saja mengenangnya sebagai satu peristiwa yang tak mungkin terpadam dari memori hidup yang singkat ini.

Hasil dari post-mortem, anak kami Mas Armand Saiff disahkan meninggal kerana tersedak susu. Doktor masukkan tiub ke dalam peparunya dan memang keluar susu. Cuma bagaimana boleh terjadi begitu hanya Allah yang tahu. Kadang-kadang fikiran saya tak tenang memikirkan macamana susu boleh masuk ke dalam paru-parunya. Sedangkan kali terakhir Armand menyusu adalah dengan saya, terus dari badan saya sendiri. Beberapa hari sebelum Armand pergi, setiap pagi Hana SMS saya mengatakan Armand tak mahu menyusu dengannya pagi-pagi. Armand hanya akan tidur lena sampai ke pukul 12, kemudian Armand akan minum sampai 2 botol.

Kalau dilihat dari fizikal Armand sewaktu dia ditemui kaku, memang tak ada tanda-tanda seperti tersedak susu. Mukanya tak biru seperti kelemasan. Di mulut Armand juga tak ada susu. Cuma ada sikit lelehan air liur dan hingus. Hana cerita, memang Armand nampak seperti sedang lena tidur. Kebiasaannya pun memang Armand tidur lena waktu pagi. Mulanya saya syak carseat sebagai punca. Sebab Armand memang suka tidur dalam carseat. Pagi itu pun masa kami tinggalkan dia di rumah Hana, Armand tengah nyenyak tidur dalam carseat. Di merata-rata negara dah banyak kes kematian bayi sebab tertidur dalam carseat, yang sebenarnya sangat bahaya sebab laluan pernafasan baby boleh terhalang kerana posisi tidurnya dalam keadaan duduk. Tapi rupanya pagi itu Hana dah pun alihkan Armand dari carseat, dan baringkan dia flat, tak ada bantal atau benda-benda lembut yang boleh melemaskan Armand. Sebab itu jauh di sudut hati saya dan suami, kami rasa Armand pergi dalam keadaan sudden death.

Walau sejauh manapun saya fikir, akhirnya saya perlu akur bahawa apa yang menimpa anak kami adalah satu ketentuan dan kekuasaan Allah yang tiada siapa pun berkuasa menghalang. Tersedak susu atau sudden death, itu hanyalah penyebab untuk dijelaskan dengan logik akal manusia. Yang sebenar-benarnya, memang sudah sampai tempoh tamat pinjaman kami. Memang, tak ada siapa pernah menyangka Armand akan pergi secepat ini. Belum sempat untuk saya lihat dia meniarap. Belum sempat untuk saya curahkan sepenuh kasih-sayang dan cinta buat Armand. Tapi takdir Allah mendahului segala harapan dan impian saya. Walau amat berat untuk saya telan, harus untuk saya akur dan yakini, bahawa sesungguhnya inilah yang terbaik untuk kami. Hanya Allah yang Maha Mengetahui dan kami langsung tidak tahu rencana hidup ini. 

Di kesempatan ini, saya mahu ucapkan terima kasih kepada setiap jiwa yang turut berkongsi rasa dan tak jemu mengirimkan ucapan doa buat kami sekeluarga. Terharu saya lihat betapa banyaknya komen pembaca di entri sebelum ini, rata-ratanya menyumbangkan doa dan berkongsi cerita. Jujur cakap, suami saya turut merasa tempias semangat dan kekuatan yang kalian kirimkan. Terima kasih kepada adik beradik, semua saudara-mara serta kenalan yang datang ke hospital, ke pengebumian dan ke tahlil Armand. Yang sudi datang berziarah di rumah sewa kami, terima kasih banyak-banyak. Sesunnguhnya kehadiran tetamu di rumah kami sangat-sangat membantu menceriakan suasana dan mengusir kesedihan di hati.

Dan terutama sekali, kami amat berterima kasih kepada kedua ibu-bapa kami yang mengambil alih semua urusan untuk disempurnakan kepulangan Armand ke sana. Semoga Allah merahmati Mak, Bapak, Mama dan Baba untuk segala bantuan dan sokongan moral dan material. Terima kasih Allah kerana menghadirkan kalian semua yang sangat berharga di dalam hidup kami. Semoga Allah membalas setiap jasa dengan syurga.

Dan akhirnya, personally, saya rasa amat bersyukur dan berterima kasih kepada suami sendiri, Mas Aidiff, yang membantu memandikan, mengkafankan dan meletakkan sendiri tubuh anak syurga kami, Armand, di dalam liang lahadnya untuk dipulangkan kepada Allah yang Maha Memiliki segalanya.


                                                 
Saat-saat ceria pada 13 April 2014, cuma 3 hari sebelum suasana hati bertukar pilu.
Sempena ulangtahun kelahiran ke 30 tahun untuk suami, dan ke 3 bulan untuk Armand.


     
Armand anak syurga ibu,
Akan ibu terus meminta pada Allah tanpa jemu,
Untuk memilikimu selama-lamanya di akhirat nanti,
Kekallah Armand dalam pelukan ibu, dan takkan terlepas lagi.

Innalillahi wa'inna ilaihi raaji'un.
Sesungguhnya kami semua milik Allah, dan kepada Engkaulah kami akan dikembalikan.
Dan sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik tempat kembali.

483 comments:

  1. Allahuakbar..
    xhabis sy bace..
    Dear Armand..bergembire la di syurga syg..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Subhanallah..mashaAllah..berlinangan air mata sy baca entry puan.semoga puan tabah.skrg mmg ramai bb meninggal akibat tersedak susu.utk ibu2 yg lain pastikan anak sendawa slps menyusu.jika anak sendawa atau muntah susu ketika tidur chances utk trsedak susu adalah tggi.al fatihah utk arwah arman.alhamdulillah dia sudah brada di syurga.untung puan ada yg menanti di sana.

      Delete
    2. Al-Fatihah........bnykkan brdoa ea,sy pun prnah lalui saat kematian anak trsyg....anak kita anak syurga skrg.....insyaAllah,dia akan jd pmberat amaln kebaikan kita,ibu bapa nya di sna kelak.........Allah Hu Akbar.....

      Delete
    3. *hugs*..... with much love.... stay strong....

      Delete
    4. aL FAtihah..Bercucuran air mata saya semasa membaca ni..Takdapat di bayangkan mcmani perasaan mu duhai si ibu..Saya juga seorang ibu dan saya terharu dan tersentuh..Smoga tabah ya ibu..

      Delete
  2. Al-fatihah.. insyaAllah armand akan jadi kunang-kunang syurga yang akan sentiasa menunggu nini aidif dan aliff... be strong sis.. Allah memberi ujian kerana Dia tahu kalian mampu....
    (JR)

    ReplyDelete
  3. Alluahurabbi.

    Berlinang air mata saya membacanya.semoga awak dan keluarga sentiasa tabah.anak syurga akn menanti awak disana.

    Terima kasih atas coretan ini,membuatkan saya sedar hidup bukan sahaja untuk dunia.
    Saya pun ada anak berusia 4 bulan..x dpt saya bayangkan jika saya diuji begini.sessungguhnya awak memang kuat marini.saya doakan awak sekeluarga dilimpahi rezeki.awak masih ada anak yang perlukan kasih sayang awak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam takziah untuk nini dan kelurga....kagum saya melihat hasil coretan nini....tabah dan pasrah atas kehilangan si kunang -kunang...kalau saya yang berada di tempat nini,mustahil boleh setabah ini,sedangkan bila anak2 sakit pun dh risau inikan pula....semoga nini terus kuatkan semangat dan terima ketentuan ilahi...

      Delete
  4. Allahuakhbar. ..membaca entri blog awak dgn linangan air mata...semoga nini n mas aidif tabah dan redha menghadapi dugaan yg hebat ni...

    ReplyDelete
  5. salam takziah..terus kuatkan semangat

    ReplyDelete
  6. Izyan Radzuan5 May 2014 at 01:38

    Al-fatihah. Semoga kak nini dan keluarga tabah dengan dugaan ini.
    *peluk kak nini kuat-kuat*

    ReplyDelete
  7. kuatkan hatimu wahai ibu. saya x mampu nak telan satu persatu cerita ibu. Allah. Mmg ibu dan ayah bertuah. Punya anak yg menanti di syurga. Alfatihah buatmu sayang.

    ReplyDelete
  8. In Sha Allah Nini Marini dan Aidiff...Armand Saiff akan menunggu kamu berdua di pintu Syurga. Amiinn.

    ReplyDelete
  9. Al fatihah... Syurga milikmu Armand...

    ReplyDelete
  10. Al-Fatihah..smoga k.nini dn keluarga tabah hadapi ujian Allah ini..

    ReplyDelete
  11. al-fatihah...sedhnye ya allah..mga allah kuatkn hati,tetapkn iman...allahuakbar...

    ReplyDelete
  12. Allahurabbi...xmmpu nk bace lagi.sedih.sgt.semoga.ape.yg didoakan oleh nini dmkbulkan allah.aammiin

    ReplyDelete
  13. Assalam...saya dah merasai trauma kehilangan bayi...selepas melahirkan...mujur 4 tahun selepas itu saya dikurniakan cahaya mata...tp selepas dia berumur 10 tahun....suami saya pula meninggal dunia....menurut jejak anak sulung nye...Allah jua yg tahu bagaimana perasaan saya....dan Allah jua yg tahu apakah rahsia disebaliknya.....sabar lah dik...

    ReplyDelete
  14. Al-fatihah ...smg k.nini dan eluarga tabah menghadapi ujian ini sesungguhnya DIa sedang menjanjikan yg terbaik tuk k.nini sekeluarga...

    ReplyDelete
  15. salam sis.. apa yg kita hadapi ujian dariNya sb kita bertuah terpilih olehNya utk memiliki anak syurga ini.. semoga sis sabar dan tabah.. air mata ibu ini tidak dapat berhenti mengalir membaca kisah sis.. ibu mana yg tidak syg anaknya.. tp Allah lebih sygkannya dan Dia juga Maha Mengetahui apa yg kita tidak ketahui.. kita doakan semoga anak2 kitaigt pada ibu bapanya.. seperti kita sentiasa mengingatinya.. yg penting kita redha sb ujian ini adalah bukti Allah itu sygkan hambaNya..

    ReplyDelete
  16. Allahuakbar sis.....allahurabbi.....ya Allah sesungguhnya kuasamu sgtla besar....Allahuakbar.Smoga sis tabah.amin

    ReplyDelete
  17. Innalillah... Tak ziah buat marini sekeluarga. Alfatihah...

    ReplyDelete
  18. Assalam marini...sy dh lalui saat2 yg nini lalui..kuatkan diri...kirimkn doa tuk armand..seperti mna sya kirimkan untuk ank ksygan ku..Rayyan Nafis...al fatihah...untuk ank kita...bhgia disyurga syg..

    ReplyDelete
  19. Kak nini...Allah tidak akan menguji diluar kemampuanmu...ternyata kamu insan hebat wahai kakak sayang.. Dan Ternyata Hadiah yang dikirimkan merupakan sebuah ujian buatmu adalah sesuatau yang sngat berharga... Musibah itu adalah nikmat.. InshaAllah Armand menunggu kak nini and Husband di sana...berbahagialah wahai kakak sayang

    ReplyDelete
  20. Allahuakbar...
    Hanya sabar yang mampu sy tulis.
    Redha pemergian Armand.

    ReplyDelete
  21. Salam takziah nini..anak2 kite sedang bergembira menanti kite di syurga...alfatihah buat sayang mama muhammad hadif dan armand..

    ReplyDelete
  22. salam takziah dari sy...menyebabkan sy mghargai peluang yg ad bsma ank...tq for shering

    ReplyDelete
  23. Tiada apa mampu dikatakan...moga puan dan suami tabah menghadapi dugaan...memang tak terbayang perasaan puan sbb kami sendiri yg membaca berlinangan air mata...

    Sungguh puan dan suami bertuah dipilih ALLAH untuk menghadapi dugaan ini...andai kami yang kena...entahlah...mohon dikurniakan kekuatan seperti puan juga.

    ReplyDelete
  24. Tiada apa mampu dikatakan...moga puan dan suami tabah menghadapi dugaan...memang tak terbayang perasaan puan sbb kami sendiri yg membaca berlinangan air mata...

    Sungguh puan dan suami bertuah dipilih ALLAH untuk menghadapi dugaan ini...andai kami yang kena...entahlah...mohon dikurniakan kekuatan seperti puan juga.

    ReplyDelete
  25. Sabar yer kak.Armand tggu akak kt dpn pintu syurga.

    ReplyDelete
  26. Salam takziah buat kalian sekeluarga. Moga terus tabah dan redha dgn ketentuan Ilahi.. kagum dgn semangat kalian.. sesungguhnya kalian insan istimewa yang terpilih..

    ReplyDelete
  27. Al fatihah bt Armand..si kunang2 syurga..
    From nanadiyaad_09@yahoo.com

    ReplyDelete
  28. Allahuakhbar.. sungguh besar ujian hidup kak nini skeluarga. Smoga Allah memberikan kekuatan dah rahmat utk akk skeluarga dlm mengharungi sgala ujian dan cubaan hidup yg akn dtang.. arwah adik Armand d tempatkan Allah S.W.T di syurga teratas dan pastinya adik Armand sedang menanti ibu, ayah dan saudaranya d sana.. Al-Fatihah buar arwah adik Armand..

    ReplyDelete
  29. Al fatihah bt Armand..si kunang2 syurga..
    From nanadiyaad_09@yahoo.com

    ReplyDelete
  30. Indah nya ujian bila di fahami.....serahkn /pulangkn kembali kepada yg memberi ujian....pulangan yg besar disebalik sesuatu ujian....
    Bertuah antuma dipilih n dibantuNya dlm menerima ujian yg sgt besar ini...syurga dah pasti buat anak tercinta...n tiket kjannah..telah tersedia buat anda berdua in shaa Allah.
    Kesabaran ...reda....sgt tinggi nilai disisi Allah...
    Tauladan buat.kami......

    ReplyDelete
  31. Takziah...moga tabah Marini dan abg Mas sekeluarga atas ujian Allah ini...
    insyaAllah...akan ketemu Armand kembali di syurga...

    ReplyDelete
  32. X boleh baringkan flat selepas baby menyusu. Kena tinggikan sedikit kepalanya supaya susu betul2 masuk ke perut. Sbb takut reflux.

    ReplyDelete
  33. Takziah buat puan sekeluarga.. terusik naluri keibuan saya mbaca coretan puan... semoga Allah.mberikan ganjaran kpd ketabhan puan dan suami..amin

    ReplyDelete
  34. Al fatihah... Sebak membacanya... Kuatkan semangat anda ok... Setiap yg berlakh ada hikmahnya... Relakan pemergiannya...

    ReplyDelete
  35. Rase mcm x sanggup nk baca.....Allahuakbar....sedihnya....

    ReplyDelete
  36. Ya allah...sesungguhnya kami hnya hambaMu yg kerdil...becucuran jg air mata ni bila bc ni xhbs bc pn sbb xdpt thn sebak..anak adlh rezki yg tdk ternilai semoga ank syurga nini inshaa allah akn sllu tenang mennti ibuny d syurga aminn..kuatkn smngt yg awak..sy jg turut simpati.

    ReplyDelete
  37. al fatihah...x dapat saya nk baca smp..da mleleh air mata...sabar ye...

    ReplyDelete
  38. Alfatihah...engkau lah ibu untuk tatapan ibu ibu....

    ReplyDelete
  39. Salam takziah buat armand si kunang kunang syurga.. tabah pada sis nini dan hsband sekeluarga.. sy sebagai seorang ibu sangat terkesan dihati akan dugaan kalian hadapi.. kuat smgt allah menguji hambanya dengan ujian yang mampu untuk mereka hadapi .. moga diberi ganjaran atas ketabahan puan dan hsbd skluarga..aminn

    ReplyDelete
  40. Allahu......
    Semoga kalian diberikan lebih kekuatan untuk hari2 mendatang......

    ReplyDelete
  41. salam takziah...semoga armand tenang di sana syg...kpd puan nini, bertabah la..sesungguhnya ALLAH maha mengetahui apa yg telah ditakdirkan kpd hambaNYa

    ReplyDelete
  42. Takziah...walaupun sy x knal kalian...tp sy fhm perasaan kalian...kerana sy juga kehilangan anak sulung..bezanya ank sy meninggal dlm kandungan...x tau sebab apa..doktor hanya sahkan tiada degupan jantung...hsl ujian pun x menunjukkan jgkitan kuman...sy dan isteri hanya redha...alhamdulillah...skarang kami dikurniakan seorang puteri...berusia 2 bln...bersabarlah...ada hikmah disebalik ujian Allah s.w.t..

    ReplyDelete
  43. Takziah...walaupun sy x knal kalian...tp sy fhm perasaan kalian...kerana sy juga kehilangan anak sulung..bezanya ank sy meninggal dlm kandungan...x tau sebab apa..doktor hanya sahkan tiada degupan jantung...hsl ujian pun x menunjukkan jgkitan kuman...sy dan isteri hanya redha...alhamdulillah...skarang kami dikurniakan seorang puteri...berusia 2 bln...bersabarlah...ada hikmah disebalik ujian Allah s.w.t..

    ReplyDelete
  44. :: ALLAHURABBI..INNALILLAHIWAINNALILLAHIRAJIUN...air mate xterthn n xdpt saye bace smpai abis...xsemena saya pndg 4 ank saye...YA ALLAH...smoga anda berdua tabah menghadapi hari2 mendtg..relakan pemrgiaannya dan ketahuila 'arwah' mungkin sdg mmerhatikan anda dan mahukan kedua ibu bapanya mengiringi pemergiaannye dgn senyuman..dan 'arwah' akan menanti anda dsane ... ::

    ReplyDelete
  45. Nini..nanti kite jumpe ye inshaAllah..kak izz wat kan kek coklat utk nini ye..jgn sedih sangat ye nini sayang..kak izz tau nini & mas sangat kuat & tabah! *hugs* *more hugs*

    ReplyDelete
  46. salam takziah..i pn dah merasai segala dugaan u ni..ank i bru 13hari...and he's gone...hope we will meet our sons at jannah easily...aminn...

    ReplyDelete
  47. Takziah ya Marini.. saya tak boleh nak baca semua. Sedih sangat. Moga Marini tabah ya. Moga kalian bertemu di syurga Allah. Saya menaip ni sambil mengesat airmata. Moga Marini dan suami dikurniakan zuriat2 yg mengubat luka merindui Armand.

    ReplyDelete
  48. Allahuakbar...besar sungguh sabar dan tabah anda...

    ReplyDelete
  49. Allahuakbar...besar sungguh sabar dan tabah anda...

    ReplyDelete
  50. Takziah utk nini n mas aidiff
    Hanya allah yg maha mengetahui
    Kalian insan terpilih

    ReplyDelete
  51. Salam.

    Saya tertunggu2 cerita selanjutnya. Menitis air mata tak dpt dibendung. Berat jiwa yg membaca kisah Armand berat lagi jiwa puan dan suami tanggung. Bertabahlah kerana si kunang2 syurga milik kalian sudah tunggu di syurga. Allah maha penyayang lagi maha pengasih.

    Salam ukhuwah.

    ReplyDelete
  52. Boleh menitis air mata ibu yang menangung lagi la kan

    ReplyDelete
  53. Al-fatihah...
    Bersabar bnyk2 yer kak...pastinya si kecil tgh menunggu ibu dan ayahnya di syurga..dengan senyuman yang paling indah sekali menanti kedua ibu bapanya..utk tggl bersamanya di syurga..

    Kuat semangat yerr akk..

    ReplyDelete
  54. Tak mampu sy baca hgga habis...terlalu sebak. Dia terlalu comel utk anda....
    Al-Fatihah utk si comel ini

    ReplyDelete
  55. Salam...Al-fatihah untuk Armand..takziah.saya pun baru kehilangan anak tersayang 24.4.14..nukilan saudari sedikit sebanyak memberi kekuatan kami..5 bulan Allah pinjamkan kami seorang putera yg menjadi penyeri hidup..

    ReplyDelete
  56. Innalillahi wainna ilaihirojiuun.

    Salam takziah Nini. Time baca entry ni, terbayang anak kedua saya, Dhiya Qaireena. Sebaya dengan Armand. Tarikh lahir pun sama, 13 Jan 2014.

    Tak dapat saya bayangkan jika di tempat Nini. Beratnya dugaan. Tapi Nini sangat bertuah sebab Allah pinjamkan anak syurga, walaupun sebentar.

    Mudah2an Nini & suami tabah dengan dugaan ini.

    ReplyDelete
  57. Jiran sy anak dia sulong mati 3bln, anak no 2 mninggal slps bsalin dlm bbrpa hari. Sterusnya mgandung lg, ggur, preg ggur, preg ggur.. dh bnyk kali. Sampai skrg xde anak.. sabar ye puan..kita kena fikir ada org nasib teruk drp kita. Bersyukurla puan masih ada seorang lg anak..jaganya dgn penuh perhatian..:)

    ReplyDelete
  58. Salam takziah buat Nini sekeluarga...maha hebat ujian yg tuhan berikan pada kamu..sesungguhnya pahit untuk ditelan,tapi ternyata tuhan memberikan kamu sesuatu yg amat berharga iaitu 'sabar'...setiap perancangan 'dia' pasti ada jawapannya...semoga Nini sekeluarga terus tabah dalam mengharungi sisa2 hidup tanpa Armand tercinta...al-fatihah buatmu sayang,berbahagialah wahai bidadara syurga....

    ReplyDelete
  59. Innalilahirojiun..bercucuran air mata sy. Hospital ampang.. the same situasi sy pernah alami. tp sy bersyukur kerana maklumat yg disampaikan hanyalah salah faham. "Puan, ibu kepada pesakit bernama aishah yg bru dimasukkan ke zon kuning?" iya "maaf anak puan tidak bernafas lagi sila ikut sy ..." waktu tu rase mcm nak pitam.. berpinar kosong..telinga mcm pekak. tengah terkocoh2x rupanya ade salah nama pesakit. Tp syukurnya waktu itu hanya Allah yg tahu perasaan sy. peluk cium seerat mungkin. Sy harap puan dan suami tabah hadapi dugaan ini. Be strong ye.

    ReplyDelete
  60. Semoga kalian diberikan lebih kekuatan untuk hari2 mendatang......Salam Takziah.....

    ReplyDelete
  61. YA ALLAH...tkziah kak...sedih saya baca..xpe arman berada di syurga tgu akk..amin

    ReplyDelete
  62. Al fatihah...
    Armand akn mnanti pn dipntu syurga..

    ReplyDelete
  63. Xpernah rse sesebak mcm ni bila bce kisah Armand dengan linangan airmata.. Al-fatihah

    ReplyDelete
  64. Ya Allah, saya sendiri tak dapat bayangkan situasi saya jika berada ditempat puan dan suami. Semoga puan dan suami tabah menghadapi ujian ini. Arman pasti menunggu ibu dan ayahnya di pintu syurga, anak inilah yg akan membawa puan ke syurga hakiki. Salam takziah. Al-fatihah.

    irsyahealthyhouse.blogspot.com

    ReplyDelete
  65. Al fatihah. Armand menanti di sana insyaallah

    ReplyDelete
  66. Al fatihah. Tabah lah kalian sekeluarga...

    ReplyDelete
  67. Salam takziah buat keluarga...saya dpt rasa kan apa yg akk rs kan...semoga Allah berikan akk kekuatan n armand akn tgu akk kat sn...sediy nye sy x terkata...al fatihah

    ReplyDelete
  68. takziah akk..semoga akk tabah mghadapi dugaan nya

    ReplyDelete
  69. Salam takziah buat keluarga...saya dpt rasa kan apa yg akk rs kan...semoga Allah berikan akk kekuatan n armand akn tgu akk kat sn...sediy nye sy x terkata...al fatihah

    ReplyDelete
  70. al-fatihah, sungguh berat dugaan nie, klu lah sy berada di tempat akak, x tw lah, sy skg nie ada bby, usia 10 bulan, Sebelum nie sy terlalu sibuk dengan kerja, n mengabaikan anak sy, ttp terima kasih kak. dengan kisah nie, memberi sy kesedaran. Ya Allah, Kau panjangkan lah usia anak ku, Amin,

    ReplyDelete
  71. Takziah....sy x mampu nk terus baca entri ini smp abis....meremamg bulu roma sy. Sy tau puan seorang yg kuat dn tabah...in shaa Allah, baby comey puan akan mendoakn puan dn papanya dr sana.

    ReplyDelete
  72. As salam..salam takziah buat keluarga nini..tergambar jika Allah yg duga saya mcm tue..ape2pun semoga tetap tabah..

    ReplyDelete
  73. Salam takziah....sayu ati mbaca coretan puan...al fatihah buat allahyarham mas armand saiff...kuat kan semangat ya...

    ReplyDelete
  74. Salam takziah....sayu ati mbaca coretan puan...al fatihah buat allahyarham mas armand saiff...kuat kan semangat ya...

    ReplyDelete
  75. Salam takziah dari sy k.nini...mbaca nukilan k.nini dgn linangan air mata..sy belum dikurniakan chya mata tp tdk tgmbr apa yg telah dilalui oleh k.nini dan keluarga...ssghnya k.nini wanita hebat dan bertuah kerana mmpu menerima dugaan Allah swt dan mempunyai sikunang2 syurga yang akan mnggu ibunya dipintu syurga...tabahlah kakakku..

    ReplyDelete
  76. Sesungguhnya tiap manusia ada bahagiannya..

    ReplyDelete
  77. Assalam..sy berhadapan dgn situasi yg sama.Tahniah.. bukan semua org diberikan keistimewaan ini. InsyaAllah Armand akan menunggu Puan disana. Ingt Puan, kite diuji bersebab, setiap ujian yg dtg menaikkan darjat kita. Yakin Puan.. Allah itu Maha Adil..

    ReplyDelete
  78. Saya x kenal anda dan family dpt cerita ni via fb shares.
    Menitis air mata membaca dan visualise.
    Berat mata memandang berat lg bahu yg memikul.
    Saya mendoakan Mas Armand Saiff sentiasa tersenyum seperti selalu dialam sana.
    Semoga rohnya dicucuri rahmat dan dikalangan soleh.
    Alfatihah.

    ReplyDelete
  79. Saya x kenal anda dan family dpt cerita ni via fb shares.
    Menitis air mata membaca dan visualise.
    Berat mata memandang berat lg bahu yg memikul.
    Saya mendoakan Mas Armand Saiff sentiasa tersenyum seperti selalu dialam sana.
    Semoga rohnya dicucuri rahmat dan dikalangan soleh.
    Alfatihah.

    ReplyDelete
  80. Saya x kenal anda dan family dpt cerita ni via fb shares.
    Menitis air mata membaca dan visualise.
    Berat mata memandang berat lg bahu yg memikul.
    Saya mendoakan Mas Armand Saiff sentiasa tersenyum seperti selalu dialam sana.
    Semoga rohnya dicucuri rahmat dan dikalangan soleh.
    Alfatihah.

    ReplyDelete
  81. Salam takziah buat nini sekeluarga.. insyAllah arman penghuni syurga..besar ujianmu, tabahkan lah hati

    ReplyDelete
  82. salam takziah buat keluarga,

    AL FATIHAH buat anak yg suci bersih penghuni syurga...

    ReplyDelete
  83. Salam takziah Ye...semua yg terjadi diluar dugaan hambaNya....Allah lebih menyayangi Armand..saya dpt membayangkan perasaan ibu yg kehilangan anak...kerana saya memiliki perasaan itu 5 tahun lepas walaupun anak saya tidak pergi selamanya tp dia telah hilang
    Dari pandangan mata kasar saya selama setengah jam...anak saya yg berusia 1tahun lebih itu berada sekitar 200meter jauh dari pandangan mata kasar yg tidak saya lihat...berdebar kencang saat kehilangannye walaupun sekejap....Allahuakbar inikan pula berpisah selamanya...semoga ibu tabatanah Ye...doa banyak2 ibu dan keluarga dapat bertwmu di dunia yg hakiki...banyakkan berdoa pada Armand...

    ReplyDelete
  84. Salam takziah dr sy utk Nini dan keluarga..sungguh Allah sgt menyayangi arwah
    Armand dn setiap seowg dr keluarga Nini..sgt sebak membaca setiap bait cerita Nini.. Berguguran air mata xmampu menahan kepiluan di hati.walaupun sy xpernah kenal Nini, tp sebagai seowg ibu sy sgt memahami ape y Nini rasakan krn sy jgk mempunyai cahaya mata y masih kecil.. Terima ksh ats perkongsian cerita yang banyak memberi pengajaran serta peringatan bahawa setiap ape y kita miliki pasti akn kembali pd Allah... Terima ksh jgk ats contoh kekuatan y Nini tunjukkn, sedikit sebanyak sy yakin ramai y mengalami nasib sama spt Nini akn mula berasa tenang dan redha dgn qada' qadar Allah.. Sesungguhnya Allah sebaik2 tempat kembali.. Arwah Armand sentiasa menunggumu di pintu syurga dear Nini...AL-Fatihah..

    ReplyDelete
  85. Takziah buat puan sekeluarga.Janji Allah tu tetap. Hanya dia ya Maha Mengetahui. Al-Fatihah buat arwah.

    ReplyDelete
  86. Allahuakbar...ya Allah...hari yg sama 16 April 2014, bby 3bln juga. Sy ambik ank d rumah pengasuh dlm keadaan lebam2 d tangan dia. Terus sy behenti kerja..

    ReplyDelete
  87. Al fatihah......Dan takziah juga buat kluarga arwah adik Arman. Sedih, sayu dan pilu hati saya rasa. Tknang saya pd kjadian spt ini yg telah blaku pd anak adik saya, juga tsedak susu slpas postmortem ......Siti Rohana, putrinya Allahyarhamah Nawal Nahilah yg kini berada d syurga ( bidadari syurga)..... Mungkin juga bersama putra Allahyarham Armand d syurga. Ibu Dan bapa penghuni syurga ini mmg bertuah memiliki anak yg dpinjamkan oleh Allah pd mrk. Allah mberi pluang tuk menempah kediaman yg sgt mahal iaitu syugaNya.....jika redha dan ikhlaskan hati dgn kpulangan anak ksyangan. Lebih cinta kan Allah dari makhlukNya. Smmgnya kamu sgguh kuat dan bgitu tabah melaluinya....kami mdoakan yg terbaik tuk kalian smua. In Sya Allah.

    ReplyDelete
  88. Bile sy bc kisah akak... saya mula sedar kerana saya kurang peluk dan cium anak sulung dan no 2.. kerana lebih peluk dan cium yg bongsu.. padahal akak hny dpt peluk cium armand hanya 3bln.. terima kasih akak.. dgn kisah akak ni mebuatkan saya ingin peluk dan cium anak saya bile die bgn pagi nnt... tabah ye kak...

    ReplyDelete
  89. alhamdulillah..semoga allah sentiasa memberikan ketenangan ketabahan kekuatan kepada kak nini marini dan mas aidiff sepanjang perjalanan hdup akak abang dan sekeluarga..semga allah sentiasa mlindungi sepanjang perjalanan hdup akak abang dan sekeluarga drpd sgala mlapetaka dan kesulitan..sesungguhnya allah itu maha mlindungi hamba2nya..redha la akn kepergian armand..sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..jujur saya katakan kisah armand menyentuh seluruh hati ini dan akan saya abadikannya di dalam hati untuk selamanya agar dapatku ceritakan pada dunia..bahawa kasih sayang ibu dan ayah kepada anaknya tiada tolok bandingannya..subhanallah amin yarabbalalamin.

    ReplyDelete
  90. Assalamualaikum bt kakak y tabah...
    akk sy juga prnah melalui saat2 sukar seperti akk,
    seorang bayi lelaki sulung pd ketika itu,
    dihantar ke rumah pengasuh seperti biasa,
    umurnye ktika itu sudh mnginjak 8 atau 9 bulan,
    senyuman y sangat cantek...
    secare tbe2 dpt pnggiln mnyatakn anknya sudah tiada...
    luluh jntung draseknnye ktika itu...
    asbab kmatian..hnye Allah y tahu...
    posmotem juge tdak dbt..kmi mnerima dgn redha...
    Allahurobbi, bersabar dan redha...ad sesuatu mnanti kak d syurga ;)

    ReplyDelete
  91. alhamdulillah..semoga allah sentiasa memberikan ketenangan ketabahan kekuatan kepada kak nini marini dan mas aidiff sepanjang perjalanan hdup akak abang dan sekeluarga..semga allah sentiasa mlindungi sepanjang perjalanan hdup akak abang dan sekeluarga drpd sgala mlapetaka dan kesulitan..sesungguhnya allah itu maha mlindungi hamba2nya..redha la akn kepergian armand..sesungguhnya setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..jujur saya katakan kisah armand menyentuh seluruh hati ini dan akan saya abadikannya di dalam hati untuk selamanya agar dapatku ceritakan pada dunia..bahawa kasih sayang ibu dan ayah kepada anaknya tiada tolok bandingannya..subhanallah amin yarabbalalamin.

    ReplyDelete
  92. Salam rini , nadia mintak maaf . Nad bru dpt baca blog and tahu about armand.ya Allah lebihbmenyayangi armand , tabah nya hati wahai rini .Allah memilih rini untuk menghadapi dugaan ini ; ( take care syg . Inshallah segala yg terjadi ada hikmah nya and hanya Allah tahu jalan ceritera nya. ALLAH HU ALAM .

    ReplyDelete
  93. Mengalir air mata,dikala membc nya,disamping anak sy yg menyusu bdn juga ni..AL FATEHAH


    DEAR..RAHSIA TUHAN TAK SIAPA PUN TAU..

    ReplyDelete
  94. Allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fuanhu..

    ReplyDelete
  95. Innalillahiwainnaillahirojiun... Al Fatihah. Syurga tempatmu sayang..... sedih sgt.....

    ReplyDelete
  96. Innalillahiwainnaillahirojiun... Al Fatihah. Syurga tempatmu sayang..... sedih sgt.....

    ReplyDelete
  97. Moga kalian terus diberi ketabahan melalui kehilangan ini. Anak syurga ini menanti kalian di sana..

    ReplyDelete
  98. Takziah...Sedih saya membaca cerita ini..Family saya pernah mengalami keadaan yang macam ni..Dua adik saya meninggal semasa umur satu tahun n yang kedua umur 2 minggu..In Sha Allah..Di syurga kelak kita akan dapat jumpe orang yang kita sayang..

    ReplyDelete
  99. Salam tahziah....semoga tabah mengahadapi hari2 yg mendatang.

    ReplyDelete
  100. Salam tahziah....semoga tabah mengahadapi hari2 yg mendatang.

    ReplyDelete
  101. Stay strong, dear. U have a beautiful family. God bless !

    ReplyDelete
  102. Subhanallah...setiap kali sy baca entri yg nini tulis...xtertahan derasnya airmata mnahan sebak...seolah-olah sy juga berada bersama2 nini skluarga saat itu...hanya salam takziah serta doa yg dpt sy titipkn buat nini & mas aidif..muga kalian trus tabah&tabah&tabah...Allah bersamamu..muga impianmu utk bersama si kunang2 syurga tercapai...ameen

    ReplyDelete
  103. Subhanallah...setiap kali sy baca entri yg nini tulis...xtertahan derasnya airmata mnahan sebak...seolah-olah sy juga berada bersama2 nini skluarga saat itu...hanya salam takziah serta doa yg dpt sy titipkn buat nini & mas aidif..muga kalian trus tabah&tabah&tabah...Allah bersamamu..muga impianmu utk bersama si kunang2 syurga tercapai...ameen

    ReplyDelete
  104. Be strong puan ya. Bersangka baik pada Allah...yakin armand tlh menjadi kunang2 di syurga dan anak itu yg akan menanti puan dan suami di pintu syurga nnt. Puan antara yg terpilih...

    ReplyDelete
  105. Takziah di atas kehilangannya dunia........Tahniah kerana arwah akan menanti anda di syurga

    ReplyDelete
  106. Allahu Akbar! Beberapa Kali terhenti baca entri nini.. Menitis air mata..Sabarlah.. Dan kuatkan semangat nini dan suami.. Allah dan rancang semua ni. Kerana nini n suami mampu. Armand menantimu di sana Sayang... Innalillah...

    ReplyDelete
  107. Al fatihah, sedih betul saya membacanya. Semoga tabah hati menerima dugaan Allah ini.

    ReplyDelete
  108. Sebak sangat ......air mata laju ....xsedar pun....sabar

    ReplyDelete
  109. Al-fatihah..tanpa disedari hati sy terusik dan air mata sy jatuh berguguran..sabar ye puan moga puan dan suami tabah menghadapi ujian yang Allah berikan..Allah s.w.t tidak akan menguji dan memberikan bebanan yang terlalu berat kepada hambanya sekiranya hambanya tidak kuat

    ReplyDelete
  110. bercucuran airmata sy bila baca kisah armand nini dan mas aidif ni... sy juga sama spt yg lain, tak terbayangkan jika ini yg berlaku kpd diri sy dan juga suami... mampu kah kami utk menghadapinya? menerima takdir spt ini?? Allah itu maha adil maha mengasihani maha penyayang... sesungguhnya sesuatu yg terjadi ada hikmah yang tidak kita ketahui, segala ketentuan hidup kita telah tertulis olehNya... semoga terus tabah dan kuat dalam mengharungi hidup yang mendatang... terima kasih juga di atas sedikit kesedaran bahawa kita mesti sentiasa bersiap sedia untuk kehidupan di alam abadi iaitu akhirat... terima kasih...

    ReplyDelete
  111. Beruntung lah puan punya anak ahli syurga yg akn membantu di titian sirat nnti..

    ReplyDelete
  112. Takziah sis..semoga Allah terus memberimu kekuatan..armand menunggu di syurga...semoga terus tabah...

    ReplyDelete
  113. As salam. Puan... tabah ya. Allahyarham Armand menanti Puan dan suami di sana. Pasti ada hikmah di sebaliknya. Allah pinjamkan Armand sementara untuk memberi puan dan suami cahaya. Cahaya yang takkan padam selamanya...

    ReplyDelete
  114. Al fatihah buat arman...bercucuran air mata ni baca entry puan...semoga puan terus tabah..arwah arman menanti puan dipintu syurga...ins sha Allah

    ReplyDelete
  115. Assalamualaikum.. innalillahiwainalilahirojiun. tabahlah hatimu.. semoga di akhirat nanti dapat bertemu allahyarham Armand. sedih hati sy baca ni... in shaa Allah, ada rezeki lain buat kalian suami isteri...

    ReplyDelete
  116. Salam takziah nini.. Semoga nini lebih tabah mengharungi hari mendatang sebak hati saya membaca besar sungguh ujian nini...alfatihah utk adk armand..

    ReplyDelete
  117. salam takziah utk marini dan keluarga.. semoga lebih tabah meniti hari2 yg mendatang.. percayalah janji Allah.. sesungguhnye segala ketentuan Allah pasti ada hikmahnya.. -syuhadah-

    ReplyDelete
  118. Alfatihah..tabahlah wahai hati..♥♥

    ReplyDelete
  119. Assalam.. sy sahabat sama DPA dgn Mas Aidiff...empat hari lagi genap dua tahun anak kecil saya, hana, dijemput ilahi... Usianya baru enam bulan setengah, juga di rumah pengasuh.. pengalaman kejadian tersebut turut sy abadikan dlm blog sy... InsyaAllah kita akan menjadi lebih baik dlm meneruskan kehidupan. Masih ada amanah lain yg perlu kita laksanakan. Feel free to contact me if u need to talk.. fb@azila azlina...

    ReplyDelete
  120. sy tak mampu utk berkata apa2 nini..masyallah beratnya ujian awk..
    kerana sy membayangkan jika sy sendiri berada di tempat kamu sudah pasti tidak tertanggung ujian ini..
    Apapun..kuat kan hati tabahkan diri..insyallah si kunang-kunang syurga akan setia menanti kamu.

    Allah memilih kamu melalui ujian ini kerana dia tahu apa yang terbaek utk kamu..
    kerana
    "Allah memberi ujian mengikut kemampuan hambanya"

    ReplyDelete
  121. Assalamualaikum
    Semoga puan.& suami tabah dlm.mengharungi perjalanan hidup ini.. sedih saya membaca nye.& percaya lah puan
    .saya telah melalui fasa yg.sama... anak yg saya kandung setelah menunggu.selama 9thn hanya diipjnjamkan kpd saya selama 3hari saje... bayangkan betapa luluh nye hati..
    Bertahun2 menunggu...umpat keji org sekeliling mengatanan mcm2..saya mandul la mcm2 dia keji.org... akhirnye ALLAH telah menunjukkan kod org3 di sekeliling yg saya bkn lah mandul... sehari saya dpt meriba & bermain dgn.anak kecil tu.... maaf.sya.x.dpt.nk luahkan.w.pun dh 9thn berlalu...masih terbayang2 di ruang mata nie... Allah hu ak bar...

    ReplyDelete
  122. Dah baca dr post sblm ni...smga sis terus tabah dan redha...amin.

    Dari kami www.nhdbabyshop.blogspot.com

    ReplyDelete
  123. Salam takziah buat kak nini sekeluarga. .moga tabah.. syurga tempat mu syg Armand...

    ReplyDelete
  124. Dah baca dr post sblm ni...smga sis terus tabah dan redha...amin.

    Dari kami www.nhdbabyshop.blogspot.com

    ReplyDelete
  125. Subhanallah....besar sungguh dugaan nini.berlinang airmata saya ble baca tulisan ni.teringat anak sy yg br berusia 7 bln.stp hr kite tgk keletahnya tbe2 dia dh xde. Sy doakan armand bahagia di sana & nini dpt meneruskn kehidupan dgn tabah. Percaya kpd qada & qadar Allah..

    ReplyDelete
  126. Sy tertarik utk membaca padahal kt atas meja berselerak kje nk buat pg nih kt Opis...Jujur sy kata kn, menangis smpe mmbe Opis pOn tgur, kenapa? Tabah la...Mgkin ade hkmahnye smua yg terjadi...Al Fatihah...

    ReplyDelete
  127. Sy tertarik utk membaca padahal kt atas meja berselerak kje nk buat pg nih kt Opis...Jujur sy kata kn, menangis smpe mmbe Opis pOn tgur, kenapa? Tabah la...Mgkin ade hkmahnye smua yg terjadi...Al Fatihah...

    ReplyDelete
  128. Pasti kalian orang yang hebat....allahuakbar...

    ReplyDelete
  129. cari blog tajuk moga rindu sampai ke syurga....moga dpt ketenangan selepas baca blog tu...

    ReplyDelete
  130. Semoga puan dan suami dikurniakan tahap kesabaran yang tinggi dan digantikan dgn sebaik2 ganjaran dari Allah di dunia dan akhirat..

    ReplyDelete
  131. Salam.. I might not know you..but I can feel your pain and sorrow. Anak sy sendiri telah pulang kepada penciptaNya 2 hari sebelum Armand, tepat pada birthdaynya 5 bulan. Tabahlah wahai hati..syurga pasti untuk Armand. How I wish we can kiss, smell and hold our angels again.

    ReplyDelete
  132. Salam takziah dari saya..
    bergenang airmata membaca kisah ni..
    semoga Allah terus memberi kekuatan kepadamu sekeluarga..

    ReplyDelete
  133. Assalamualaikum nini..Ya Allah besar ujian yg nini n suami terima..mengalir airmata membaca..moga Armand tenang disana dan menanti nini di akhirat kelak..terus tabah ye dik

    ReplyDelete
  134. Allah. Innalillahiwainnalillahirajiun. Semoga tabah. Ujian Allah pada hambaNya.

    ReplyDelete
  135. Salam kenal...

    Subhanallah..hanya itu yg mampu akak ucap bila baca n3 ni..sebak bergenang airmata..cuba tahan sbb kat ofis..tp menitis juga walau sedikit..

    Buat Nini n hubby..be strong ye dear..Allah sygkan baby Armand..yg pastinya syurga adalah tempat yg paling tenang buat dia. Bersyukur lah kerana yg pastinya baby Armand sudah menjadi ahli syurga..

    Buat Armand...lil baby...semoga dirimu tenang disana..semoga dirimu akan menjadi penyelamat kpd kedua ibu bapa mu nti ye syg...

    http://rencahkehidupan-maamieiqi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  136. Innalillahi wa'inna ilaihi raaji'un. Al fatihah buat adeq armand si kunang2 syurga... dan smg Allah terus mberi kekuatan kpd ibubapa armand...sesungguhnya kalian insan terpilih yg Allah pilih utk ujian ini.. Sebak mbaca nukilan si ibu... smg terus tabah...InshAllah...Allah Maha Adil dan mngetahui apa yang terbaik buat kalian...

    ReplyDelete
  137. Innalillahiwainnalillahirajiun
    sebak sungguh membacanya. semoga bertabah ibu dan ayah armand.
    moga kalian ketemu lagi di syurga Allah yg kekal selamanya. Aammiiinnn ..

    ReplyDelete
  138. Innalillah~
    baca je pun dah sedih, apa lagi kalau saya sendiri melaluinya..
    Berlinang air mata..
    Salam Takziah..

    ReplyDelete
  139. Salam Takziah. terbaca entry dr post from FB. masyallahh subhanallah. maha suci allah. kepada ibu dan abah, tiada apa yang perlu dikesalkan. anda adalah yang terpilih utk menjadi ibu dan bapa seorang ahli syurga. mashallah. bertuah nya anda berdua. tapi sebagai manusia, kita tak dapat lari dr kesedihan. mengalir air mata lelaki ini membaca entry anda. teringat mulut masam anak saya juga. :) kepada ibu dan abah, stay strong. insyaalah armand menunggu anda berdua di-Sana. insyaalah. -biskuttambun-

    ReplyDelete
  140. Assalamualaikum, menangis saya baca entry ni sbb sy pon merasa kan perkara yg sama, cuma sy xdpt nk ceritakan keadaan kami pd mse tu. Anak lelaki saya meninggal 18 oct 2013 hr jumaat masa saya dalam pantang baru lepas melahirkan anak kedua perempuan yg masa tu masih berada dihospital kerana lahir x cukup bulan n paru2 xmatang, sy lahir kn anak kedua 11 oct 2013 hr jumaat n patut nya mlm tu suami sy berangkat utk menunaikan haji. Tp apa yg kami rancang semua xjd seperti yg dirancang krn allah lah sebaik2 perancang. Pd 18 oct tu hr ketujuh anak kedua kami yg ptot nye sunnah kami berikan nme tahnik dll, kami dh merncg utk pergi jpn putrajay bersama ank sulung sbb nk dftr nme ank kedua sbb dy pon berada di nicu putrajaya tp beberape minit sbelum azan jumaat suami menemui anak kmi dh terapung dlm kolam renang rumah kakak. Jd hari isnin lepas tu suami perlu daftarkn kelahiran ank kedua n kematian ank pertama. Sedih sgt2. Saya suri rumah, mlm sy lahirkan anak ledua tu, itu lah mlm pertama sy tidur mlm tnpe ank lelaki sy tu, sedihnye xhbs lg tp dia dh mninggal kn sy slame nye.. Umur dia 2tahun 5bulan.. In syaa allah dia akn selamatkan kami diakhirat, itulah matlamat kte mendidik ank.. kn.. Takziah buat awk..

    ReplyDelete
  141. Takziah cik nini n suami...Al-Fatihah utk Armand.

    ReplyDelete
  142. Innalillahiwainailaihirojiun....berderai2 air mata keibuan jatuh apabila sy membaca kisah puan..terus tringt ank sy d rumah pengasuh..saat2 yg puan ceritakan bl menyusukn ank mengingatkn sy pd ank sy jg...andai ini trjd pd sy adakah dpt saya lalui sebagaimana puan blh lalui bersama suami d sisi..tabahlah ye puan..ank puan sdg menunggu puan dan suami d sana.

    ReplyDelete
  143. bersabar.. serius selepas jew saya baca menitis air mata saya.. awk seorg ibu y tabah.. sya tak dapat bayangkan kalau satu ary 6ti saya meninggal apew y terjdi apada umie saya.. awak seorng ibu yang tabah..

    ReplyDelete
  144. Takziah dik..brlinang air mata ni mmbca ny.seperti dpt merasai dtik2 i2.smga Allah pertemukan kalian d syurga sna..InsyAllah..

    ReplyDelete
  145. Allahuakbar... Tiada kata yg mampu diucap.. Sabar,tabah,redha n kuatkn smgt.nini n husband msh ada aliff... Al fatihah bt armand... Gembira lah di syurga syg bersama kakak sumayyah... In sha allah nini,ada hikmah dsebalik ujian ini.

    ReplyDelete
  146. alfatihah....moga armand tenang d sana.... sebak tuk habiskan bacaan...xdpt saya bayangkan....kiter ibu2 terpilih...insya Allah die menggu kiter di sana...amin...

    ReplyDelete
  147. Subahanallah..berat sungguh ujian yang dilalui oleh Puan.. tersentuh dan sedih saya bila membaca, tabahkan hati puan.. puan telah melahirkan seorang ahli syurga Allahyarham Mas Armand Saiff akan menunggu puan dan suami serta abangnya disana..

    Al-Fatihah untuk arwah Armand..

    ReplyDelete
  148. ALLAHUAKBAR..mengalir air mata saya.anak saya lebih kurang sebaya anak puan.
    Puan dan suami kuat.armand sudah menjadi penghuni syurga yg akan menunggu puan dan suami.
    Salam takziah..Al Fatihah.

    Wahai Allah, anak aku Kau punya, segala-sagalanya Kau punya Ya Allah. Kau adalah yang berhak memberi dan Kau juga berhak mengambilnya.

    ReplyDelete
  149. Sedih..tanpa sedar air mata jatuh.....:)...smoga tabah sekeluarga...

    ReplyDelete
  150. Ya Allah semoga puan diberi ketabahan dan kekuatan menghadapi ujian Allah ini. Armand pasti menanti puan di pintu syurga Insya Allah

    ReplyDelete
  151. Tahniah sis...kerna memiliki insan syurga yg akan menanti kedtgan sis n hubby disana..bkn semua yg Allah pilih utk memiliki anugerah ini..berat hanya didunia..diakhirat kegembiraannya..

    ReplyDelete
  152. Inna lillah wa inna ilaihi raji'un....
    Sy fhm sangat perasaan awk skrg..cuma bezanya sy kehilangan ank setelah sy melahirkan..perit dan pedih berpantang sendirian...
    Kata suami saya barang yg org bg pinjam klu nk amik balik tak akan kita nak marah..kata2 itu buat saya kuat semula..anak sulung yg mnjadi harapan..
    Esok genaplah 60hari permergiaan ank saya..
    Berbahagia lah puan ank kita sedang menemui pencipta
    nya..
    Takziah dr sy utk puan dn suami..
    Takziah buat awak..

    ReplyDelete
  153. Allahuakbar..Tabahkan hati pn Marini.. saya doakan pn Marini dan suami teris tabah.. Alfatihah untuk allahyarham Mas Armand Saif. Dia sedang menunggu puan di sana.

    ReplyDelete
  154. Nini, b strong ye! Alfatihah untuk mas armand! Insya'Allah kalian akan bertemu di sana. D

    ReplyDelete
  155. Hanya air mata saya dapat menggambarkan perasaan sedih saya membaca cerita sedih yang indah ini kak..sabar dan tenanglah kak..Allahyarham Armand adalah kunci syurga akak kelak..

    ReplyDelete
  156. Innalillah...B strong guys...I know how hard it feels to lost someone you really love especially at that age..as me myself just lost a baby girl on 13/4/14 when she's just 5 months old. Yes we can go crazy thinking about it tapi sebagai orang Islam kita harus Redha. Allah maha mengetahui dan ape yg dari Allah adalah yang terbaik untuk kite dan juga untuk arwah.Kita sebagai ibu bapa hendaklah sentiasa terus berdoa kepada-Nya agar kite dpt ditempatkan bersama2 mereka di syurga kelak insyallah..sesungguhnya Syurga adalah pasti untuk mereka dan mereka juga adalah 'saham' bagi kita kelak..insyallah...kuatkan semangat, selawat banyak2, evrytime teringat kat arwah..sentiasa kita sedekahkan al-fatihah. Life must goes on..dan insyallah Allah akan memberi ganjaran pada kita.. Al-Fatihah..

    ReplyDelete
  157. SUBHANALLAH.. ALLAHUAKBAR.. semoga akak sekeluarga tabah menghadapi sentuhan kasih sayang dari Allah ini. sebak sy menghayati kisah akak..apatah lagi akak sekeluarga yg menanggungnya. al-fatihah utk kunang-kunang syurga armand.

    ReplyDelete
  158. Sedih saya baca walaupun saya bukan Muslim sungguh terharu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun bukan muslim, sama sungguh terharu lps baca kisah ka... walaupun saya belum kahwin tpi saya blh fham perasaan sbgi ibu kehilangan anak kandungnye... tabahkan hati ka...

      Delete
    2. Innalillahi wainna illahi raji'un...Al-fatihah buat armand tersyg...kullu nafsin zaiqutol mautttt...setiap yg hidup pasti merasai kematian...untung nya armand terus mencium wangi nya syurga...love u armand...buat ibu armand semoga tabah ye...💞💞

      Delete
  159. Allahuakhbar, terketar-ketar jari saya nak menaip, air mata saya tak dapat menahan laju, mungkin sebab anak saya juga sekarang sebaya armand.. sunggah kuat saudara.. saya doakan semoga Allah memberi kemudahan dan kekuatan sepanjang hidup saudara sekeluarga..semoga Allah tetapkan nini di syurga untuk bertemu armand kelak.. amin..

    ReplyDelete
  160. Salam takziah kak....
    Sya pn bru je khilangan ank pd usia blum smpi pn sblan...dia prgi sbb kna jgkitan kuman dan hnya brapa kli je dia smpat mnyusu gn sya sblum dia kna jgkitan kuman... tpi allah lbi mnyanginya dan dia tlah prgi pda 15 mac... sedih mmg sedih dan kta kna redha gn ktntuan ya,insyallah dgn izin allah...dia la yg akn tgu n tlong kta d cna..insyallah...kuat ya kak

    ReplyDelete
  161. Innalillahiwainnailaihirajiun... Al fatihah.. Salam takziah utk adik nini sekeluarga.. Subhanallah.. Sesungguhnya hati siapa yg tak tersentuh membaca luahan hati seorang ibu.. Berderai air mata akak bila membacanya.. Sesungguhnya kita hanya lah pinjaman dr Allah swt.. Dr DIA kita datang dan kepadaNYA jualah kita pulang.. Bersyukurlah kerana dalam masa tempoh pinjaman selama 3 bulan itu akak yakin adik Nini dah memberikan semua yg terbaik kepada sikunang - kunang syurga nak Armand. Syurga tempatnya & insya Allah janji yg sudah pasti dari Maha Suci Allah bahawa kunang- kunang itu menantimu dik di pintu syurga.. Akak kagum kerana adik reda & pasrah dalam masa yg cukup singkat.. Tahniah kerana adik menjadi pilihan NYA utk menerima dugaan yg maha besar ini.. Sesungguhnya DIA mendugamu kerana DIA tahu adik & suami mampu menerimanya.. Akak juga biasa kehilangan kandungan.. Tabah & terus sedekahkan Al Fatihah untuk arwah.. Kita pasti bahawa dia pasti sedang gembira di SANA kerana punyai ibu & bapa yg cukup baik & reda dengan setiap ujian..

    ReplyDelete
  162. Assalamualaikum..
    Tabahlah wahai insan terpilih.
    Memiliki anak syurga secomel armand..
    Mana mungkin dpt kita lupakan dia..
    Sy pun ada seorg anak lelaki.. umur sebulan tua dari Armand.
    Menitis2 airmata baca... tak mampu sy tanggung utk berpisah dgn anak2 ...
    Kamu insan yg terpilih dan kuat...
    Semoga bertemu nanti di syurga.
    Aminn...

    Salam takziah..

    ReplyDelete
  163. x mampu tahan air mata baca kisah puan ni..mengalir deras je..salam takziah..armand dh jd kupu2 kupu syurga utk tggu puan kat sana nanti..moga puan tabah..mmg berat mata melihat, tapi lebih berat hati yg menanggungnya..

    ReplyDelete
  164. Salam takziah...

    Sebaik baik pengurus adalah Allah... Sebagai mana sya menerima segala dugaan dariNya, itu menujukkan bahawa Allah itu sangat sayang pada Puan dan suami, bak kata mutawif saya ketika di Tanah Suci..." datang dugaan itu bukan bermakna beban, ianya satu nikmat dariNya, kerana dia acknowledge kita"

    ReplyDelete
  165. Alfatihah..
    Takziah untuk akak sekeluarga..
    Semoga akak tabah mengharunginya.
    Saya memahami situasi akak..
    situasi akak hampir sama dengan kakak saya yg bru juga kehilangan anak yang berusia 1 tahun 8 bulan pada 28 februari yang lalu. Penceritaan akak sangat sama dengan situasi yg terjadi pada kakak sy pada hari kejadian..saya tahu bagaimana susahnya untuk bangun semula..setiap coretan akak mengingatkan kakak, abg ipar dan anak buah saya.

    "Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya…"(Al-Baqarah: 286)

    Alfatihah juga untuk anak saudaraku ahli syurga:

    Muhammad Nadhif Irfan
    (26.6.2013-28.2.2014)

    ReplyDelete
  166. Kadangkala Allah sembunyikan matahari,DIA datangkan petir dan kilat, kita menangis dan tertanya-tanya, kemana hilangnya sinar, rupa-rupanya allah nak hadiahkan kita pelangi...

    kata-kata ini yg saya semat di hati apabila anak saya Muhammad Rafique Danish bin Amir meninggalkan kami seawal usia 9 bulan...8 tahun yg lalu...tak akan ada yg dapat menggantinya, pasti air mata akan gugur setiap kali mengingatinya...menahan rindu yg tak pernah padam...tp redha lah & yakin yg allah menjanjikan sesuatu yg lebih baik buat mereka yg bersabar....

    kalau nini masih rasa sedih, cuba beli buku 'jangan lah bersedih' ada satu chapter mengenai menghadapi kematian anak...sangat2 membantu saya waktu itu...

    Innalillah....doa allah mengganti dengan yg lebih baik...AMIN

    ReplyDelete
  167. Takziah utk puan sekeluarga..Di saat membaca cerita ini air mata mengalir merasai jiwa dan perasaan seorang ibu..Puan insan terpilih oleh Allah...Armand pasti menanti di Syurga..pasti ada hikmah di sebalik apa yg terjadi..Be strong ok..

    ReplyDelete
  168. Ku tatap gambar wajahmu
    Sinar mata itu
    Lirik senyumanmu
    Pesona yang membelai
    Wajahmu bercahaya
    Memberi bahagia
    Tiap yang memandang
    Hati jadi salju

    (Korus)
    Kau terlalu istimewa
    Kasih dan sayangmu terpancar
    Seikhlas tiada batasan
    Terus membara
    Terkilan rasa jiwa
    Ingin ku lihat mu dewasa
    Apa daya
    Tuhan lebih menyayangimu

    Ku pasti kau berbahagia
    Duduk di sampingnya
    Mendengar cerita
    Sekadar rahsia

    Tak tertanggung rindu…
    Mendengar suaramu…
    Tawa mengusik jiwa…
    Oh…

    ReplyDelete
  169. takziah. . berlinangan air mata... sy xpernah melaluii nye tp pernah teman seorg teman yg melalui situasi ni.. ya Allah.. tabahkan hati ibu ini...Allah duga krn Allah pndg kamu..

    ReplyDelete
  170. Allahuakbar, semoga saya juga diberi kekuatan ini..tabahlah, kerana sudah pasti ada yg mendoakan anda di sana..berbanding kami yg belum pasti ini..Ya Allah, semoga roh si kecil ini di tempatkan di tempat yg paling mulia skali di sisi Mu Ya Allah

    ReplyDelete
  171. Salam..tabahkan hati ye..ada hikmah disebalik dugaan ini..bergembira dan redha lah dengan takdir ini kerana anakmu sedang menunggu mu di syurga. .

    ReplyDelete
  172. Al fatihah.. hati ini hidup kembali saat merentasi tulisan ini dgn titis2 air mata hati yg tk kering2... saat ank aku dibuat dripping dn meronta2 kesakitan pun aku tak selemah tatkala merasai jiwa seorg ibu sepertimu...lntas aku segera memohon hajat kpd Allah sembuhkn segera nur naurahku berkali2 aku memohon suhunye turun kerana aku xkuat... begitulah janji Allah...utk semua yg tidak kekal. Hanya pinjamn

    ReplyDelete
  173. Syukur sudah ada teman di syurga

    ReplyDelete
  174. Haizzz...I criy when I read your story... Be Strong ok...

    ReplyDelete
  175. kuatkan semangat..Allah menyayanginya..

    ReplyDelete
  176. Sama2 kta doakn utk ank ini.bru 2 bln mnjadi ibu sudah ckup utk bt sye memahami perasaan yg puan alami.

    ReplyDelete
  177. salam takziah.semoga tabah...

    ReplyDelete
  178. Alfatihah buat arwah Arman. Sedih sangat2 saya baca smpai tersedu2 saya di ofis. Tabah ye k.Nini. Arwah tunggu awak disyurga.

    ReplyDelete
  179. dugaan adalah penghapus dosa2 yg lalu...wallahua'lam

    ReplyDelete
  180. eh, yg komen kat atas ni kenape...marah ke ape? tak puas hati le tu...

    ReplyDelete
  181. It is difficult for any mother to loose her child. I can only wonder the pain u are going through. May God help you in this difficult journey n may baby Armand (your lil angel now) take comfort n know that his mama n papa r going to come out stronger. Am praying for you sister n today, u made me realise how precious n fragile life is...

    ReplyDelete
  182. salam takziah..saya baca entry ni tanpa sedar sedang menangis..semoga tabah dan redha dengan Ujian Allah..

    ReplyDelete