22 April 2014

Al-Fatihah buat Anakku

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

Pagi ini, Rabu 23 April 2014, dengan berat hatinya saya kembali semula ke tempat kerja. Ya Allah, terasa berselut bumi yang dipijak, lemahnya kaki mengatur langkah. Apatah lagi mengenangkan hari ini genap seminggu buah hati saya, Armand, pulang kepada Pencipta dan tinggalkan kami di dunia dengan tiba-tiba. Sangat tiba-tiba, tanpa sebarang tanda.

Ramai yang sudah tahu. Tapi di blog ini saya maklumkanlah sekali lagi. Buat pengetahuan, anak kedua saya, Mas Armand Saiff bin Mas Aidiff telah pulang ke rahmatullah pada minggu lepas, Rabu 16 April 2014, genap sebulan selepas kami pulang dari France. Perginya Armand pada usianya 94 hari, dalam jagaan pengasuhnya Hana, yang telah saya amanahkan. Takdir Allah mengkehendaki, tiada seorang pun tahu pukul berapa dan bagaimana jiwa Armand dijemput pulang kepada Allah oleh malaikat Izrael. Ketika ditemui jam 11 pagi, Armand sudah kaku tak bernyawa.

Sampai ke hari ni, saya masih dalam keadaan terpana. Seolah-olah kepala dipukul oleh gendang yang sangat kuat, dengungannya buat saya tenggelam dan timbul dalam realiti. Kadang-kadang hati terasa kuat dan tabah, adakala terasa sangat-sangat lemah. Masih cuba menerima hakikat bahawa Armand yang setiap hari saya peluk, cium dan susukan dah tak ada lagi di sisi saya. Takkan dapat lagi saya cium pipinya di dunia. Tak mungkin lagi untuk kelihatan wajah manjanya yang baru pandai mengukir senyum manis buat kami. Semua itu dah menjadi mustahil untuk saya harapkan di dunia. Cuma di akhirat, di syurga sajalah yang tinggal untuk saya harapkan pertemuan dengan Armand.

Inilah kali pertama saya merasa sangat-sangat dekat dengan kematian. Sebelum ni, seumur hidup, tak pernah sekalipun saya berhadapan dengan kematian. Yang paling dekat adalah kematian tok ayah saya di Kelantan, 13 tahun lepas. Waktu tu saya baru 14 tahun, baru nak menginjak dewasa. Jiwa masih belum sensitif akan hal-hal begini. Tak sangka, pengalaman pertama berdepan dengan kematian Allah takdirkan pada saya adalah dengan anak kandung sendiri. Masih jelas lagi dalam ingatan sewaktu saya meriba Armand yang telah tak bernyawa, kaku dalam pelukan saya, dalam perjalanan ke hospital Ampang Rabu lepas. Waktu itu, tamparlah pipi seribu kalipun, tidur dan bangun berkali-kalipun, masih sukar untuk saya percaya dengan minda yang sedar, bahawa anak yang sedang tak bernyawa itu adalah anak yang saya kandung dan lahirkan ke dunia.

Sangat perit menanggung rindu buatmu Armand. Rindu ini akan saya tanggung sampai mati. Tapi rasa rindu inilah yang akan terus mengingatkan saya bahawa Armand sedang menanti di syurga. Mujur masih ada 3 pasang baju Armand yang masih melekat kuat bau badannya. Saya asingkan dan tak akan basuh sampai bila-bila. Itu sajalah yang tinggal untuk kami. Kali pertama pulang ke rumah sewa kami hari Sabtu lepas Armand pergi, saya terus meluru ke bakul baju mencari semula baju terakhir Armand yang belum dibasuh. Saya cium dan temui bau Armand. Luluh semula hati saya yang sedang cuba untuk tabah. Terketar-ketar saya menangis memanggil-manggil nama Armand berulang kali. Kalau bukan suami yang sedang memeluk kuat, memang saya sudah jatuh rebah tak berdaya menanggung sedih dan rindu. Longlai rasa lutut, sepertimana saya rasa sewaktu tiba di perkarangan hospital Ampang, sambil memeluk tubuh Armand yang sudah kaku.

Syukur tak terhingga pada Allah yang meminjamkan kami seorang ahli syurga yang amat dikasihiNya. Walaupun 3 bulan, tapi kenangan dan saat-saat bersama Armand akan kekal sampai saya mati. Syukur pada Allah kerana memilih kami untuk diuji sebegini. Tak sangka, dalam keadaan kami yang sangat lalai dan leka dengan nikmat dunia, solat hujung-hujung waktu, doa lepas solat pun cuma sekadar di bibir dan tak bersungguh, rupanya Allah tak tinggalkan kami. Rupanya selama ini Allah memerhati. Bertuahnya rasa diri, kerana dipilih untuk mengandungkan dan melahirkan seorang penghuni syurga dari rahim sendiri. Kalau mengenangkan kejahilan dan kelalaian diri, siapalah saya untuk mengharapkan syurga. Langsung tak layak. Tapi sekarang, saya terasa ujian ini sebagai hadiah dari Tuhan. Untuk dia janjikan syurga kalau saya bersabar dan redha. Bukan mudah.

Alhamdulillah, makin hari saya rasa makin kuat. Setiap kali terpandang tempat Armand selalu baring atas katil kami, hati saya berbisik, ‘Armand masih ada. Armand ada dengan Allah. Jangan sedih. Armand selamat dan bahagia di sana.’ Saya sangat hargai setiap doa dan kata-kata semangat yang banyak saya terima di FB dan Whatsapp. Hampir kesemuanya menyebut syurga dan setiap kali itulah saya aminkan doa itu, semoga kami disatukan dalam syurga Allah nanti. Kepada mereka yang menghadiahkan saya dengan mesej-mesej begitu, please know that saya sangat berterima kasih kerana kata-kata kalian sangat membantu memujuk hati saya yang sangat sedih dan rindukan Armand. Saya akan balas personally satu-persatu bila ada kelapangan.

Walaupun masih sedih, saya percaya Armand pergi dengan meninggalkan banyak hikmah dan kebaikan buat kami sekeluarga. Sangatlah tak pernah saya sangka, selama ini saya sedang menjaga dan mengasuh seorang ahli syurga yang amat suci. Mesti Allah sangat sayang dan rindukan Armand, maka dipanggil semula Armand pulang. Kalau begini perasaan sayang dan rindu seorang ibu kepada anak, macamanalah kasih sayang Allah pada dia. Sangat tak terbayangkan oleh akal manusia. Untuk kuatkan diri, setiap saat saya ulangkan pada diri, betapa saya patut bersyukur kerana sekarang Armand sudah bahagia dan selamat di sisi Allah. Armand tak akan menangis lapar lagi. Tak akan rimas dengan pampers yang lambat bertukar lagi. Armand mesti sedang nyenyak tidur dan sentiasa senyum. Armand sedang dijaga dalam sebaik-baik asuhan, di tempat yang terbaik. Tenanglah hati, redhalah hati, demi Allah yang Maha Memiliki, saya relakan Armand pergi.

Di saat ini, saya cuma mahu meneruskan kehidupan dengan sebaik-baiknya, walaupun dalam hati ini akan tinggal lompong yang kekal sampai saya mati. Buat sementara waktu, saya masih takut untuk merancang apa-apa. Allah ambil Armand di saat saya sedang asyik merangka perancangan buat kami sekeluarga. Saya rasa cukup sempurna dengan adanya 2 orang cahayamata. Macam-macam yang selalu saya bincangkan dengan suami. Lepas ini mahu kerja 3-4 tahun, kemudian kita sambung belajar di France semula. Waktu tu kita tambah anak lagi seorang. Lepas tu kita tutup kilang. Maka sempurnalah keluarga kecil kami, kerana kami memang berhajatkan anak 3 orang saja.

Terlupa. Sangat terlupa bahawa dalam keasyikan kami merancang, ada Allah yang Maha Menentukan dan sebaik-baik Perancang. Pemergian Armand menyentak hati kami, terus kami jatuh terduduk ke tanah semula. Barulah tersedar, selama ini kami langsung lupakan Allah dan akhirat dalam setiap rancangan dan impian. Terasa cukup dan sempurna dengan nikmat keluarga, sehingga hilang rasa mengharap dan mahu meminta pada Allah. Sekarang ini, seolah-olah Allah menempelak kami, ‘Nah, apa pula perancangan kau sekarang?’

Allah Maha Baik. Tak ada sesuatu pun yang Dia jadikan sia-sia. Bila Allah ambil anak kami Armand, hati ini seolah-olah sudah diikat dengan akhirat. Semoga simpulan itu takkan terlerai lagi sampai kami pula yang pulang kepada Dia. Sekarang ini, hanya syurga yang kami mahukan. Hanya syurga yang menjadi motivasi hidup kami di dunia. Sebab hanya di syurga kami dapat bertemu Armand semula, dan hidup kekal bahagia sekeluarga, seperti apa yang kami impikan sebelum ini. Kalau inilah caranya untuk kami sentiasa ingat Allah dan sedar bahawa bahagia di dunia ini hanya sementara, kami akur dengan kehendak dan ketentuanNya.

Ramai yang bertanya apa yang sebenarnya berlaku. Banyak juga fakta yang kurang tepat yang tersebar. Saya mohon ditangguhkan cerita itu sampai saya betul-betul dapat tenang dan lapang hati. Mungkin memerlukan beberapa hari lagi. Saya akan cerita, memang akan diabadikan kisahnya di sini. Ini janji saya. Tapi sebelum saya ceritakan hal sebenar, mohon juga janganlah dibuat apa-apa spekulasi yang tidak baik tentang pemergian Armand. Memang Armand pergi dalam jagaan pengasuhnya Hana, tapi naluri saya meyakini bukan salah Hana. Malah hari ini, saya dan suami, dengan restu orang tua kami, setuju untuk terus menghantar Aliff bersama Hana. Saya yakin Allah telah temukan kami dengan seorang pengasuh yang baik buat anak-anak saya. Cuma kehendak Allah mengatasi segalanya. Nantilah saya cerita ya.

Buat anakku Mas Armand Saiff, si kunang-kunang syurga,
Ibu dan abah redha Armand pulang kepada Allah,
Ampunkan salah dan silap ibu selama setahun Armand bersama ibu,
Ibu bersyukur memiliki anugerah terindah sepertimu,
Walau sementara cuma,
Kenangan bersama Armand menjadi penguat ibu selama-lamanya.

Tunggu ibu, abah dan abang Aliff di syurga Allah ya sayang,
Bantu kami di akhirat nanti sayang,
Ibu akan sabar menanti saat itu,
Saat bertemu semula dengan Armand,
Berbahagialah wahai anakku bersama Allah,
Sesungguhnya Dialah sebaik-baik pelindung dan penjaga buatmu.

Al-Fatihah untukmu sayang,
Kekallah Armand hidup di hati ibu,
Hingga bertemu di pintu syurga wahai anakku,
Amin Ya Rabbal Alamin..

Dalam kenangan..
13 Januari 2014 - 16 April 2014


174 comments:

  1. Nini, bertabahlah.. menangis baca tulisan nini, sama seperti tiap kali kak izz nangis bila teringatkan arwah baby k.izz juga.. memang tak dapat diluahkan dgn kata pun rasa rindu yg teramat tu.. sebulan kak izz nangis tak henti setiap hari..memang ambil masa, lebih mudah kita melepaskan rasa sedih & rindu yg teramat sangat tu bila benar-benar redha.. inshaAllah.. kak izz doakan nini sekeluarga beroleh Jannah, agar dpt bertemu si comel Armand di sana nanti..doakan kak izz juga.. :') *hugs*

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudilah kiranya email saya...nujaimi_abdulhamid@yahoo.com....saya juga melalui pengalaman yg sama....masih melalui tempoh bpantang yg sukar tanpa bayi di sisi....saya perlukan sokongan unt bantu saya melalui hari2 mndatang

      Delete
    2. Sudilah kiranya email saya...nujaimi_abdulhamid@yahoo.com....saya juga melalui pengalaman yg sama....masih melalui tempoh bpantang yg sukar tanpa bayi di sisi....saya perlukan sokongan unt bantu saya melalui hari2 mndatang

      Delete
  2. Takziah utk kak nini sekeluarga. Smoga akk terus dberi kekuatan utk mghadapi ujian ini. IA nikmat ksbaran y ada pda dri akk akn dganjarkan n tdk akn sia sia. Allah sbaik baik prancang. Sgt brtrma ksh utk tlisan ini. Byk mnfaat utk dri ini.

    ReplyDelete
  3. kak nini..kak nini kuat. bertuah kak nini.

    ReplyDelete
  4. Salam dear nini..
    fadly igt lagi last jumpe nini masa nini mengandungkan aliff..lepas tu kita senyap x bertanya kabar pun..masa nini mengandungkan arwah armand, fadly pun tgh mengandungkan baby aisha..happy je fadly tgok gambar nini kat hosp lepas selamat bersalin..fadly kat malaysia tgh risau, takut n cuak nak menunggu masa bsalin..
    tapi berita minggu lepas buatkan fadly pun tercengang n sepanjang mlm xdpt tidur..
    nini, tabah ye..
    fadly doakan nini sekeluarga kuat..

    Salam,
    Nur fadly, cohort 1 (besançon)

    ReplyDelete
  5. Takziah nini.. Tak berani nak baca mula2nya sbb rasa x kuat.. Namun masyaAllah..tulisan nini sebenarnya menguatkn org lain yg membaca jugak. Penuh hikmah. Tabah... MasyaAllah berbahagialah Armand menumpang kasih nini di dunia...
    Semoga berjumpa kita semua di syurga

    Terima kasih nini.

    ReplyDelete
  6. xdapat sy tahan sebaknye,
    tp alhmdulillah sy prcaya nini kuat,
    beruntungnya nini dpt kandungkan & jaga ahli syurga ni,al Fatihah

    ReplyDelete
  7. Takziah Nini. Semoga Nini dan keluarga tabah mengharungi hari2 mendatang.

    ReplyDelete
  8. Takziah bt nini... tarikh arwah armand pergi genap ank sulung sy pergi mghadap ilahi 5 bulan.. sy juga mgalami perasaan spt nini... apa yg nini tulis, sama yg sy rasai, rncgn mcm2 yg dirancg utk kluarga kecil kami... bl Allah ambil kembali Sumayyah hidup kami kelam... nini sabar tabah kuat kn smgt... mmg ambil ms utk kurangkn rs sakit rindu pd ank... doa n trus berdoa moga kita dpt bjumpa ank2 di syurga...

    ReplyDelete
  9. Salam takziah dr akak..mengalir airmata ini, lantas terpandang wajah baby Hanan yg 3bln lebih tua dr Baby Armand. Terfikir pula bagaimana klu akak di tmptmu dik..benar Allah SWT hanya menguji hambaNya yg terpilih dan beruntunglah mereka yg tlh terpilih itu..Jannah lah tmpt mu Armand. Alfatihah

    ReplyDelete
  10. Salam takziah buat anda sekeluarga.. Byk2 bersabar dan redha dgn ketentuan Allah swt. Anak itu dh jadi ahli syurga, bertuah mak ayah kerana tak perlu lg bersusah payah and risau anak akan membesar bagaimana & adakah kita berjaya mendidik anak sehingga mnjadi ahli syurga atau tidak. Alhamdulillah, Nini dan suami terpilih untuk mendapat anugerah ini walaupun jauh disudut hati kerinduan yg amat sgt pd arwah anak. Redha lah... Innalillah

    ReplyDelete
  11. Salam takziah tabah menghadapi dugaannya sesungguhnya Dia yg mengetahui segalanya

    ReplyDelete
  12. Menangis di dunia..bergembira di akhirat..salam takziah semoga Allah kurniakan hati yg tabah utk puan mmghadapi dugaan yg hebat ini...aamin..

    ReplyDelete
  13. Takziah puan. Sebak saya membaca tulisan ni. Betapa mati itu begitu hampir sekali. Allahu. :'(

    ReplyDelete
  14. Takziah dari akak utk Rina sekeluarga.

    ReplyDelete
  15. Pengalaman kita sama,bezanya sy hilang kembar ke 2 sy 3 jam lps dia dilahirkan,sy dan suami redha krn dipnjmkn dia wpun skjp,mujur ada sorang lg kembar yg perlukn sy

    ReplyDelete
  16. Takziah puan nini.betul tu Dia lah perancang yg Maha Mengetahui apa hikmah di sebaliknya.Dia tidak akan mnguji seseorang hambaNya itu jika hambaNya itu tidak mampu menanggungnya.In sha Allah puan Nini dan suami insan yg tabah dan cekal.sesungguhnya janji Allah itu pasti.memang kdg2 kita terlupa ada kalanya bila kita dikejutkan , itu lah tanda Allah amat sayangkan hambanya. Ya Allah,semoga kita sentiasa di bawah lindungan dan MahabbahNya.amiin.

    ReplyDelete
  17. takziah puan nini..kite serupa punya kupu2 syurga menanti di sana.. semoga tabah mengharungi dugaan Allah..

    ReplyDelete
  18. Ya allah ...ya tuhan ku.. hanya padamu ku panjat kn doa.. agar kau berikan kekuatan..ketabahan...dan kegembiraan bt pasangan ini. Sesungguh hanya kau yg tahu ape yg terbaik buat diri kami...

    ReplyDelete
  19. Takziah. Bertabahlah hadapi ujian Allah ini.

    ReplyDelete
  20. Penulisan yg sungguh menyentuh hati dan naluri keibuan saya..takziah~
    Alhamdulillah...anda terpilih untuk ujian itu...pastikan syurga tempat kita nanti, insya allah♥

    ReplyDelete
  21. Salam takziah dr sy...bykkn bersabar ats segala ujian Allah swt pd kt...

    ReplyDelete
  22. Allah xkan menguji umatNya berdasarkan kemampuam kita.. bertuahnya kita di uji...bertuahnya kita memiliki anak2 syurga.. sy ada 2 org anak syurga.. twin boy..Arwah Ahmad dan Muhammad..dua2 kelahiran yg sy nanti2kan...tp Allah ambil belom smpai masanya...5bln stgh.. berat hati...berpantang tanpa baby2...tp apakan daya..tiada daya kudrat nak melawan takdir Ilahi.. sesungguhnya kita kena muhasabah diri..ada silap yg kita xnampak dlm kita melayari bahagia hidup.. kita adalah manusia2 yg beruntung diuji... bersabarlah..dan yakin..anak2 kits disana bahagia sambil mendoakan syurga utk kita ibu bapanya...smga tabah wpun berat utk terima hakikat..mcm tu juga saya ...beberapa hri lg nak setahun pemergian anak2..tp rasa mcm baru semalam... ya Allah...kuatkan kami dgn ujian yg Kau beri..sesungguhnya kami redha..gantikan yg pergi dgn yg lebih baik..wpun kami rasa yg pergi itu sudah cukup baik... Amin...

    ReplyDelete
  23. Takziah puan.berat mata memandang,berat lg bahu lagi yg memikul..Allah ada rancangan yang baik untuk puan...walaupun perit,pengalaman puan buat kami ibu2 sedar bahawa anak hanya pinjaman semata.. membuat kami sedar amanah Allah ini perlu d galas dgn sebaiknya tanpa culas.

    ReplyDelete
  24. I'm touched! :(

    salam takziah... semoga tabah hadapi dugaan dan ujian dari Yang Maha Esa! I can say that you are strong and very positive person! Insyallah akak doakan yg terbaik buat adik dan keluarga adik! semoga ade sinar kebahagian dan beribu hikmah di atas segala dugaan ini...

    al-fatihah..

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum..
    Puan,kita senasib cuma bezanya arwah tinggalkan kami sehari slps dilahirkan tnpa sempat kami melihat renungan matanye.tnpa sempat kami bermain dgnnya..bayangkan perasaan bile berpantang tapi baby tiada di sisi.hanya Allah yg mengerti.namun ku redha.sesungguhnya Allah maha berkuasa..dia gantikan yg lain setahun slps itu.nikmat Allah yg kita tak jangka.bersabarla puan sesungguhnya Allah menyayangi kita..Amin.

    ReplyDelete
  26. I couldn't imagine if it is me.. I have a son who just turn 1.. As I read this, my tear keep on falling.. Walaupun saya tak kenal awak, saya berdoa untuk awak sekeluarga dan juga kepada arwah Armand.. salam takziah dan alfateha..

    ReplyDelete
  27. Sedihnya... alfatihah buat armand...

    ReplyDelete
  28. Sedihnya... alfatihah buat armand...

    ReplyDelete
  29. Salam puan... sy juga dh rasa kehilangan baby..2 hari sy dpt sy lihat tubuh kecil Adam..x diberi peluang untuk menyentuh n memeluknya..tak ada 1 kenangan pun antr kmi kecuali pusat adam...dia x sepatutnya lahir lg.krn mash 6 buln dlm kandungan...ttp takdir Allah dia kluar sebelum sampai waktunya...tangisan n gerak tubuh shj yg tinggl sbg kenangan.. puan masig betnasib baik dipinjamkn 3 bulan si comel itu...msh ada bj pengantinya ttp sy apa persediaan pun blum buat krn kandungn baru 6 buln..namun sy kuat krn saya tahu adam sy di syurga bersama nabi Ibrahim...armand pun di sanakan...semg ada peluang kita berjumpa mereka...amin ya rab..

    ReplyDelete
  30. Salam takziah buat puan...saya menangis atas kehilangan arwah Armand..membaca coretan puan buat hati saya pilu..apatah lg saya memandang wajah anak kecik saya yang baru berusia 45 hari menambahkan lagi pilu dihati ini. Syurga dijanjikan untuknya puan.. doakan dia gembira disisi bidadari untuknya..

    Al-Fatihah buat arwah Armand.

    ReplyDelete
  31. Salam takziah nini.sy fhm kerana sy juga telah kehlangan bby sy afreena mse dia 2 bln kerana tsedak susu bdn.wlaupun sy da burpkn die dan sbg tp itu hanya penyebab Allah nk amik die kembali..sbr nye moga bidadari syurga kita blh bkwn baik dan bahgia di sana ameen

    ReplyDelete
  32. Salam
    Dr Har ucapkan takziah atas kehilangan yg begitu menyayatkan. Membaca penulisan ni - mengingatkan ujian yg sama ditakdirkan buat Dr Har sekeluarga 19 tahun lepas. Pada tanggal 26 September 1995 anak kedua, Dr Har almarhum Ahmad Sofwan Hanif dijemput pulang ke hadrat Khaliq pd usia 3bln 3 minggu.

    ReplyDelete
  33. Salam
    Dr Har ucapkan takziah atas kehilangan yg begitu menyayatkan. Membaca penulisan ni - mengingatkan ujian yg sama ditakdirkan buat Dr Har sekeluarga 19 tahun lepas. Pada tanggal 26 September 1995 anak kedua, Dr Har almarhum Ahmad Sofwan Hanif dijemput pulang ke hadrat Khaliq pd usia 3bln 3 minggu.

    ReplyDelete
  34. Salam..
    Takziah utk sekeluarga.
    Anak saya juga meninggal pada umur 95 hari dan juga meninggal di rumah pengasuh. Dan juga anak saya bernama Armand..
    Kejadian berlaku di kulim.. Adruce armand Dhani.
    Saya tahu bagaimana resah rindu kehilangan anak..
    Alfatihah utk anak saudari dan anak saya...

    Faris
    +5187799253
    New york, USA.

    ReplyDelete
  35. Salam takziah nini.. Tersentuh juga hati bila membaca nukilan nini.. Semoga nini redha, tabah menghadapi dugaan ini.. Ataicha memahami apa yang nini rasa.. Semoga nini tabah ye..

    ReplyDelete
  36. Salam takziah nini.. Tersentuh juga hati bila membaca nukilan nini.. Semoga nini redha, tabah menghadapi dugaan ini.. Ataicha memahami apa yang nini rasa.. Semoga nini tabah ye..

    ReplyDelete
  37. salam takziah kakak..semoga ALLAH pertemukan adik armand bersama ibu abah dan abgnya nanti... yakin dan percayalah pada takdir ALLAH...DIA sebaik2 perancang

    ReplyDelete
  38. Salam takziah buat keluarga arwah... sabar ye kakak, die menunggu mu di pintu syurga.X tertahan membaca coretan akk, sayu rse hati. Al-fatihah bwt arwah adk armand

    ReplyDelete
  39. Speechless..dan jiwa rs sungguh tersentap, sayu dan sedih sehingga tidak mampu berkata apa bl baca coretan puan nini..Hanya air mata berlinangan kerana sy juga penah merasai kehilangan anak yg dikandung 4 tahun lalu..betul kata puan, anggapla ini ujian Allah untuk kita kerana sesungguhnya disebalik kehilangan ini ade hikmahnya..Sesungguhnya kita semua bertuah mengandungkan ahli2 syurga walaupun Allah pinjamkan hanya untuk seketika. Bersabarla puan nini, suami dan adik aliff ..saya yakin anda semua adalah hamba Allah yg cekal dlm menerima ujian dan ketentuan Allah swt..InsyaAllah, puan, suami dan adik aliff pasti bertemu arwah Armand di syurga. Kami semua mendoakannya..Amin..Al-fatihah..

    Salam takziah dr kami sekeluarga.

    ReplyDelete
  40. Salam. Takziah untuk puan dan al-Fatihah untuk si bidadari syurga Armand... saya pun melaluinya..anak sulung saya y saya tunggu2 kelahirannya selama 39w3d telah kembali kepada penciptaNYA sejam selepas dilahirkan pada 23 mac 2014 y lepas...skrg masih dalam proses berpantang... sedih rasanya bila terbayang tiada bayi di sisi kita dan tak sempat dia menggunakan walau satu kelengkapan y saya sediakan untuknya. Tp tetap perlu berusaha untuk kuatkan hati kerana kita yakin Allah itu adalah sebaik-baik penjaga kepada zuriat kita. Ya Allah kau pertemukan la kami dengan zuriat kami di akhirat kelak dan janganlah kau pisahkan kami lagi. Kau titipkan salam sayang, peluk dan cium untuk zuriat kami di sana...amin amin ya rabbal a'lamin

    ReplyDelete
  41. Sedih baca..sampai x sedar air mata mengalir.. yg saya baca sedih sgt tu part yg "berlari ke bakul cari baju Armand"... bau anak adalah bau syurga... Salam Takziah dari saya...

    ReplyDelete
  42. Salam puan..kes puan sama dengan kes yang jadi pada anak saudara saya... meninggal di tangan pengasuh tanpa ape2 sebab... masa kejadian berlaku (tengahari) abg ipar saya dapat call yang anak die di tahan di icu... kemudian dr sahkan habib yang berusia 3 bulan meninggal secara mengejut.. mase tu keadaan kakak sgt tak stabil... Allah... rupanya masih ramai ibu2 yang diuji dgn ujian mcm ni... kini saya faham ape perasaan akak yang sukar untuk die luahkan pada kami adik beradik..tq puan sebab berkongsi rasa..sekurang2nya saya faham ape yang dialami oleh kakak... takziah dari sye..doakan juga habib (30/12/2014 - 14/04/14) bahagia di syurga... akin3...

    ReplyDelete
  43. Takziah sis nini...sebagai ibu kita menahan sebak dan rindu...tapi janji Allah itu pasti...sayu hati ....Insyaallah Allah akan berikan yg lebih baik...sabar sis

    ReplyDelete
  44. Takzih nini & family..bcucuran air mata eda bile bc nukilan nini.eda fhm perasaan nini..eda pun pernah laluinya april2013.. Cume yg beza eda hy sempat bersama kedua2 putera syurga kami dlm beberapa saat shj.mrk lahir pramatang..sedangkn eda yg dgr mrk menangis dan merenggek2 dlm beberapa minit shj tu pun masih kuat dlm ingatan kami hingga kini..ni kn pula nini&famili yg 3bln bsama arwah..bersabarlah dik..janji Allah itu pasti kpd mrk yg redha dan sabar..setidak2nya nini masih ade aliff..

    ReplyDelete
  45. Innalillahiwainnailaihirojiun...trm ksh kak ats prkongsian..melihat wajah arwah, trus trbayang wajah ank sya drumah pengasuh.ya, kadng2 sbgai mnusia kita lupa akan perancgan-NYA..sibuk dgn perncngn kita yg xsbrpa tnpa berlndaskan akhirat....trm ksh krn mnydarkn sya jgk yg kdg2 terleka...ketahuilah...akk skluarga adlh kluarga yg trplih tuk diuji dugaan shebat ini..bertuahnya akk skluarga kerana si "malaikat kecil" itu menanti akk disana..ada 1 cerita benar yg sya nk kongsikan..tp mgkin nnt sya kongsikan...smg akk trus dberikan pinjaman kekutan & ketabahan dr-NYA

    ReplyDelete
  46. Ibu Nini, jgn bersedih. Armand bukan sudah tiada, dia masih ada. Cuma di alam yang lain, dia melihat kita. Armand tengah tunggu ibu,ayah dan abg dia datang bertemu semula di alam yg kekal. Masa kita akan tiba, jika sampai waktu itu, bertemulah semula dengan Izin Allah. Berusahalah untuk ke jannah, untuk pertemuan yg dinanti Armand.

    ReplyDelete
  47. takziah..Armand sedang gembira di syurga. InsyaALLAH Armand menunggu ibu ayah di syurga.semoga terus kuat.

    ReplyDelete
  48. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  49. kuatkan semangat dear.. setiap ibu pasti tersentuh dengan situasi ini. Tuhan uji kita tuhan sayang kita. semoga arwah damai di sana....

    ReplyDelete
  50. Assalamualaikum kak, Innalillahiwainnailaihiraji'un…semoga tabah dan sabar menerima dugaan ini. In shaa Allah, syurga tempat kalian bertemu allahyarham Mas Armand Saiff.. menangis sheila baca ni.. Allahuakbar.

    ReplyDelete
  51. Tabahlah wahai ibu..jgn bersedih..sesungguhnya Allah sentiasa bersamamu..igtlah bahawa penghuni syurga sedang menantimu dipintu syurga..

    ReplyDelete
  52. Salam takziah. Saya faham perasaan adik, saya pun dah kehilangan satu anak, yang ahli syurga. Allah beri yg terbaik untuk kita. Insya Allah. Allah sentiasa bersama mu

    ReplyDelete
  53. Al fatihah buat armand.. . tersentuh naluri keibuan saya..mmg syurga tempat nya di sana.. smoga puan sabar dan redha.. insyaallah yg terbaik mennti puan sekuarga.. aminnnnn...

    ReplyDelete
  54. Salam takziah buat akak.. kita hnya mampu mendoakn yg terbaik yg pastinya ia menanti kita disana... sy pon baru kehilangan ank saya (twin) bln 8 / 2013..

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum
    Ya Allah..berjurai2 airmata INI..
    Naluri keibuan Saya terusik..
    Saya doakan Puan tabah..
    Semoga so ahli syurga bergembira disana

    ReplyDelete
  56. :(
    Doa kami agar puan sekeluarga sabar dan tabah.. Armand sudah pasti di syurga dan puan x perlu lagi risau krn anak kesayangan puan dlm jagaan Allah..
    Walaupun pahit utk diterima dan ditelan, percayalah yg Allah akan gantikan dgn yang lebih baik utk puan.
    yang tersirat semua milik Allah swt..
    Have faith, be strong and move on..

    ReplyDelete
  57. takziah kak marini..bace cite akk,saya menitk airmata..Allah uji akak sbb Allah tahu akak mampu menghadapi ujian tersebut..

    ReplyDelete
  58. TAKZIAH SYE UCAPKAN.... bile tengok muke anak awak.... same seiras anak sye skrg... apepuan Tuhan lebih sayangkan die.... Al Fatihah....

    ReplyDelete
  59. Tabahkn hari ye kak .Allah maha mengetahwi.

    ReplyDelete
  60. takziah sis...tarikh ank akk lahir sma tarikh ibu sy kembali ke rahmatullah, selama itu jga sy masih bersedih,..semoga akk tabah & sabar mengharungi ujian ini...aminn

    ReplyDelete
  61. Al-Fatihah untuk si comel penghuni syurga, Armand...sebak, mengalir air mata saya yg sedang mengandung lima bulan setengah cahaya mata kedua ini...Semoga Armand dan seluruh keluarga bersatu kembali di syurga kelak..Amin...

    ReplyDelete
  62. hijab dan kertas di atas meja kerja basah dek air mata.. bertabahlah wahai ibu... sy juga mengalami nasib yg sama. bezanya puteri yg ditunggu2 dan sudah hampir masa utk deliver, pergi dulu bertemu Allah tanpa sempat mengukir ape2 senyuman buat kami.. sufi sofea.. diasuh nabi sulaiman bersama2 arman..permata hatimu sis... sabar.. ikhlas...redha..

    ReplyDelete
  63. Salam takziah..semoga terus tabah dgn ujian ini..insyallah kalian pasti bertemu di syurga nanti

    ReplyDelete
  64. salam takziah.. alhamdulillah sudah ada yang menunggu di syurga.. bersyukurlah sis..

    ReplyDelete
  65. Tuhan menguji...krn anda seorang yg tabah...percayalah

    ReplyDelete
  66. Al fatihah buat arwah dan takziah buat keluarga arwah semoga tabah dengan ketentuan Allah. Semoga sis lebih tabah dan sabar ye..

    ReplyDelete
  67. Ya Allah..sebaya anak saya..bulat macam anak saya.tgk muka ahli syurga ingat anak saya.terus menangis saya baca entry ni. Ini dugaan dari Allah swt. Anak adalah pinjaman dari Allah swt untuk kita. Puan tabah ye...

    ReplyDelete
  68. “ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang dilakukannya… ( Al-Baqarah: 286)

    sabar yer kak... saya pun ilang mak bapak dlm usia muda.. nangisla semahu2nya..puas2.. xper.. itula cara kiter luahkan hati kiter... lama2 akan boleh terima..

    ReplyDelete
  69. sabar sayang.. saya yg baca ni pun sedih, menangis, menggigil semua ada... semoga Allah kuatkan semangatmu

    ReplyDelete
  70. Salam takziah dari saya kak..tak dapat nak tahan air mata ni baca kisah akak..semoga akak bersabar dengan ujian Allah. Sesungguhnya sesuatu yang terjadi tu ada hikmah di sebaliknya. Semoga akak terus redha dan kuat..

    ReplyDelete
  71. Takziah buat puan sekeluarga..semoga terus tabah mengharungi kehidupan. Sangat menyentuh perasaan..Sesungguhnya Allah telah membuat perancangan yang terbaik buat kita..

    ReplyDelete
  72. Takziah, Allah lebih menyayangi bayi nini

    ReplyDelete
  73. sedih bler bce coretan ni..alfatihah buat armand syg...sabar ye sis..moge lps ni dpeurmudahkn jln sis skeluargge..aminn

    ReplyDelete
  74. al-fatihah bt baby armand..
    amat tersentuh hati ini kerana saya juga mempunyai seorang anak (perempuan) yg berusia 3 bulan.. hnya awal sehari daripada armand (12 jan 2014)
    sesungguhnya hati ini sgt2 tkut..tkut diri ini tidak kuat untuk menempuh dugaan andai puteri saya diambil.
    tp sy percaya dugaan yg Allah timpa sepadan dgn kekuatan kt utk menghadapinya.
    jdi nini adlh seorg yg kuat utk menerima takdir Allah ini.
    Semoga Armand tenang & gembira bersama ahli syurga yg lain..

    ReplyDelete
  75. Allah..Allah..Allahurabbi...tak terbendung airmata baca kisah ibu kupu2 syurga...kuat dan tabah dirimu dik....semoga impianmu bertemu dgn kupu2 syurgamu dimakbul Allah kelak..AlFatihah buat anak syurga

    ReplyDelete
  76. ahli syurga menanti mu di sana.. berat mata memandang berat lagi yang memikulnya.. sy paham sb sy juga punya anak yg dipanggil oleh Yang Maha Esa.. kita berdoalah moga dia tenang di sana dan tidak melupakan ibu bapanya.. dia gembira di sana di samping sang pencipta.. kita redhakan pemergiannya.. hikmat tersirat rahsia yg Allah telah tetapkan pada manusia tidak kita ketahui.. moga ibu dan bapa tetapkan hati dan tabahkan jiwa.. InsyAllah moga hati kita aman.. kalau rindukan nya sedekahkan bacaan Al-Quran padanya..

    ReplyDelete
  77. Salam puan...cuba kuat n tabah k...saya faham ape yg puan rasa..sebab saya pun pernah kehilangan anak pertama..ketika usianya baru nak 51 hari...abis je pantang
    hari.ke 44..arwah masuk hospital..seminggu....

    Sama.macam puan...saya masih simpan baju
    Arwah yang tidak dibasuh...kalau arwah ada...skrg usianya dah 3 tahun...puan sabar...n cuba kuat..walapun sukar.....k....

    Semuga.rohnya dicucuri rahmat....amiiinnn

    ReplyDelete
  78. al-fatihah dan salam takziah....semoga terus tabah menjalani kehidupan ini//

    ReplyDelete
  79. Al fatihah..takziah untuk puan skeluarga... :(

    ReplyDelete
  80. AL-Fatihah dan salam takziah...sebak saya membaca setiap perkataan puan...saya tiada ppengalaman ini semua tapi saya dapat bayangkan perasaan Puan...hari ni hari Puan esok lusa hari saya pula..Allah yg merancang segalanya kita hanya mampu berserah dan redha..Alllahuakhbar!!

    ReplyDelete
  81. Al-fatihah dan takziah. semoga lebih tabah menjalani ujian Allah

    ReplyDelete
  82. AlFatihah tuk puan sekeluarga..semoga puan tabah menghadapi ujian getir ini...semoga Arwah Armand tenang dsane..syurga buatmu nak..

    ReplyDelete
  83. tak tertahan airmata ini tatkala membaca coretanmu...kamu mmg seorang insan yang istimewa kerana telah dipilih oleh"NYA" untuk menempuh semua ini...alfatihah..semoga hatimu sentiasa tabah dengan dugaan yang diberikan

    ReplyDelete
  84. ya allah kuatkan lah sahabatku ni...saya sebak taktala membacanya sbb anak sy skrg pn bru 5 bulan..smge allah kuatkan smgat sahabatku ini..al fatihah d takziah dr sya.

    ReplyDelete
  85. Take care sis. Sabar dgn dugaan ini. Semoga doa2 dan harapan sis sekeluarga dimakbulkan.

    ReplyDelete
  86. Ada sahabat yang share di FB membuatkan saya tertarik untuk ketahui lebih lanjut. Takziah utk puan sekeluarga.

    Allah tidak akan bebankan umatnya jika tiada kekuatan dan kesanggupan umatnya itu. DIA sebaik2 perancang dan tahu segalanya.

    Semoga puan sekeluarga lebih tabah dan kuat menghadapi hari mendatang.

    Salam ukhuwah <3

    ReplyDelete
  87. Al fatihah dan takziah dari kami sekeluarga..juga ada anak yang masih kecil dan sedang hamil.. Masyaallah hebatnya kekuatan dan ketabahan yang Allah SWT beri pada sis...

    ReplyDelete
  88. Al Fatihah dan takziah drpd kami sekeluarga...moga terus tabah dan sabar..bangganya nini dpt mengandungkan ahli syurga...tahniah sekali lagi..berderai air mata baca kisah nini...Allah sayangkan Nini sekeluarga...

    ReplyDelete
  89. Al Fatihah dan takziah drpd kami sekeluarga...moga terus tabah dan sabar..bangganya nini dpt mengandungkan ahli syurga...tahniah sekali lagi..berderai air mata baca kisah nini...Allah sayangkan Nini sekeluarga...

    ReplyDelete
  90. Ya Allah kak..airmate saya tak berhenti mgalir bila saya membaca kisah akak..terime kasih kak..betul-betul dah mnyedarkan saya,slame nie saya leka mngejar dunia..sy ada 3 orang anak,mereka sgale2ny untuk saya..tapi saya alpa mngejar kesenangan dan jarang meluangkan waktu bersama,saya lupa akn tujuan sy dihidupkan di dunia nie..Alhamdulillah Allah temukan saya dengan blog akak ia seperti jam loceng yg mnyedarkan saya drpd lena diulit mimpi dunia..

    ReplyDelete
  91. Salam sis.sabar n tabah atas ujian tuhan ni ye.sy taw sia kuat. Inshallah. Sy trut mrasa kesedihan ni.sy pon seorg ibu. Takziah ye atas pemergian anak tercinta. Alfatihah

    ReplyDelete
  92. takziah.. smga terus tabah mengharungi hari2 mendatang.. percaya la Allah lg Maha Mengetahui yg terbaik utk hambanya... smga bertemu di jannah nnt.. amin.

    ReplyDelete
  93. Takziah dari mama pipie dan keluarga. Semoga ibu armand dan keluarga terus tabah.betapa comelnye armand ni.

    ReplyDelete
  94. Salam takziah dari kami sekeluarga.
    Tergerak hati saya bila membaca kisah ini. Seperti kamu, saya pun mempunyai seorang anak. Tarikh lahirnya genap 8 hari selepas Allahyarham Armand.
    Apa yang lagi menyedihkan ialah bila saya membaca namanya. Anak saya juga bernama Armand. Genap hingga ke ejaan namanya itu.
    Tabahkan hati ibu Armand. Akan kita sekeluarga memberikannya doa...
    Salam.

    ReplyDelete
  95. Takziah kepada saudarai. Sila baca risalah yang dilampirkan terutamanya pada halaman 68 dan seterusnya, mungkin bermanfaat.
    http://www.malaysianur.com/wp-content/uploads/2012/08/Risalah-untuk-Para-Pesakit-Final.pdf

    ReplyDelete
  96. Takziah buat Nini & keluarga. Luahan Nini amat2 menyentuh hati akak. Dugaan Nini begitu sukar tapi syukur alhamdulillah akak bangga dengan semangat Nini yg cukup kuat. Walaupun akak pernah gugur sebanyak 7 kali tapi tak sekuat Nini. Setelah membaca luahan baru akak sedar Allah menguji kita dengan mengambil harta yg amat kita sayang untuk menyedarkan kita bahawa ilmu dunia & ilmu akhirat harus seimbang. Tapi tanpa sedar kita banyak mengejar dunia. Terima kasih Nini. Nini telah mengajar akak erti redha...

    ReplyDelete
  97. kuatkan semangat..tabah kan hati.ahli syurga menanti kalian disana nanti

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum Nini.
    Moga Nini dan keluarga terus tabah mengharungi hari-hari mendatang. Sesungguhnya hanya Allah yang maha mengetahui yang terbaik buat hamba-Nya.

    ReplyDelete
  99. Salam Nini, Nini ibu yang tabah dan sangat positif. Walaupun dilanda kesedihan, lagi dekat Nini dgn Allah. Armand bertuah ada ibu sekuat Nini.

    ReplyDelete
  100. Salam Nini, Nini ibu yang tabah dan sangat positif. Walaupun dilanda kesedihan, lagi dekat Nini dgn Allah. Armand bertuah ada ibu sekuat Nini.

    ReplyDelete
  101. Salam wbth. Takziah Kak Marini sekeluarga. ALLAH pasti menyediakan yg terbaik utk kakak sekeluarga dunia dan akhirat insyaAllah

    ReplyDelete
  102. ssh la nk bc.. walpaper mganggu..walpaper plain pls.

    ReplyDelete
  103. Semoga terus tabah. Armand tenang di sana . Percayalah. Ameen.

    ReplyDelete
  104. Salam takziah buat puan sekeluarga, apabila sy terbaca berita mengenai Arwah Armand sy teringt dgn pemergian ankku Nur Adeela Adeeba 13/2/2013-1/5/2013 , hampir setahun dia meninggalkan kami tp baju dia pakai ketika meninggal tetap wangi tak berbasuh pengubat rindu , Allah lebih sayangkan Armand n Adeela, penghuni syurga, tp sy terfikir ramai baby yg meninggal mengejut dlm tido, tersedak susu dgn senang , slalu sgt keluar akhbar, yg tak keluar akhbarpun byk, sy rasa perlu tindakan pihak doktor utk buat kajian punca n cara mengatasinya, supaya ibu2 slps ni berwaspada kalau ada tanda2 sesak nafas atau tersedak susu cepat 2 buat pertolongan cemas atau ada ubat utk menguatkan paru2baby atau ape2 je . Moga byk2 bersabar, akak dah melaluinya perit, besar ganjarannya disisi Allah atas kesabaran

    ReplyDelete
  105. Salam takziah buat pn sekeluarga... Maaf pn sekiranya sy ingin bertanys...boleh saya tahu pemergian ank puan ade kene mengena dgn kepulangan puan dr France ke?

    ReplyDelete
  106. Assalamualaikum kak.. saya ucap kn takziah kak sekeluarga.. moga kak tabah hadapi dugaan ini.. sy turut brsa sedih..

    ReplyDelete
  107. Assalamualaikum sis..salam takziah dari kami sekeluarga....mg sis sekeluarga redha dan tabh menghadapi ujian dr Illahi..,..sesungguhny sis harus bersyukur ada yg menanti sis di dlm syurga........sdgkan kami terkapai kapai mencari pahala yg kdgkala kami lalai dan leka dlm mencari keredhaan Alla yang Esa....,sabar dan la tahzan ye.........

    ReplyDelete
  108. Ya allah.sdhnye.sbr ye kak..biarla die hdup tenang di syurga.amin

    ReplyDelete
  109. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  110. Takziah buat keluarga kak nini.semoga tabah menghadapi setiap ujian ini.Allah lebih sygkan baby Armand.Dan percayalah...pasti Ada hikmah atas setiap yg berlaku..baby Armand menanti kak nini d syurga Sana....

    ReplyDelete
  111. assalammualaikum dan salam takziah akk ucapkan, semoga kesabaran dan ketenangan buat nini dan keluarga. w/pun akk x kenal nini tp sedih membaca luahan hati seorang ibu. syukur alhamdulillah allah sygkan armand tp allah sygkan nini dan suami juga. dgn dugaan yg allah berikan, akk dpt rasakan yg nini dan keluarga lebih dekat dgn allah. sesungguhnya setiap yg berlaku ada hikmah d sebaliknya. armand anak comel yg akan menunggu ibu dan bapanya d syurga dan itulah penawar buat kita yg bersedih. segalanya milik allah dan yg ada d dunia hanya pinjaman. tabahkan hati dan kuatkan iman dan dktkan diri dgn allah. akk bangga bila membaca tulisan nini kerana sesungguhnya kesedaran dan keinsafan peristiwa ini byk mengajar kita akan kekuasaan allah yg esa. semoga cahaya keimanan akan menerangi hidup nini sekeluarga. amin

    ReplyDelete
  112. assalammualaikum dan salam takziah akk ucapkan, semoga kesabaran dan ketenangan buat nini dan keluarga. w/pun akk x kenal nini tp sedih membaca luahan hati seorang ibu. syukur alhamdulillah allah sygkan armand tp allah sygkan nini dan suami juga. dgn dugaan yg allah berikan, akk dpt rasakan yg nini dan keluarga lebih dekat dgn allah. sesungguhnya setiap yg berlaku ada hikmah d sebaliknya. armand anak comel yg akan menunggu ibu dan bapanya d syurga dan itulah penawar buat kita yg bersedih. segalanya milik allah dan yg ada d dunia hanya pinjaman. tabahkan hati dan kuatkan iman dan dktkan diri dgn allah. akk bangga bila membaca tulisan nini kerana sesungguhnya kesedaran dan keinsafan peristiwa ini byk mengajar kita akan kekuasaan allah yg esa. semoga cahaya keimanan akan menerangi hidup nini sekeluarga. amin

    ReplyDelete
  113. as salam. sungguh berat dugaan yang kamu hadapi yunk. armand, yup, same name with my 1st boy, armand harith adni. n anakmu itu sebaya dgn 2nd boy sy. sy pernah menghadapi saat2 yg paling sy takot, bby sy tidak bernafas dan lemah longlai. Allah sj yg tahu betapa takot n seriau nya sy. sebulan setiap mlm lepas kejadian tu sy menangis, meratap. Allah masih mahu pinjamkan bby sy kepada kami. alhmdllh. awk kena kuat yunk, kena tabah. i`allah Allah akan gantikan tmpt bby Armand dengan zuriat yg baru. anakmu yg lain n hubby awk perlukan kekuatan dari awk yunk. mmg, mmg susah utk kita menghadapi n redha dgn peristiwa begini, jika sy di tempat awk, sy sendri xmampu utk menghadapi saat2 yg mendatang. tp, awk dikelilingi dengan ibu, ayah, dan adik beradik, sy dan suami tinggal di negara orang. berjauhan pula dengan keluarga. kekuatan awk berada di sekeliling awk. i`allah yunk. sentiasa sedekahkan surah2 al quran buat bby mu armand. bidadari syurga menunggu mu dan suami di sana. al fatehah buat bby mu. Aamiinn ya rabbal ala min.

    ReplyDelete
  114. Salam,
    We have a similar story. Bersabarlah dalam menerima ketetapan Allah. Bila kita redha dengan pemergiannya, pasti kita lebih tenang.
    Memang kadang2 akan teringat2, rindu, tapi yelah, yang pergi takkan kembali. Life must move on to the next chapter.

    Semoga terus tabah, sesungguhnya anda adalah ibubapa yang kuat kerna Tuhan memberi ujian kepada manusia berdasarkan kesanggupannya.

    http://misslelilott.blogspot.com/2012/06/in-our-hearts.html

    :')

    ReplyDelete
  115. Salam takziah....smoga awak terus tabah n kuat mmg kehilangan tu amat menyakitkan tp kite kne redha dgn segala ketentuan nya....ingat dia menanti kita di syurga n juga mendoakan kita....

    ReplyDelete
  116. Salam takziah puan..
    Puan redha di atas ape yg dh berlaku ni ye...
    Saya pun mengalami situasi lbh krg sama spt puan..
    Bezanya bby melihat dunia...
    Meninggal pada 03.03.14 ketika di dlm perut dan melahirkan nya tanpa nyawa pd 10.03.14 yg lps...
    Ingatlah zuriat kita ini menunggu kita di pintu syurga puan...
    Al-fatihah utk ank2 kita...

    ReplyDelete
  117. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  118. Salam takziah puan..
    Puan redha di atas ape yg dh berlaku ni ye...
    Saya pun mengalami situasi lbh krg sama spt puan..
    Bezanya bby melihat dunia...
    Meninggal pada 03.03.14 ketika di dlm perut dan melahirkan nya tanpa nyawa pd 10.03.14 yg lps...
    Ingatlah zuriat kita ini menunggu kita di pintu syurga puan...
    Al-fatihah utk ank2 kita...

    ReplyDelete
  119. Salam takziah puan..
    Puan redha di atas ape yg dh berlaku ni ye...
    Saya pun mengalami situasi lbh krg sama spt puan..
    Bezanya bby melihat dunia...
    Meninggal pada 03.03.14 ketika di dlm perut dan melahirkan nya tanpa nyawa pd 10.03.14 yg lps...
    Ingatlah zuriat kita ini menunggu kita di pintu syurga puan...
    Al-fatihah utk ank2 kita...

    ReplyDelete
  120. I know how u felt..what happen is almost similar to me and family..it was happened in 2007..until now i never able to forget..take care..

    ReplyDelete
  121. Sebenar kita sama terasa luka yg DLM to kits Dah Ada phuni syurga.SBR byk2 ye

    ReplyDelete
  122. Salam takziah...... Kite merancang Allah yang tentukan... Moga nini dan keluarga tabah menghadapi dugaan ini.... Alfatihah

    ReplyDelete
  123. Salam takziah nini. Semoga nini tabah. ALLAH adalah sebaik baik perancang

    ReplyDelete
  124. Slm takziah. Mudah-mudahan bayi ini menunggu ibu bapanya di pintu syurga insyaAllah. Semoga terus tabah!

    ReplyDelete
  125. takziah..sabar yea rini...kuatkan semangat..

    ReplyDelete
  126. AL fatihah utk mu sayang..kuatkan semangat wahai ibu,sesungguhnya ALLAH lah tempat terbaik utk si kecilmu..

    ReplyDelete
  127. salam utk puan, dugaan hebat utk seorang ibu apabila kehilangan anaknya...sy juga merasai kehilangan anak pd 2010..mengandung selama 40mggu melahirkan dah hanya melihat dunia ini selama 5 hari...sepanjang tempoh tu saya tak berkesempatan memegang atau mencium anak kerana ank di nicu...tak sempat juga susukan anak dgn susu ibu...ciuman pertama dan terakhir semasa baby dikafankan..ciuman itu pasti saya ingat selamanya..ciuman syurga....Allahuakbar sungguh besar dugaan berpantang tanpa baby disisi..alhamdulillah dengan iman dan redha pada Allah sesungguhnya kita pasti akan bertemu wildan2 kita di Sana...amin...

    ReplyDelete
  128. Al fatihah utk arwah. Ya allah, sungguh sedih mbaca entri puan ni. Smga puan tabah sekeluarga.

    ReplyDelete
  129. Mencurah2 air mata ini apabila membaca penulisan pn nini.. Sy doakan pn tabah n sabar hadapi ujian Allah ini... Semuanya rahsia Allah.. Allah sahaja yg sebaik2 perancang!!! Sesungguhnya puan beruntung kerana terpilih walaupun terpaksa menanggung segala keperitan namun percayalah puan... Arwah baby armand sentiasa menunggu puan sekeluarga di Jannah...

    ReplyDelete
  130. salam kak, takziah. Saya juga baru kehilangan anak yang belum sempat saya menjaganya. Suka atau tidak, bersedia atau tidak, dugaan tetap akan datang. Reda, sabar dan kuat bukan perkara mudah buat masa ni, namun akak kena yakin, Allah telah simpan 1001 hikmah disebalik dugaan yan diberikan. Ini saya ingin share tentang kisah anak arwah muhammad.

    http://norfadzilahothman.blogspot.com/2014/04/allah-kan-ada.html

    ReplyDelete
  131. Salam takziah kak... Allah merancang sesuatu yang baik utk kak sekeluarga... Semoga kak bertabah hati

    ReplyDelete
  132. berat mata memandang ,berat lg bahu memikul..sy juga kehilangan anak lelaki pd usianya 14th 5bln akiba brain tumor...satu2nay anak lelaki sy, seorg remaja yg sgt mdengar kata..x pernah mengatakan tidak pd setiap kata2 ibubapa serta gurunya walaupun perkara yg tidak diminatinya..x pernah meminta utk belajar motosikal hatta utk berbasikalpun masih meminta izin ibubapnya...walaupun rakan2 mgatakan anak manja tp dia hanya tsenyum .....bila Allah mgambilnya kembali sy pujuk hati ini supaya redha dgn ujian ini..sesungguhnya Allah hdk kita mendekatkan diri kita pdNya..Allah syg kita...setiap kali sy tpandang rakan2nya dan kelasnya..hanya Allah yg tahu bagaimana perit menanggung rindu ini krn kedudukan kelas yg sy mgajar bertentangan dgn kelasnya walaupun dia di smk dan sy di sk...walau dh seth blalu terasa baru semlm arwah mencium tgn sy setiap kali ke seknya..Doa sy moga dibrikan kesempatan Allah btemu dgnya di syurga Allah nanti...aminnnn

    ReplyDelete
  133. Al fatihah dan salam takziah sis...tabahkan hati kerana dia pasti menunggu di syurga nanti....

    ReplyDelete
  134. Salam Sis..Al-Fatihah untuk baby Armand..sebenarnya dah lama saya baca post sis ni tp x mampu nk meninggalkan komen kerana jari ini membeku setiap kali hendak menaip..apa yang berlaku pada sis adalah sama dengan apa yang berlaku pada saya..baby saya pun baru meninggalkan saya buat selama-lamanya pada 4/3/2014 yang lalu di usianya 95 hari..juga dalam jagaan pengasuh di hari kedua saya masuk kerja semula..bezanya baby Niyyaz merupakan anak pertama saya..Allah saja yang tahu betapa remuknya hati ini, betapa sakitnya rindu ini dan betapa sunyinya dunia ini tanpa dia..sehingga sekarang setiap malam saya mesti menangis terkenangkan arwah..tp seperti yang sis coretkan dalam post ini yg Allah sedang memberi hadiah kepada kita..ujian ini merupakan hadiah yang Allah ingin berikan di saat saya lalai leka dengan nikmat dunia ini..namun berbangga dan senyumlah sis kerana kita pernah mengandungkan bidadari syurga ini di dalam rahim kita..kita pernah susukan, mandikan dan tidur bersama-sama penghuni syurga ini..x terkata nikmat yang Allah pernah berikan..post sis ini banyak memberi semangat dan kesedaran pada saya..terima kasih sis...

    ReplyDelete
  135. sedihnyeee,..tak tahan sangat bile baca cerita sis ni...terbayang2 kalau terjadi pada anak sy...nauzubillah...semoga sis tabah yer...

    ReplyDelete
  136. As salam pn nini, ya air mata mengalir laju dan sebak bila membaca entry pn. Saya x kenal puan tp saya sgt fhm dgn kelompongan dihati yg pn rasa. Ibu saya juga kehilangan anak sulung dan satu2nya lelaki. Bertahun dia memendam rasa sedih. Bila akhirnya ibu saya tersedar yg masih ada 2 org anak prempuan yg memerlukannya brlah dia beransur pulih dgn "pertolongan" saya dan ayah. Saya sendiri ibu kpd sepasang cahaya mata. Pn nini takziah, saya mendoakan serta mengharapkan segala yg baik dan elok dr Allah utk pn sekeluarga. Arwah armand tenang disana menanti ibu n ayah ye nak..As salam

    ReplyDelete
  137. Salam takziah buat Nini sekeluarga, semoga tabah dan beriman menghadapi ujian Allah. Sesungguhnya setiap ujian itu tarbiyah dari Allah agar kita terus dekat dgnnya.....Al Fatihah utk Allahyarham anakanda Armand....bidadari syurga...Amiin

    ReplyDelete
  138. semoga akak tabah hadapi dugaan ini....

    ReplyDelete
  139. Insya Allah, Armand akan membuka laluanmu ke syurga di sana kelak

    ReplyDelete
  140. omg omg, kindly send your kid to another babysitter, tak paham lah.. dah kena pun masih nak hantar lagi omg ... tolong sedar lah..

    ReplyDelete
  141. Salam Nini... ironinya, nama panggilan saya pun Nini (dari nama Aryanee).. kita berdua serupa, yang bezanya baby saya dalam rahim 37minggu sudah pergi kembali menemui penciptanya. Ya kita serupa diberi rezki mengandungkan anak penghuni syurga, anugerah yang tak ternilai insyaAllah, Alhamdulillah.

    ReplyDelete
  142. Tribute to Allahyarham...

    http://sihatdengansaya.blogspot.com/2014/04/perginya-bayi-kecil-ini-al-fatihah.html

    Takziah Mama Marini, semoga anda dan keluarga diberikan kekuatan

    ReplyDelete
  143. La tahzan nini.. armand adalah wildan yang bakal menarik tangan ibu dan bapanya andai tergelincir nanti.. in shaa allah

    ReplyDelete
  144. Salam..saya faham perasaan nini dan ibu ibu yang kehilangan anak..apa yang dirasa tak boleh nak hurai dgn kata kata..saya setuju dgn nini dlm kita leka merancang dn rasa bahagia dgn nikmat dunia,kita kdg kdg lupa dgn Allah yang sebaik baik perancang..lekanya dgn dunia sampai kita lewat solat,doa sekadarnya dan semua yg ditulis..baby saya juga pg ketika usianya 56 hr..6.3.14 hr tu krn kanser neuroblastoma tahap 4..kesedihan saya di awal pemergiaanya adalah lebih mengenangkan keadaannya di hospital. Di icu sehinggakan doc terpaksa membelah perutnya tanpa bjhit selama 8 hr akibat perutnya membesar krn hatinya bengkak..ketika memandikannya buat kali terakhir,luluh hati sy melihat keadaan badan anak sy yg perutnya bjahit,lebam di sana sini,kemaluannya melecet..lama masa yg perlu saya ambil utk merasa aman ketika terkenangkan keadaannya..saya sedih sgt,apabila terkenangkan keadaannya..hingga hari ni jika saya melihat gambarnya,sy pasti mennangis teresak esak..sy masih tidak kuat utk meliht gambarnya sementelah gambarnya ketika sakitlah yg byk ada di hp saya..sy cuma ada sehelai baju hospital yang dipakai dzhariff sebelum ke icu,baju itulah yg sy ambil utk cium bau badannya beserta sarung tgn dn kaki..jika sy rasa merasa sedih,sy akan kuatkan diri dgn mengatakan Dzhariff di tmpat yg lebih baik,Allah menyayanginya..barulah sy boleh bertenang..sama samalah kita mengharungi dugaan ini.sesungguhnya seemua ini merupakan pinjaman Allah..

    ReplyDelete
  145. assalam,saya memang tak kenall siapa anda.tp bila membaca tulisan anda..air mata sy mengalir dgn laju..Semoga anda kuat ye..bila trngok gambar baby armand..langsung hati saya diruntun..saya pasti nini,armand akan menjadi jambatan syurga untuk anda dan suami di akhirat kelak.aamiin..

    ReplyDelete
  146. Salam takziah dan al-fatihah.

    ReplyDelete
  147. Hadiah terindah dari Allah
    Al-Fatihah

    ReplyDelete
  148. Allahurabbi..takziah nini dan suami..perasaan seorg ibu amat tersentuh membaca bait2 kata yg nini tulis..al-fatihah..arwah anak nini nnti dh dewasa di syurga Allah nnti..arman pun tentu rindukan bondanya..takziah dan berbahagialah nini..anak nini terpilih menjadi ahli syurga..

    ReplyDelete
  149. Salam takziah dari saya, sedih rasanya hati ini tatkala membaca coretan ibu nini, secara tiba2 teringat baby dirumah pengasuh yg baru menginjak 2 1/2 bulan. Kerana hidup dizaman moden, maju serta mencabar ini menuntut saya keluar untuk bekerja walaupun berat hati ini untuk meninggalkannya.

    ReplyDelete
  150. Al-fateha, salam takziah kepade keluarge arwah armand, semoga tabah dah redha dengan ujian ALLAH . Armand Tenang Disana, menjadi Anak Soleh Disisi Syurga ALLAH. Amin.

    Iira Cateliya

    ReplyDelete
  151. Ujian ALLAH TAALA utk hambanya

    ReplyDelete
  152. Alfateha. Tempatnya di syurga. Janji ALLAH itu pasti.Amin ya Robbal Alamin.

    ReplyDelete
  153. Takziah Kak Nini and family. My family pernah alami situasi yang sama macam akak. Adik saya umur setahun dua bulan meninggal dunia sebab lemas masa hari last puasa. Bertahun tahun kami tak sambut raya. Sangat sedih tengok dia pergi masa tengah comel2 pandai berjalan. Sedihnya tak terkata. Hebat dugaan Allah. Alhamdulillah my parents are so strong. InshaaAllah time will heal the pain. Arwah tengah gembira dalam jagaan Allah :-)

    ReplyDelete
  154. Takziah...moga puan tabah menghadapi dugaan allah.. redha ialah penenang hati.. moga arwah memberi syafaat kepada ibu dah ayahnya... alfatiha..

    ReplyDelete
  155. Takziah...moga puan tabah menghadapi dugaan allah.. redha ialah penenang hati.. moga arwah memberi syafaat kepada ibu dah ayahnya... alfatiha..

    ReplyDelete
  156. Al fatihah, semoga Allah memberi ketenangan kpd puan cuma sbg sorg bapa saya juga tertanya2 apakah faktor penyebab kpd arwah tiba2 menghadapi kesukaran bernafas....harap saudari sudi berkongsi sbg pengajaran kpd kami di luar ini....

    ReplyDelete
  157. Al fatihah... salam takziah daripada sy sekeluarga..sedih sy bc entry ni..semoga saudari nini sentiasa tabah.. jgn risau armand menunggu saudari di sana.. menjemput saudari untuk bersama2 di syurga nanti.. insyaallah...

    ReplyDelete
  158. Ya allah...tanpa sedar menitis air mata sy semasa membacanya...semoga nini tabah dan redha dgn ujian allah...armand menunggu nini di jannah allah...

    ReplyDelete
  159. salam akak. baby akak beze 4 hari je dari baby sy.. sampai xterkeluar suara sy tahan sebak sbb baca sume tu kat office. im proud of you. sbb akak kuat sgt bagi sy.. kuat sgt.. sgt beruntung sbb dah ade ahli syurg yg tunggu akak skrg..
    semoga akak bersama ahli syurga tu nanti.. aminn..

    ReplyDelete
  160. salam takziah...Allah lebih sayangkan anakmu...x pe la..anak syurga...saya telah melalui situasi yang puan alami...anak syurga saya pun pergi pada tahun 2009 setelah 4 hari di jaga oleh pengasuh...puan mmg seorang yang tabah kerana dpt menulis entry ini...

    ReplyDelete
  161. Saya pun pernah kehilangan anak. Meninggal sbb sakit. Tp Allah tu Maha Berkuasa. Hilangnya sorang digantikannya 2 pd tarikh yg dipilihnya. Meninngal pada 14/9/11. Setahun kemudian pd tarikh yg sama 14/9/12 anak kedua saya lahir. Anak yg sakit tu lahir pd 19/3/10. Anak yg 3 saya lahir pd tarikh yg sama.19/3/14. Kuasanya kedua2 adiknya lahir pd tarikh beliau dilahirkan dan meninggal.

    ReplyDelete
  162. Takziah puan...terkesan di hati saya coretan puan..kebetulan nama anak saya Saif Armand..terbalik dgn nama anak puan..insya allah, perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan..

    ReplyDelete
  163. Salam sis....bergenang air mata sume mama2 dn ayah yg bace entry nih...ujian dn musibah yg Allah duga kita adalah sama. Bidadari syurga Nur Arissa Sofia sy baru shj pergi ke pangkuan Khaliq pd 07/08/2014 yg lps...baru sebuln lbih Arissa pergi tinggalkn kami suami isteei..kehilangan yg sy suami isteri sgt2 terasa dn hilang sekelip mata krn Arissa satu2nya ank kami..dia pergi pd usia genap 7 bulan 4ari..di saat dah pndai gelak..mulut dh bising...nk blajar merangkak...keletahnye yg bijak..sekelip mata Allah ambil Arissa dr kami...kejadian juga berlaku di rumh pengasuh..ank sy smpai kne post mortem nini, psal nk tau punca kejadian krn die koma 3ari di hspital serdang n doc sahkn ade darah beku n internal bleeding di otak ank sy. ALLAH HU AKHBAR, Allah shj yg Maha Mengetahui perasaan sy tika itu...ank yg kite antar sihat walafiat, baruje sambut syawal seminggu..naik drpd keje kami terima musibah ini..Allah terlalu sygkn Arissa hggalah ari ke3 dijemputnya ank kami ke pangkuanNya juga..terlalu sukar sy nk terima kehilangan ini..saban hari n sehinggalah hari ini sy masih tdo dgn bntal Arissa..baju2 die sy dakap n tgok gmb die n video sebagai pengubat rindu di hati..hnye kenangan dgn Arissa yg jd kekuatan utk sy teruskn hidup..msih terngiang2 gelak tawa dn mnja Arissa...tgok ank kwn2 terbayang sy pd arwah..x sangka dia pergi dulu dr mama dn ayahnya..mmg bukn mudah nk terima, tp kite kene redha dn ikhlas terima " hadiah istimewa" yg Allah kurniakn utk kita sume ibubapa bertuah utk ank2 syurga kita...syukur...Allah bg kite mengandung, melahirkan, menjaga dn bg kasih syg kita utk ank2 syurga...utusan gembira yg Allah hntar pd kita...moga kita terus tabah dn istiqamah tmbh iman dn taqwa kita pd Allah swt. Dn moga ank2 kite dpt memberi syafaat utk kite di akhirat nati. Amin ya rabbal alamin....

    ReplyDelete