30 October 2013

Persediaan berpantang - azam kali ini

Minggu ni genap 7 bulan mengandung adik Aliff yang belum ada nama. Memandangkan saya sedang cuti seminggu di sini, maka setiap hari saya sibuk search dan survey tentang persediaan nak berpantang nanti. Walaupun ada 3 bulan lagi, tapi saya dah boleh bayangkan, keadaan akan jadi agak mencabar time berpantang nanti. Kenapa? Eheh, banyak sebabnya.


Pertama-tamanya, kali ni saya akan bergantung sepenuhnya kepada Allah melalui kudrat dan tulang 4 kerat seorang manusia bernama suami. Suami yang amat² memahami dan dicintai. Hehe nak jugak tambah tu. Dialah yang akan jaga isteri berpantang, dialah yang akan terus memenuhi keperluan Aliff di waktu mungkin saya tak larat lagi nak handle banyak benda, dan dialah juga yang akan tengok²kan baby. Eh macam tak adil kan. Habis tu saya duk melangut je ke? Kalau ikutkan, time berpantang memang si ibu akan direhatkan habis-habisan kan. Tak boleh jejak tanah pun kalau ikut kata orang tua. Keluar rumah, jangan harap. Tapi itu kes yang ideal lah. Untuk orang yang dapat berpantang di malaysia. Yang dapat berpantang dan dijaga sepenuhnya oleh orang tua, tak kisah samada mak sendiri atau mak mertua. Yang dapat berpantang sampai habis tempoh 44 hari, atau kalau lagi baik, sampai 60 hari.


Untuk kes saya kali ni, first sekali, memang takkan ada langsung orang tua yang akan datang tolong. Jauh di sudut hati, mula-mula dulu, ada rasa sedih sangat. Nak buat macamana kan, kami bukan tinggal di malaysia. Nak minta mak atau mama datang, semua orang pun ada tanggungjawab. Bukan senang² nak dilepaskan. Siapa nak jaga si ayahnye kan kalau mak nye kena datang sini, kurang² pun sebulan. Tapi takpelah, lama² lepas pujuk diri sendiri, sekarang saya dah redha. Tak sedih dah. Saya yakin Allah akan bantu walau macamana cara sekalipun. Dan saya percayakan suami yang sangat² nak tengok isterinya kembali sihat dan cergas menguruskan rumahtangga dan keluarga.


Mujur suamiku seorang yang rajin. Sangat rajin membantu, tak kisah di dapur, atau mandikan anak, memasak, membasuh, mencuci rumah. Semuanya dia tak pernah merungut. Kadang² saya yang malu tengok kerajinan suami. Setakat ni memang saya tak pernah lagi jumpa atau kenal seorang lelaki yang sangat ringan tulang bab menolong isteri menguruskan rumahtangga. Bab ini, memang kredit dan salute seratus-peratus patut diberi pada mama dan baba. Tak lain tak bukan, mama baba lah yang membentuk karakter suami, sejak kecil sampai besar. Alhamdulillah, ini rezeki yang sangat besar, dikurniakan Allah seorang suami yang rajin dan memahami.


Mungkin sebab tu jugaklah, kali ni saya punya semangat nak berpantang tu lain macam. Semalam saya dah order set berpantang yang nak digunakan lepas bersalin nanti. Minta pos ke alamat penang, nanti mak bapak poskan ke France. Barang² lain pun saya dah senaraikan dalam wishlist, nanti akan minta mak/mama belikan juga. Macam jeli gamat, pil haruan, kapur, minyak urut segala. Kali ni takkan biarkan apa² pun tertinggal. Walaupun akan berpantang sendiri dengan suami, tapi dengan semangat dan azam yang berkobar² sekarang, in sha Allah saya dapat berpantang macam orang lain jugak.


Plan untuk berpantang pun saya dah map out siap² dalam fon. Hari keberapa nak start berbengkung, minggu keberapa nak start makan jamu, apa resepi untuk dimasak, dan macam² lagilah. Nanti boleh hand over je pada mr confinement guy tersayang. Saya pun taknak lah membebankan suami. Semaksimum mungkin saya akan tolong mudahkan kerja dia nanti. Setakat ni perjanjian yang kami dah buat, nanti lepas bersalin, make sure abangmas kena layan aliff betul², jangan sampai dia rasa tersisih sebab dah ada baby. Sebab saya mungkin akan lebih disibukkan untuk urus baby. Bab tukar lampin, mandikan, menyusu, mengepam susu, rasanya tak ada halangan kan walaupun kita tengah pantang. Yang penting jangan buat kerja berat. Masak² tu rasanya kena mintak tolong abangmas untuk minggu² pertama. 


Tambah pulak, kemungkinan besar kali ni saya akan bersalin cser jugak. Ikutkan hati ni, tiba² terdetik untuk cuba bersalin normal. Baca di internet, ramai yang cakap, walaupun first time dah cser, untuk second time masih ada peluang besar untuk bersalin normal. Tapi lepas buat extensive reading, sebenarnya jangan lupa jugak, risiko untuk VBAC (vaginal birth after cesarian) ni agak besar juga. Dan risikonya melibatkan nyawa si ibu dan anak sekali. Dan semalam baru saya tahu, dekat France ni, kebanyakan hospital bersalin tak nak ambil risiko tu. Maknanya kalau dah first time cser, second time pun akan cser. Entahlah, bab ni saya kena discuss further dengan midwife bulan depan. Tapi apa²pun lah, saya tawakkal dan serahkan pada Allah untuk tentukan yang mana yang terbaik. Yang penting, saya dapat melahirkan anak kedua ni dengan sihat, selamat dan sempurna. Dan dapat recover sepenuhnya walau selama mana pun proses nak baik tu akan ambil masa.


Kalau ikutkan pengalaman cser yang lepas, lepas seminggu alhamdulillah dah boleh berjalan. Tapi still sengal² dan sakit² di bahagian luka operation. Dan seingat saya, luka operation pun dah bercantum elok selepas seminggu je. Kat france ni diorang tak guna jahit benang. Diorang cantumkan kulit guna gam dan stapler. Tapi bukan bermakna luka luar dah baik maka boleh ganas² kan. Luka dalaman yang ambil masa lama nak baik. Sebab last time, even dah 4 minggu bersalin, saya masih boleh rasa bisa² dekat dalam tempat bedah tu. Especially bila berjalan lama sikit. Kalau tak, okey je.


Tapi satulah kekurangan yang saya nak kena mention dekat sini. Sebenarnya time dulu tu, saya pantang tak betul² pun. Satu, memang sebelum bersalin saya langsung tak ambil tahu keperluan nak berpantang. Tak baca dan buat reseach apa² pun. Tahu² suami call kata dia dah belikan set bersalin amway untuk saya. Waktu tu kami PJJ lagi, suami still kerja di malaysia. Alhamdulillah suami sponsor set berpantang. Tapi kesian dia, sebab saya tak pakai betul² pun. Macam rugi je. Teruknya lah kan si isteri ni. Sampai sekarang still ada lagi herba² peramping perut, pilis, param segala. Tapi tengok² haritu, dah nak expired dah pun bulan november ni. Maka suami pun dengan redha cakap, takpelah, buang jelah. Tak boleh pakai dah pun. Kita beli lain je kali ni. Dan dah terbelilah semalam set yang baru, tapi brand lain pulak. Terima kasih suamiku sebab sponsor lagi. Kali ni saya janji sungguh sesungguhnya akan pakai betul². Sebab kali ni nak pantang betul². Taknak ngelat² lagi. Diri sendiri yang menyesal sampai sekarang.


Bila fikir² balik, ada hikmah jugaklah kali ni takde siapa pun orang tua yang akan datang jaga saya berpantang. Sebab saya tahu saya perlu bergantung sepenuhnya pada willpower dan kudrat diri sendiri, dengan bantuan suami. Selalunya bila kita kena independent baru kita boleh berjaya buat something kan? Taktahulah orang lain macamana, tapi rasanya saya macamtu. Kalau banyak orang tolong, kita cepat rasa spoilt dan mengada-ngada. Dan mulalah tak sedar betapa berharganya bantuan yang datang tu. Macam dulu, memang heaven sungguh lepas bersalin sebab mak saya pun datang jaga seminggu, mama pulak datang ganti mak. Mama pulak datang dengan uwan (nenek abangmas), dua² datang semata² untuk tolong kami handle baby dan jaga saya berpantang. Tapi bila dikelilingi dengan kemudahan macamtu, cepat sangatlah rasa complacent. Berbengkung saya langsung tak pakai, walaupun actually boleh je pakai walaupun cser. Cuma tak boleh pakai ketatlah. Then benda² basic pun saya tak buat macam pakai stokin on off je beberapa hari. Bab makan pun kadang² mengelat. Jamu langsung tak sentuh. Sebab tulah berat susah sangat nak turun. Lepas tu membebel sendiri kenapa gemuk, kenapa berat. Macam² hal lah.


Tapi alhamdulillah, akhirnya selepas setahun, saya berjaya dapatkan balik berat ideal saya, iaitu 51kg. Dapat capai dalam bulan april lepas. Itupun rasanya sebab busy sangat dengan kelas, nak siapkan assignment, projek, sampai badan asyik aktif je buat kerja. Dengan anak dekat rumah lagi kan. So tiba² je ramai orang tegur, "eh kak nini, dah kuruslah..". Padahal rasa macam tak ada banyak yang berubah pun. Bila timbang baru tahu, eh memang betul dah kurang sangat berat. Kalau tak, 6 bulan lepas aliff lahir, waktu september 2012 haritu, berat badan saya still 58kg macamtu. Masih tembam dan buncit. Lepas setahun, yang buncit pun dan meleper. Alhamdulillah. Puas hati walaupun lambat bebeno progressnya.


Tapi semua tu tak lama. Elok² lepas dapat berat asal, tiba² next month disahkan mengandung sekali lagi. Adoiyai, termelekat lagilah pulok. Hehe. Alhamdulillah, rezeki Allah nak bagi. Kami terima dengan sangat² happy, langsung tak ada rasa risau atau menyesal. Rileks je dua². Orang tua kami yang risau. In sha Allah, setakat ni pregnancy sangat smooth sailing. Kita doakan proses kelahiran nanti pun jauh lebih mudah, dan berpantang pun lebih baik dari sebelumnya. Tunggulah beberapa bulan lagi, nanti saya tulis pula pengalaman berpantang kali ni. :)

No comments:

Post a Comment