31 October 2013

Jaga berat badan masa mengandung

Hari ni, khamis 31 oktober, genaplah 7 bulan adik aliff bernyawa dalam rahim saya. Lega lepas timbang berat badan. Kenaikan berat setakat ni masih setakat 7kg. Alhamdulillah, masih within the target.


Ada orang, sepanjang 10 bulan mengandung naik tak sampai pun 8kg. Ada orang lain naik sampai hampir 30kg. Tak kisah kita di sebelah yang mana pun, yang penting jangan bandingkan diri kita dengan orang. Badan kita tak sama langsung dengn badan orang. Metabolisme kita berbeza, pemakanan kita apatah lagi. Jadi untuk setakat ni, saya sangatlah berpuas hati dengan perkembangan sekarang.


Saya tak banding dengan orang lain. Tapi saya jadikan pengalaman masa mengandungkan Aliff sebagai kayu ukur. Dari situ saya letak target baru yang rasanya attainable dengan effort yang perlu dibuat melalui lifestyle dan eating habit.


Kalau ada orang baca blog ni time saya mengandungkan Aliff dulu, dia mesti tahu yang dulunya saya melalui semuanya seorang diri, dengan baby dalam perut. Suami jauh di malaysia, tuntutan kerja. Bila dah hujung² nak bersalin, lebih kurang sebulan sebelum due date, barulah suami datang menetap duduk dengan saya di France sampailah sekarang. Jadinya waktu tu saya langsung tak jaga makan. Makan je apa nak makan, tak kira manis ke sihat ke, untuk baby mahupun untuk saya. Kadang² ada hari yang tak cukup makan, berlapar, sebab tak larat nak masak. Ada banyak hari lain, saya makan desert semata². Sampai ada satu kali tu, masa check up midwife macam risau sebab dalam sebulan boleh naik 3kg.


Jadi tak peliklah kan lalau awal² mengandung berat 54kg. Hari nak bersalin timbang di hospital berat akhir 69.5kg. Hampir 16kg kenaikan. Mana tak suffer nak hilang semua berat tu kan. Dah dapat balik berat asal dalam masa setahun pun dah kira untung sebenarnya.


Jadinya untuk kali ni, lepas dah belajar dengan kesilapan last time, saya jadi tersangat peka bab pemakanan saya. Tambah pula ada suami dan anak di sisi, memang sangatlah jarang kami makan di luar. Asyik² masak saja, tak kisahlah siapa pun. Kalau saya tak larat, ada suami tolong masakkan. Kiranya kali ni saya tak berlapar macam dulu. Perut selalu diisi dengan makanan yang berkhasiat. Of courselah bila kita masak, kita nak masak yang berkhasiat je kan. Selalunya meal kami cuma ada satu lauk dan satu sayur. Lauk tu memang berganti² hari antara daging, ayam, ikan, seafood, dan lain². Bila perut selalu diisi dengan sepatutnya, nafsu makan pun tak berapa nak layan desert² yang menggiurkan kat kedai² tepi jalan.


Dan lagi satu, ini sangat² penting. Minum air kena banyak. Maksud saya banyak is BANYAK. Kalau dalam iklan² kesihatan selalu cakap, seorangg adult kena minum at least 1.5L sehari kan. Dalam kes mengandung ni, make sure the intake is no less than 3L. Setakat ni memang saya minum sekurang²nya banyak tu. Of course, bila minum banyak memang selalulah pergi toilet. Lagi tak best bila tengah kelas kan, kejap² nak keluar pergi toilet. Tapi jangan peduli semua susah tu. Lagi banyak buang lagi bagus. Lagi banyak toksik yang dibuang.


Oh ye, ni lagi satu juga, since saya memang suka makan benda² manis, so tak boleh setiap hari kalau tak makan benda manis. Kalau dulu coklat hari². Siap ada sebalang coklat atas meja study. Tapi sekarang saya switch to fruits kalau tiba² ada sweet tooth. Sebab tu jugelah bekalan buah²an dekat dapur saya make sure sentiasa banyak dan variety. Ada kiwi, pisang, epal, oren. Kadang² kalau pergi supermarket dapatlah beli strawberry ke, raspberry ke (my favourite!). Tapi dekat France ni lainlah kan. Semua buah² kebanyakannnya murah. Sebab tu lagi tak ada alasan untuk tak makan buah, walaupun coklat² pun sama jugak murahnya.


Pokok pangkalnya, kita yang pilih apa yang kita makan. Sebab semua yang kita makan sekarang ni akan bagi kesan pada sistem badan. Cepat atau lambat, kesannya akan ada. Sekarang mungkin tak nampak sangat lagi, mungkin boleh rileks² lagi bila tengok berat naik setakat 2-3 kg saje, regardless of mengandung atau tak. Tapi tunggulah bila umur dah cecah 30-an, metabolisme dah slow down, sel² lemak dah banyak sangat terkumpul, tambah dengan toksin² dalam badan akibat banyak sangat makan entah apa². Waktu tu baru menyesal. Baru rasa nak work out sungguh². Baru rasa cemburu tengok orang lain badan sihat dan fit. Tapi nak put efforts dah susah sebab kerja banyak, nak uruskan anak² lagi, nak uruskan rumah lagi, kekangan duit lagi.


Better start now. Itu yang motivate saya sangat² sekarang. Sementara umur masih belum tua sangat, komitmen pun belum betul² mengekang. Masih boleh handle life. Inilah peluangnya. It's now or never. Alhamdulillah, sebab suami saya jenis yang health conscious. So dia sangat²lah happy dengan revolusi pemakanan dan lifestyle yang kali tengah adopt sekarang. Pantang kalau nampak saya kurangkan makan sikit, mesti dia pun jealous dan taknak makan. Last² dua tak makan, just dinner dengan cornflakes + susu + pisang aje. Lagi satu saya perasan, kalau saya pergi dapur makan buah, eh tiba² lepas tu dia pun makan buah. Semangat ni memang contagious, especially antara suami isteri. Samalah jugak saya pun. Kalau dia makan buah mesti saya pau sekali. Mana boleh makan sorang². Mana boleh kurus sorang². Kita kurus sama² lah. Kata sehidup semati kan.


Apa yang saya share ni cuma amalan kami setakat ni. Setakat ni memang berkesan untuk saya. Midwife pun puji masa checkup minggu lepas, bila tengok berat saya cuma naik 1kg je dalam sebulan. Tapi of course, banyak lagi nak kena improve sebenarnya. Banyak lagi boleh dibuat untuk lagi efisien. Kami pun sebenarnya baru je lagi start semua ni. Kira² selepas saya start mengandunglah. Memang baby ni jadi sumber inspirasi saya sungguh. Sebab saya nak sihat, dan nak suami dan anak² saya sihat. Bila kita sihat, badan fit, tak perlu risau tentang cantik atau tak. In sha allah memang banyak aspek akan jadi lagi cantik dari segi fizikal. Emosi pun lebih tenang dan stabil.


Banyak lagi yang nak dikongsi di sini. Bila ada kelapangan, saya tulis lagi k.

No comments:

Post a Comment