11 March 2013

Pertama kali menukar pampersmu

Cukup 6 hari lagi anakanda tersayang akan genap setahun. Diri sendiri macam tak percaya tapi tak ada apa yang boleh dibuat melainkan terpaksa percaya jugak. Aliff dah nak jadi anak bujang. Kalau orang tanya baby berapa bulan, saya dah tak perlu jawab dalam kiraan bulan. 'Il a un an!', bak kata orang french. Nak panggil Aliff sebagai baby pun macam dah tak berapa sesuai. Tambah-tambah bila mengenangkan keletah dia sekarang, sangat tak macam baby lagi dah.


Tadi lepas hantar Aliff ke rumah Nounou, saya terus naik bus untuk ke pasar bulanan di Battant. Turun bus, sambil jalan di tepi kereta-kereta yang lalu bersimpang-siur, tiba-tiba teringat sesuatu. Setahun yang lepas, Aliff lahir hari Sabtu pagi. Isnin sebelum sabtu itu saya ke pasar battant ini juga, sambil ditemani emak dan suami. Waktu tu perut bulat. Waktu tu suami jinjit kerusi lipat nak bagi saya duduk sambil tunggu mak beli barang. Tahun ini, hari lahir Aliff jatuh pada hari Ahad ini. Dan hari ini, isnin, saya melalui jalan yang sama seperti tahun lepas dengan emak dan abgmas. Cuma tahun ni, perut dah slim (slim lah sangat!) Dah tak payah bawak kerusi. Emak pun tak ada di sisi. Aduhai, nostalgiknya!

                       
Bukti pergi pasar Battant tahun lepas.

Aaa. Nak nanges!

Lepas dapat Aliff, banyak sisi kehidupan yang berubah. Tapi yang paling banyak berubah adalah dalaman diri saya. Semangat saya, kekuatan emosi dan mental saya, subhanallah. Sesuatu yang tak pernah saya lalui sebelum ni. Seingat sayalah, sejak setahun ni, cuma berapa kali saja saya menangis. Boleh kira dengan jari sebelah tangan. Satu perubahan yang sangat besar untuk perempuan yang asalnya sangatlah cengeng dan emotional seperti saya. Menangis pun tak macam dulu. Setakat mengalir airmata senyap-senyap saja.

Oh ye, saya ingat ada sekali menangis sangat teruk. Waktu tu hari ke-5 lepas Aliff lahir. Saya masih ditahan di wad sebab saya bersalin cesarian. Tak boleh bergerak banyak lagi. Perut pun masih berbisa kena belah. Tapi malam tu, makcik nurse yang bertugas refuse untuk tolong saya cucikan pampers Aliff. Selalunya mereka yang tolong, sebab saya masih sangat lemah. Tapi entah angin makcik malam tu, dia refuse sungguh-sungguh. Walaupun saya merayu sambil keluar airmata. Dia kata, "cikpuan dah sepatutnya boleh bangun sendiri. Wanita-wanita yang bersalin di sini semua dah boleh uruskan anak sendiri sejurus selepas bersalin. Hari ni dah hari kelima. Cikpuan boleh bangun uruskan anak cikpuan sendiri." Bedebang. Pintu dihempas.

Sakit hati berdentum-dentum mendengar kata-katanya yang bagaikan halilintar. Ceh tetiba bersastera pulak. Dia tak tahu saya bukan suka-suka nak duduk hospital sampai 5 hari. In fact saya kena tahan seminggu tanpa rela. Dia tak tahu saya terpaksa melalui emergency cesarian selepas vacuum failure 5 kali. Dia tak tahu saya dah tahan sakit contraction tanpa epidural selama 12jam sebelum Aliff keluar. Doktor pun cakap kes saya exceptional. Macam bersalin normal campur bedah cesarian sama dengan kena duduk hospital lama. Makcik tahu ke? Entah-entah campur tolak darab bahagi pun makcik tak tahu buat. Oh marahnya hati saya waktu tu.

Terus saya telefon abgmas menangis sangat-sangat. Sudahlah suami tak dibenarkan stay malam. Kalau dia ada mesti boleh tolong. Saya cakap pada abgmas, "abang, nini nak lari dari hospital. Abang datang hospital sekarang. Tunggu nini kat luar pagar. Nini tak kira, taknak dah duduk sini. Nak balik nak balik nak balik..."

Saya dah berimaginasi sambil dukung baby sebelah tangan, sambil tekap perut kuat-kuat, jalan terhenjut-henjut keluar hospital. Tapi setakat imaginasi sajalah. Biasalah emosi wanita lepas bersalin, dramatik luar skala. Mujur rasional masih menguasai akal. Akhirnya dengan kekuatan lepas dipujuk suami, saya bangun juga. Seksa nak bangun satu, nak jalan azabnya Allah je yang tahu. Aliff yang masih kecil cenonet saya sandarkan atas bahu sambil pegang sebelah tangan. Sebelah tangan lagi saya pegang-pegang apa-apa untuk bertahan sambil jalan pelan-pelan. Alhamdulillah, berjaya jugak tukar pampers Aliff buat pertama kalinya sambil mengalir-ngalir airmata kesian pada diri sendiri.

Ye anak-anak, itulah pengalaman pertama ibu menukar pampers abang sulungmu. Dramatik kan?

Rasanya hari-hari akan datang menjelang birthday Aliff ni, kepala saya akan dipenuhi bayangan setahun yang lalu. Mengenangkan besarnya perubahan dan rahmat yang Aliff bawa dalam hidup saya, saya mahu menyelak semula rakaman memori-memori indah kami bertiga. Yang masam, pahit, manis, biarlah kebanyakannya disimpan di sini. Walaupun hidup segan mati tak mahu, tapi blog ini akan still standing sebagai tempat luahan perasaan dan perkongsian cerita bilamana saya ada masa dan mahu menulis.

Untuk hari Ahad ini, saya akan publishkan kisah penuh kelahiran Mas Aliff Shadan. Sesuatu yang saya belum pernah cerita publicly. Ada beberapa orang saja yang tahu, sebab saya malu untuk bercerita, dan pengalaman itu cukup membuatkan saya dan suami trauma. Sebab itu saya simpan sendiri-sendiri. Dengan family pun kami jarang bangkitkan soal itu. Semua orang akan sedih bila ingat balik kisah kelahiran Aliff, tambah-tambah lagi abgmas. Tapi takpelah, kita tulislah juga memandangkan ingatan saya pun dah makin terjejas sejak jadi mak orang ni. Walaupun cerita itu lebih pahit dari manisnya, tapi saya tetap mahu ingat sampai bila-bila. Kalau satu hari nanti, bila anak-anak dah berderet dan Aliff dah darjah tiga, bolehlah saya feeling-feeling mengenang semula kisah kelahiran Aliff di sini.

 Ambil darah kali terakhir sebelum.........................

.....
.....
.....


 Tada!
Kalau nak tahu cerita, stay tiung!

p/s : Terpaksa letak gambar² tahun lepas sebab tahun ni sangat tak banyak gambar. Entah ke manalah menghilang minat bergambarku yang dipupuk sekian lama.

2 comments:

  1. dear nini,kak mira ni..ingat lg tak..nk gtau adik akak lia..selamat lahirkan baby boy 11 mac.miss u sis.no tel xtuka kan?

    ReplyDelete
  2. dear kak mira,of course nini ingat akak.takkan lupa punyalah insyaallah.tq for the happy news kak! tahniah untuk lia sefamily.bertambah rahmat utk akak sekeluarga.kirim salam sayang utk lia, suh dia jaga betul² ye masa pantang.jangan degil².number nini kat msia tak kekal kak mira.kadang² maybe tukar.ape² nanti nini akan inform thru fb lia atau aisya ye.:)

    ReplyDelete