28 October 2012

Antara anak dan studies

Kesian Aliff.

Tak sangka susah juga rupanya untuk saya menjadi ibu at the same time menjadi student sepenuh masa. Memang susah sebenarnya. Tapi, memang tak ada siapa pun kata mudah. Mak, ibu kandung saya, telah melalui pengalaman ini 25 tahun dahulu sewaktu melahirkan saya dalam tempoh pengajian di Los Angeles. Dan ternyata maklah insan yang paling sangat-sangat risaukan keadaan saya di sini. Baik sebelum kahwin, dah kahwin duduk pulak jauh dengan suami. Kemudian mengandung pulak dalam pada duduk sorang-sorang. Sekarang dah tinggal dengan suami ada seorang anak yang masih baby perlu dibelai, dimanja, diasuh dijaga, diberi makan, diberi perhatian. Dan master belum habis. Emak manalah yang tak risau. Apatah lagi emak yang pernah melalui pengalaman yang sama. Cabaran dan kesukaran yang sama, cuma zaman yang berbeza.


Abgmas pernah terluahkan, kalau kami bukan student di negara orang, let's say kedua-duanya bekerja, apakah keadaan mungkin lebih mudah? Kalau kedua-duanya bekerja di Malaysia, hampir pasti akan lebih memudahkan dari mana-mana sudut sekalipun. Tapi kalau bukan di Malaysia pun, kalau kami bekerja di France, mungkin akan lebih mudahkah sebenarnya? Entahlah ya. Sebab sekarang sebagai student, dua-dua di peringkat master, sangat banyak assignment. Tak pelik, sama saja students yang lain pun. Cuma bila balik rumah, saya masih susah untuk shut down kepala daripada memikirkan hal-hal kelas. Assignments, presentation, homework, semua menuntut fokus dan perhatian yang teliti. Memandangkan tahun ini saya teramatlah suka dengan kursus master saya, semangat yang berkobar-kobar telah membuatkan saya meletakkan studies di antara tangga yang teratas dalam prioriti hidup saya, buat masa ini.


Of course, Aliff dan keluarga saya bukanlah di tangga yang lebih bawah. Tidak langsung. Kalau boleh diibaratkan, macam dua-dua berada di tempat nombor satu.  Tak ada nombor dua. Hendak membahagikan masa, tenaga dan perhatian dan sewajarnya kepada kedua-dua tuntutan inilah yang sukar sebenarnya. Saya ada banyak target yang perlu dicapai tahun ini. Target yang saya laburkan banyak usaha dan pengorbanan ke arahnya.  


Malam tadi saya dan suami dua-dua kesibukan bekerja di depan laptop masing-masing. Saya dengan presentation penting yang bakal menjelang lagi beberapa minggu, dan Abgmas dengan assignment yang perlu disiapkan selewat-lewatnya esok. Saya mencari port di atas sofa, Abgmas di meja study cuma bersebelahan dengan ruang tamu. Sementara Aliff kami biarkan meniarap di atas lantai beralaskan comforter usang kami yang masih berjasa sementara menunggu kelapangan untuk membeli sebidang carpet. 


Sesekali Aliff merengek minta perhatian. Merengek kerana tersepit di tepi sofa. Saya angkat dan letakkan semula atas comforter. Switch on channel BabyTV. Nah Aliff, tengok TV ye, duduk diam-diam, ibu dengan abah nak buat kerja ni. Aliff mula-mula patuh, tengok babytv kegemarannya. Tapi tak sampai 10 minit dia ligat bergerak semula. Saya sesekali monitor dari balik skrin, takut-takut ada apa-apa yang berbahaya di atas lantai. Pantang jumpa apa-apa, laju saja si kecik tu akan masukkan dalam mulutnya. 

Aliff merengek lagi. Tinggal saya seorang di ruang tamu. Abgmas ke dapur sedang siapkan dinner untuk kami. Kejap ye Aliff, ibu nak siapkan sikit lagi ni. Okey, rengekan berhenti. Lega. Fokus saya pada skrin laptop tetap tak berganjak. Tak sampai seminit, Aliff merengek lagi, kali ini lebih kuat. Saya tergerak hati menjeling ke arahnya, dan terbeliak anak mata saya melihat Aliff yang disayangi kini tersepit pula di bawah ampaian, bersebelahan tingkap.


Tersepit sikit saja, tak ada apa-apa luka atau cedera. Cuma membimbangkan sebab ampaian itu bukannya kukuh dan stabil sangat. Kalau tersilap kaki Aliff terlanggar, boleh runtuh ampaian itu atas tubuh kecil Aliff. Na'uzubillah, semoga Allah terus memelihara Aliff dari segala bahaya. Seperti biasa saya letakkan semula Aliff berbaring di atas comforter, kepala beralaskan bantal. Then waktu itulah tiba-tiba saya terdetik, eh macamana Aliff boleh sampai ke bawah ampaian? Untuk baby 7 bulan yang baru pandai mengengsot ke belakang, bukannya dekat jaraknya tu.


Lantas saya biarkan kerja di komputer, dan perhatikan Aliff senyap-senyap. Ya Allah, rupanya Aliff dah boleh merangkak! Posisinya bergerak bukan lagi seperti sebelum ini, sambil meniarap di atas lantai sambil mengengsot, tapi dengan gaya hampir duduk! Tangannya sudah kuat untuk laju menapak. Cuma Aliff masih belum berani untuk bergerak maju ke depan, selepas beberapa kali percubaan yang berakhir dengan tersungkur muka ke lantai. Kesian anak ibu menangis sakit tertomoih di lantai.


Walaupun cuma mampu bergerak mengundur ke belakang, dan pusing ke tepi, tak ada hal lah! Aliff tetap mampu menjelajah satu rumah sambil tertonggek-tonggek begitu. Sekarang ini dengan belum merangkak ke hadapan pun, satu ruang tamu telah jatuh ke jajahan Aliff. Saya perlu bersiap sedia menutup pintu dapur bermula sekarang. In no time saja Aliff akan berani merangkak ke depan pula. Waktu it entah-entah pintu dapur pun Aliff mampu tolak dengan sebelah tangan. 


Dan saya lagi tak boleh bayangkan bilamana Aliff dah boleh berjalan lagi beberapa bulan. Mungkin saya perlu mula melengkapkan diri dengan kemahiran study sambil berlari. Oh, just wait and see.


The latest, di hadapan teratak kecil kami.
Sederhana dan tak seberapa, tapi sempurna.
Alhamdulillah.

3 comments:

  1. salam akak, suke baca blog akak, tang "sangat2 suka dgn apa yg akak belajar skang" at least dapat motivate saya utk betul2 bersungguh2 dan berminat dgn kos yg sy amik skrg...hehe thanks akak!doakan sy dpt fully focused macam akak dlm bidang yg saya amik ni ^^

    ReplyDelete
  2. salam akak! best baca tang akak ckp akak sgt suke dgn ape yg akak belajar skang, at least motivate saya utk bersungguh2 dan focus dgn bidang yg saya amik skrang. thanks akak! moge dipemudahkan urusan..^^

    ReplyDelete
  3. salam.kak marini..senior soksek!selalu baca blog ni..sbb suka..tmbh2 bila baby lahir..hehe..cute sgt:)

    ReplyDelete