5 March 2012

Random : Hari hari terakhir

Assalamualaikum wbt.

Entry terakhir saya waktu kandungan 24 minggu. Sekarang sudah minggu ke-39. Baru cari laptop yang seriously dah berhabuk terselit bawah timbunan buku-buku. Segan-segan nak tekan butang ON. Lagi segan nak masuk blog sendiri yang dah 4 bulan saya tak jenguk.

1. Update terkini : masih menunggu bila si kecil ni nak keluar. Setakat ni memang tak ada apa-apa tanda. Sepanjang pregnancy saya sangat target untuk bersalin awal, kalau boleh, ngam-ngam masuk minggu 37 nak terus bersalin. Sememangnya, sejak minggu 36 saya dah sangat kepenatan, tahap tak mampu nak bawa badan sendiri untuk berjalan lama. Naik tangga pun kena papah dengan suami. Bukan mengada-ngada, betul-betul punya tak larat. Dan minggu itu juga saya dapat surat dari hospital supaya berhenti pergi kelas. Duduk rehat di rumah saja. Minggu yang sama, dapat surat daripada universiti. Saya dapat kebenaran dan pengecualian rasmi dari pihak uni daripada menghadiri kelas, tutorial dan amali makmal. Cuma perlu hadir ke exam final bulan May sebagai penilaian untuk semester ini. Alhamdulillah, kelegaan yang besar. Boleh berehat dengan tenang. Cuma perlu selalu contact classmate untuk up-to-date dengan kelas dan nota.


Minggu 38
Makcik ni dah naik 14 kilo
Syabas!

2. Kalau bersalin awal, dapatlah saya kurangkan tak pergi kelas. Alang-alang dah kena rehat, tambah pula dengan jadual kelas antenatal selama 16 jam jumlahnya, jadual check-up, ujian darah, rendez-vous anesthesiste, hampir setiap hari saya ke hospital. Alangkah baiknya kalau dapat bersalin terus. Then rehat 2-3 minggu untuk pantang, bolehlah saya ke kelas semula. Pelan-pelan, supaya tak banyak tertinggal. Sekarang pun dah berat kepala memikirkan jenuh juga nak kejar nanti. Nak kena study sendiri. Dengan baby baru lahir lagi. Huuu. Tapi malaslah nak berat-beratkan kepala dulu. Saya tetap yakin boleh kejar semula. Lagipun insyaAllah saya akan dikelilingi cukup assistant. Buat masa ini, saya cuma mahukan peace of mind, prepare mental dan fizikal untuk melalui proses bersalin secara natural.

3. Dah masuk hujung-hujung ni, sangat ramai yang concern bertanya bila due date. Kalau ikut kiraan doktor di malaysia, 40 minggu kehamilan, due date saya jatuh weekend ini, 10 Mac. Tapi di Perancis kiraan standard untuk normal pregnancy adalah 41 minggu. Makanya due date saya jatuh 17 Mac, sabtu lagi satu. Saya pun tak tahu nak pegang yang mana. Dan tambah keliru macamana boleh wujud dua kiraan berbeza mengikut negara. Since saya menetap di France, rasanya lebih baik pegang due date France lah kan. Selepas hampir 7 tahun, mungkin badan saya pun dah accustomed ikut cuaca dan keadaan di sini. Hehe, macamlah ada kena-mengena dengan pregnancy.

4. Tak lupa juga, sangat ramai yang bertanyakan nama baby. Yang itu saya terpaksa minta maaf awal-awal dululah ya. Nama penuh anak ini sudah pun ready, insyaAllah confirmed. Tak mahu tukar-tukar lagi. Cuma buat masa ni terpaksa dirahsiakan dulu, permintaan si ayah. Nanti bila dah selamat lahir baru suami nak mahsyurkan nama putera sulungnya. Orang kata, bagi nama anak ni hak si ayah. Betul ke? Takpelah, apa-apa pun, kita bagi can lah ye.

5. Masuk hari ini, genap 30 hari suami tiba di France. Kali ini kedatangannya cukup berbeza. Yang ini pun saya tak ceritakan panjang lebar pada sesiapa. Apatah lagi mahu hebohkan di facebook atau blog. Cukup pada sesiapa yang bertanya, dan adik-adik Besancon yang selalu ambil berat menjaga saya sebelum kedatangan suami. Alhamdulillah, sangat bersyukur dengan cantiknya perancangan Allah. Sudah sebulan melayari kehidupan sebagai suami isteri yang normal, tak ada lagi jarak yang memisahkan, melainkan beberapa jengkal cuma (hehe!). Tak ada lagi masa berseorangan, kecuali setiap hari Jumaat bilamana suami pergi solat. Penantian sangat lama, hampir 7 tahun. Tapi bila tiba masanya, bila Allah nak izinkan, semua jadi lancar. Dari semua sudut dipermudahkan. Macam mimpi. It's just a matter of time. Betul kata orang, kalau kita nak sangat sesuatu benda, sudah ikhtiar berbagai cara, tapi masih belum dapat, maknanya memang belum masanya. Bila dah tiba masanya, bila Allah nak bagi, semuanya sekelip mata!

6. Sejak hidup berdua inilah, saya makin-makin tak ada selera mahu bercerita di facebook atau blog. Kalau dulu semua benda nak canang satu dunia kan. Sekarang ni rasa lebih reserved. Kalau dulu setiap kali ambil gambar berdua mesti nak post dalam facebook. Annoying sungguh! (Hehe, sedar pun!) Sekarang ni semua gambar untuk tatapan 4 mata saja. Main buetooth untuk hantar gambar antara handphone berdua saja. Update status facebook pun statistically sangat kurang berbanding dulu. Sampai mak pun pelik, kenapa makin senyap. Mak pun boring masuk facebook kalau saya tak update apa-apa. Entah, nak kata kejutan budaya tak juga. Rasanya macam ini lebih baik. Memang patut macam ni kan. Buat apa nak cerita satu dunia. Dulu tu mungkin saya dilanda sindrom kurang kasih sayang. Tak cukup perhatian. Yelah kan, duduk jauh-jauh. Alhamdulillah, it's over now. Sekarang semuanya cukup, lengkap dan saling-melengkapi.

7. Saya ada banyak lagi nak kongsikan di sini. Dari pengalaman mengandung secara keseluruhan, kelebihan mengandung di France (sambungan entry lepas), dan macam-macam lagilah. Tengoklah kalau sempat akan diupdate lagi blog ni. Kalau boleh memang nak abadikan cerita pahit manis sepanjang pregnancy yang saya lalui di sini. Nanti bila baby dah lahir mesti dah terlupa. Sekarang pun dah lupa sikit-sikit. Nanti akan sibuk dengan pengalaman bersalin, dan hal-hal post-natal pula. Harap-harap saya sempat dan larat tulis lagi. Ada benda-benda yang saya rasa perlu share dan rugi kalau simpan sorang-sorang. Macam persediaan nak bersalin ni contohnya. Tapi part tu kena tunggu saya selamat bersalin lah, baru boleh tulis testimoni. InsyaAllah, mohon doa semua ya! Mana tahu esok dah masuk labour room. Manalah tahu kan. (dalam hati : ameeeeeenn)

Buat keluarga, saudara-mara dan sahabat yang merindui dan dirindui.
Doakan kami di sini ya.
(Macam salam perantauan pulak! Heh.)
:)

No comments:

Post a Comment