7 March 2012

False alarm lagi

Alhamdulillah, contraction yang mengganggu saya tulis entri petang tadi dah berhenti. Lamalah juga, sejak pukul 3 petang lagi sebenarnya. Berlarutan sampai ke malam. Regular, setiap 4-5 minit, cuma tak berapa sakit. Kadang-kadang saja saya mengerang bila sakit memuncak. Sekarang dah berselang 20 minit. Memang false alarm lah. Nasib baik tak terburu-buru pergi hospital. Walaupun jarak rumah saya dengan hospital cuma 10 minit jalan kaki, tapi tak sanggup rasanya nak lalui rasa kecewa kalau disuruh pulang selepas datang dengan harapan. Lebih baik habiskan masa tu baca surah Maryam ke, exercise atas bola pregnancy ke, buat latihan push ke, makan aiskrim Ben&Jerry ke. Lagi berfaedah. Ben&Jerry pun dah habis sekotak. Esok boleh beli flavour baru.

Setiap hari saya membayangkan macamana hari kejadian nanti. Apalah agaknya yang Allah takdirkan untuk saya ya. Jangan tak tahu, saya pun ada impian untuk hari bersalin yang ideal. Kalau boleh, biar turun tanda di rumah. Selalunya akan bermula dengan keluar stain darah. Kalau boleh juga, saya nak minta pada Allah supaya air ketuban pun pecah sendiri di rumah. Lepas tu boleh panik sambil senyum-senyum dengan suami sambil siapkan beg (oh ya, beg saya belum habis letak baju lagi!). Kalau dah pecah air ketuban, memang sangat-sangat nak dekat bersalin dah, mak cakap. Lepas tu jalan kaki sama-sama pergi hospital. No way dah nak berlengah-lengah di rumah. Midwife cakap, kalau pecah je air ketuban, dalam masa sejam kena terus sampai hospital. Kalau tidak, risiko baby kena infection sangat tinggi. Tapi merepeklah nak jalan kaki lagi. Dengan air yang turun mengalir macam air terjun, ada hati lagi nak jalan kaki. Nanti apa orang ingat, kencing dalam seluar ke makcik ni.

Lepas tu sampai hospital dah dilated. Lepas tu sakit contraction sampai nak patah pinggang. Tak lama lepas tu push 3-4 kali baby pun keluar uweek uweek. Lepas tu peluk baby ketat-ketat dalam dakapan taknak lepas. Lepas tu dapat call dari mak bapak mama baba di Malaysia. Lepas tu update gambar baby dalam facebook. Lepas tu three. Habis dah mimpi.

Banyak sungguh lepas tu. Banyaklah kau punya hari bersalin yang ideal Nini. Kalau macam tu mesti ramai orang tak kisah kena bersalin setiap tahun. Saya tahu, realitinya tak semudah itu. Jauh lagi sakit dan menguji. Tak terbayang dek akal sakitnya, sampai Allah boleh janjikan ganjaran terhapus semua dosa untuk ibu yang bersalin. Macam dilahirkan semula, putih bersih dari dosa. Bertuahnya jadi wanita. Sudahlah dapat hadiah newborn, diri sendiri pun Allah lahirkan semula sebagai reborn.

Hari ni pecah rekod. Pertama, langsung tak keluar rumah. Padahal baru petang tadi saya tulis entri yang setiap hari kami mesti keluar berjalan ambil angin 15 minit. Macamana nak keluar, contraction sepanjang petang. Walaupun taklah sakit sangat sampai meringkuk berguling atas katil, tapi sampai mengaduh-aduh jugalah saya. Berjalan nak ke dapur pun terbongkok-bongkok sambil tampung perut yang makin hari makin jatuh. Rekod kedua, disebabkan langsung tak keluar, maka pengaliran wang keluar adalah zero. Makan semua masak sendiri, dari breakfast, lunch sampai dinner. Tapi janganlah tanya siapa yang masak, jatuh air muka saya sebagai perempuan nak jawab. Paham-paham sajalah. Heyyy tapi 2 hari lepas saya masak nasi lemak tau. (Nak jugak bagitahu.)

Maka hari ini, tak ada beli cookies di Subway. Tak ada beli donat coklat di restoran fastfood Quick. Tak ada duduk-duduk saja melepak minum Capuccino di kedai kopi. Yang ada cuma habiskan sebekas aiskrim Strawberry Cheesecake Ben&Jerry. Tak boleh tidak, setiap hari mesti memenuhi keperluan dan tuntutan badan terhadap gula. Dah jadi wajibul-ghunnah. Tapi kira okeylah, tak ada keluar duit sesen pun hari ni. Suami pun ucapkan syabas pada saya tadi. Oh, terima kasih abang. Terharu.

Dulu saya sangat memilih bab makan. Nak yang sedap di tekak aje. Bertentangan dengan suami yang langsung tak kisah pasal makan. Semua dia makan, sedap atau tak, tak pernah komen. Prinsip suami, kita tak tahu bila kita tak akan ada makanan. Jadi sementara ada makanan sekarang, makan sajalah.

Tapi selepas 30 hari hidup berdua, alhamdulillah, saya dapat rasakan sifat suami mula berjangkit kepada saya. Sedap atau tak dah jadi soal kedua, ketiga, keempat. Bila lapar, ada saja makanan depan mata, tak kisah favourite atau tak, bismillah, makan. Makan sampai habis pula tu. Sangatlah bukan saya sebelum ni. Bila masak apa-apa, jadi atau tidak, makan juga. Tetap habiskan. Terasa sayang nk buang apa-apa lebihan makanan dalam tong sampah. Tambah-tambah di saat krisis dunia yang tak sudah, di mana-mana pun ada orang yang sangat kelaparan.

Sebenarnya, tak payah pergi jauh-jauh pun, tak payah pergi sampai ke timur tengah untuk muhasabah soal makan ni. Depan rumah saya sendiri setiap hari ada orang-orang tanpa rumah yang tidur di tepi-tepi jalan, bertemankan anjing-anjing mereka yang kadang-kadang bising dan menguji kesabaran. Setiap hari saya tengok mereka makan baguette saja. Itu belum lagi kalau cuaca tengah sejuk dan suhu jatuh sampai -15. Macam 3 minggu lepas. Boleh menangis tengok mereka dari tingkap rumah. Selesanya rumah sendiri, sedapnya ada heater, ada makanan bertimbun dalam peti, ada air panas untuk mandi. Haa, kan saya dah masuk mode ustazah pilihan ni.

Tengahari tadi kami makan nasi goreng lebihan masak waktu breakfast. Nasi pun lebihan 3 hari lepas. Alhamdulillah masih elok. Alhamdulillah habis juga nasi. Tak ada sebutir pun masuk tong sampah atau singki. Untuk dinner masak nasi baru dengan lauk baru. Ala kadar saja. Tapi bila dimasak dan makan berdua, jadi sangat sedap dan istimewa. Bak kata suami, boleh gugur bulu hidung. Yelah tu.

Kadang-kadang, bila makan nasi atau lauk lebihan sebelumnya, terasa sangat sikit. Selalu saya tanya suami, "eh cukup ke ni bang? Nampak sikit je ni. Kita masak lainlah." Tergaru-garu perut saya dibuatnya, risau sungguh tak cukup untuk kami bertiga (yang dalam perut jangan dilupa). Tapi setiap kali, memang kami akan kagum bila makanan yang nampak sikit dan merisaukan tu sebenarnya sangat cukup, malah lebih lagi! Cukup kenyang untuk kami berdua, tak perlu tambah pun. Pelik juga saya dengan diri sendiri, selalunya saya seorang saja makan 3 kali tambah. Alhamdulillah, moga-moga inilah berkat yang Allah turunkan. Yang sikit jadi banyak dan cukup.

Banyak berkat Allah yang turun bila bernikah. Lagi banyak berkat yang turun bila hidup bersama suami isteri. Itu baru berkat kan, belum lagi rahmat dan kasih sayang Allah.

Alhamdulillah, perjalanan 30 hari yang dilalui berdua setakat ini cukup banyak mengajar. Dari sekecil-kecil hingga sebesar-besar perkara. Setiap hari belajar ilmu dan kemahiran hidup yang baru. Setiap hari ada saja yang buat kami amazed. Rasa tenang, bahagia, dan seronok tu jangan tanyalah. Sampaikan ikat plastik sampah dapur pun buat kami rasa seronok. Seronok tengok yang dibuang memang betul-betul sampah, bukan yang disampahkan saja-saja. Seronok tengok plastik betul-betul penuh dan berbaloi untuk dicampak masuk tong sampah di bawah rumah. Buang sekotak penuh botol-botol plastik untuk recycle pun rasa seronok. Rasa berjasa pada alam. Haha, apelah. Semua benda pun nak seronok ke? Betullah. Bukan setakat seronok. Dua ronok, tiga ronok, beronok-ronok... Sorry sorry, merepek lagi. Pengaruh suami sebagai teman tak sebaya sangat kuat meracuni pemikiran saya. Ish².

Tidurlah. Esok kita tengok apa pula yang boleh diseronokkan sama-sama.


Disember 2011
Honeymoon bersama mama baba.
Paris-Colmar-Interlaken

2 comments:

  1. Salam Nini,

    Dah 3 minggu tak update ni.
    Mesti dah bersalin kan?
    Kalau dah...nanti ada masa update birth story ok, seronok nak tau kisah bersalin orang nih. Especially yg normal rasa terinspirasi :)
    dan kirim salam pada En. Mas Adiff.
    Rupanya kecik je dunia ni. Hihi.

    ReplyDelete
  2. Nini, Baby sure dah 6 bulan like my daughter, kan?
    Bila nak update ni?

    ReplyDelete