17 November 2011

Updates baby + ibu

Gambar pagi semalam

1. Assalamualaikum. Hai, lama tak jumpa kan. Dekat 2 minggu saya tak tulis apa-apa di sini. Oh, macam-macam terjadi. Rasa nak cerita semuanya, tapi nantilah bila ada masa ya.

2. Sebenarnya sekarang saya sangat penat. Tak larat. Badan dah berat. Pipi dah bulat. Dagu pun dah nak masuk lapisan kelima. Padan muka. Mana taknya, setiap hari telan berkilo-kilo gula. Kalau tak hidup rasa tak sempurna. Eh kenapa tiba-tiba saya tulis macam pantun berima-rima. Annoyingnya.

3. Walaupun penat, tetap nak update juga sedikit sebanyak. Macam saya update di status facebook, pagi tadi temujanji saya untuk scan baby. Di france ni ada 3 scan yang wajib, satu setiap trimester. Bayarannya jangan tanyalah, boleh buat makan sushi 2 bulan. Mujurlah ditanggung sepenuhnya oleh kerajaan Perancis. Tapi kena dahulukan duit sendiri dululah. Habis melayang 80 euro saya tadi untuk scan baby semata-mata. Lagi 2 bulan barulah duit 80 euro saya tu akan terganti semula.

4. Alhamdulillah, baby membesar dengan normal, sihat dan sempurna serba-serbi. Syukur, itu yang paling saya harapkan. Walaupun selama ni agak excited juga nak tahu jantina baby, tapi itu tetap soal kedua. Oh ya, cakap pasal jantina, betul rupanya motherly instict saya. Eceh, mother lah sangat. Sejak awal-awal mengandung lagi saya dapat rasa dengan kuat, saya mengandung anak lelaki. Atuk dan nenek yang meneka pun semuanya spontan dan yakin cakap lelaki. Dan tadi, terang-terang dapat nampak kelelakian anak sulung saya ni. Banyak kali doktor pusing-pusing satu perut, dari macam-macam angle, memang sah lelaki. Tergelak-gelak saya. Hahaha. Taktahulah apa motif rasa nak gelak sangat bila tengok 'bird' anak sendiri. Eh, saya bukan nak cakap lucah. Tapi serious, lucu sungguh rasanya tadi. Macam tak percaya. Comel.

5. Orang paling happy, tak lain tak bukan, Abgmas lah. Berdegar-degar sungguh dia ketawa dalam telefon tadi. "Wahahahaha, boy!!!! Boy!!! Hahahaha!!!" Ya, macam itulah bunyinya tuan-tuan dan puan-puan. Dah lama tak dengar Abgmas gelak bahagia macamtu. Bahagia sungguh saya rasa, ruginya tak sempat rakam moment tu. Sampai saya pun confuse sekejap. Sebelum ni setiap kali tanya, abang nak lelaki ke perempuan, mesti dia bagi jawapan skema - 'Abang tak kisah, yang penting baby kita sihat dan sempurna.' Tapi happy sungguh nampaknya suamiku tadi bila dapat tahu anak lelaki. Agaknya kalau anak perempuan mungkin lagi bertambah-tambah happy sebenarnya? Apa-apa pun, alhamdulillah. Sudah cukup semuanya.

6. Esok genap 24 minggu kandungan saya. Dah masuk lebih kurang 6 bulan. Perut belum besar mana lagi. Bahagian-bahagian lain yang tengah membesar dengan sihat sekarang. Tadi saya tanya doktor - 'doktor, doktor tak rasa ke perut saya ni kecik?'. Doktor senyum dan cakap - 'tak kecik, normal.' Okey, lega. Walaupun tak besar macam orang lain yang tengah 6 bulan, tapi saya dapat rasa perut saya makin hari makin membesar. Classmate pun dah perasan. Semalam masa saya buat presentation English, saya nampak mata-mata classmate banyak kali tengok dekat perut saya. Tak apalah, bagi mereka peluang.

7. Semalam juga hari yang membahagiakan. Awal-awal pagi ada classmate french datang cari saya dan minta nak jadi partner project saya. Tak tahulah kenapa saya rasa happy dan bermakna. Maybe sebab tahun-tahun sebelum ni, semasa zaman kegelapan saya, saya jenis kurang keyakinan diri. Bila nak kena cari partner untuk apa-apa projek, mesti tak ada orang french nak offer partner dengan saya. Yelah kan, kita ni foreigner. Lagipun dulu saya sangat down dalam study. Markah memang nyawa-nyawa ikan. Nama pun zaman kegelapan kan. Alih-alih saya yang kena tebalkan muka tanya orang - boleh saya jadi partner awak? Itupun belum tentu ada orang nak terima. Serious sebiji rasa macam Betty dalam cerita telenovela. Tapi sejak pindah ke Besancon semuanya dah berubah. Orang yang datang cari saya. Tapi saya juga tak terima sesiapa sewenang-wenangnya. Tahun lepas ada seorang classmate saya, Sulaiman. Lelaki, muslim, tapi sedihnya, pemalas. Asyik ponteng kelas. Dia nak partner dengan saya. Saya cakap no, saya prefer buat sendiri. Sepanjang semester saya buat amali lab tanpa partner. Classmate lain semua ada partner, kecuali Sulaiman. Cikgu pun pelik kenapa kami berdua tak berpartner sama-sama. Saya cakap pada cikgu, saya lebih selesa sendiri, tak terikat dengan sesiapa. Alhamdulillah. Walaupun subjek tu susah, terpaksa belajar seorang, tapi saya dapat markah keseluruhan 15.75/20 untuk subjek itu. Moral of the story : Keadaan akan berubah bila kita dulu ambil langkah untuk berubah. Kedua, jangan biarkan sesiapa manipulate kerajinan dan kelebihan diri kita. Ada beza antara menolong orang dan memberi peluang pada orang sampai merugikan diri sendiri.

8. Sekarang tidur saya makin tak menentu. Ada hari, rezeki baik, dapatlah saya tidur lena dan nyenyak. Rezeki kurang baik, memang berjam-jam baring pun tak lena. Macam semalam, saya start baring di katil pukul 6 petang. Dah melepek penat, tak larat. Alih-alih sampai 12 tengah malam pun tak tertidur-tidur lagi. Sampai saya menangis-nangis sambil tepuk-tepuk bantal. Nak tidur, nak tidur. Nak bangun buat kerja, seluruh tubuh badan dah tak ada daya langsung. Seolah-olah badan saya saja yang tidur. Last-last, suami terpaksa masuk campur, bila tengok saya dah menangis sebab tak boleh tidur. Dia bacakan Qur'an, sampailah saya terlelap. Saya tidur pun dalam airmata, tapi sebab lainlah pula. Nampak suami depan mata, dalam video di skype, tengah khusyuk bacakan Qur'an untuk saya. Terharunya. Mujur ada Samsung Galaxy s2. Marilah beli beramai-ramai.

9. Sekarang saya sedang disiplinkan diri untuk baca Qur'an sehari sekurang-kurangnya 4 mukasurat. Bukan untuk baby semata-mata, tapi untuk keperluan dan makanan jiwa saya terutamanya. Alhamdulillah, sangat banyak kesannya. Walaupun taklah banyak mana pun kan. Kalau nak ikut kemampuan diri sendiri, saya tahu saya boleh buat banyak lagi. Masa bulan ramadhan lepas, satu hari saya mampu baca sampai 50 mukasurat. Habis 2 juzuk. Tanpa laju-laju, tanpa tergesa-gesa. Tapi itu lainlah kan, syaitan semua tak ada. Saya pula duduk rumah saja, suami yang pergi kerja. Jadi kepada anda-anda yang ada masalah jiwa, tertekan, bacalah Qur'an beb. Biarlah kalau merangkak ke, baca tak berlagu ke, atau berlagu tapi tak sedap ke. Bukannya nak suruh masuk pertandingan tilawah Al-Qur'an pun. InsyaAllah hati akan tenang dan nyaman. Mukjizat tu beb. Macamana pun mesti akan tenang punya kalau baca. Bila hati dah tenang, maka anda tak perlu lagi memalukan diri sendiri 'meroyan' sorang-sorang di Facebook.

10. Sebenarnya banyak lagi saya nak tulis. Tapi untuk hari ni setakat ini sajalah dulu. Anggap macam panaskan enjin selepas 2 minggu saya idle. Sorry kalau tulisan saya hari ni agak kosong dan merapu. Nak jugak tulis sebab rindu. Saya masuk tidur dulu. Nanti kalau dah tak boleh tidur saya jugak yang berbulu. Dahlah esok banyak kelas menunggu.

11. Okey dah mula dah pantun annoying dia. Maafkan sajalah ya. Dulu masa sekolah tak berpeluang masuk pertandingan pesta pantun. Dah tua-tua baru sedar ada bakat juga rupanya.

2 comments:

  1. alhamdulillah, lega bila bc catatan kak nini. tak sabar nak tunggu kelahiran hero kak nini. wuuu. bestnyaaaa (jeles2) hehe. kak doakan thia jugak <-nak baby sendiri :'(

    :D

    take care kakak!.

    ReplyDelete
  2. as been predicted, baby sentiasa akan buat orang happy. yang tak pregnant tapi belajar pasal pregnant pun sama happy. hehe ^^

    go kak nini go! =D

    ReplyDelete