9 October 2011

Pengalaman mengandung di Perancis (Part 1)

Sejak awal-awal disahkan hamil, hanya satu saja yang bermain di fikiran; saya ingin bersalin di Malaysia. Untuk deliver dan lalui seluruh proses pregnancy di France, amatlah terkebelakang dalam option saya. Ini kan anak pertama, jadi saya mahu support dari semua orang. Saya mahu dikelilingi oleh semua orang penting pada hari-hari menjelang kelahiran. Saya mahu mendapat layanan first class, tak mahu bersalin di hospital kerajaan *yes i'm spoilt*. Apatah lagi saya sememangnya amat ngeri, seriau dan sangat takut bila orang bercerita pasal bersalin. Sampai tutup-tutup telinga tak mahu dengar, dan pejam-pejam mata tak mahu membayangkan. Tak mahu fikir langsung pun.


Tapi suami dan keluarga berfikiran sebaliknya. Mereka lebih prefer saya deliver di Perancis. Concern utama dan terbesar; studies saya akan terganggu. Ya lah, kalau saya bersalin di malaysia, bermakna semester kedua saya bermula januari 2012 terpaksa ditangguhkan. Tangguh satu semester, saya sanggup dan bersedia. Itupun kalau JPA benarkan. Cuma yang jadi masalah, di Perancis ni, kalau tangguh satu semester, akan jadi tangguh setahun! Sistem universitinya memang begitu, tak flexible seperti di malaysia atau US atau UK. Tak mahulah saya cerita detail. Saya nak memahamkan sistem ini pada parents dan mertua saya pun memakan masa berhari-hari. Cerita pada suami, sampai kena lukis-lukis atas kertas. Tapi berbaloi sebab dia sangat faham sistem itu sekarang.


Dan bila memikirkan kalau tangguh setahun, bermakna lambat lagi saya akan habis studies, semua orang jadi tawar hati dengan pilihan saya. Semua mahu saya cepat-cepat habiskan master, cepat-cepat pulang. Of course mak bapak saya paling inginkan saya kembali ke Malaysia. Saya tinggalkan mereka seawal usia 18 tahun lagi. Itu belum kira 5 tahun saya bersekolah asrama penuh sejak tingkatan 1. Sempat 12 tahun saja hidup sepenuh masa dengan mak bapak dan adik beradik. Sekarang, saya sudah 24 tahun, and i'm married. God, i miss them. :(


Itu cerita di Malaysia, semasa cuti 3 bulan lepas. Sekarang dah cukup sebulan kembali ke Perancis, dengan semangat, dan kekuatan baru yang luar biasa. Juga dengan fikiran dan pilihan baru; yes, i want to deliver my baby in France! Dengan sepenuh-penuh kerelaan hati, tanpa apa-apa paksaan dari sesiapa.


Jenuh juga nak buat saya tukar fikiran ni. Sampai meleleh-leleh air mata dan hidung saya menangis depan mak bapak dan suami masa berbincang tentang ni. Saya degil dan berkeras hati mempertahankan pilihan saya, nak bersalin di malaysia jugak-jugak! Susah tau saya nak menangis mengalah depan orang ni. Ego tetap akan dijaga. Benci jugak bila fikirkan macamana boleh termenangis hari itu. Tapi tak apalah. Bapak usap-usap kepala saya, mak seperti biasa dengan kata-kata penguat penuh keibuannya. Dan suami seperti biasa jugalah dengan pujukan dan sentuhan magisnya. Oh, tak payah cerita lebih-lebih.


IMY, Seth Mas.
*Gambar sekadar hiasan*


Yang membuatkan saya berubah hati dan tukar fikiran, bila melihat semua orang akan berkorban untuk saya. Kehendak saya akan dipenuhi, mak dan mama akan bergilir datang ke France untuk menjaga saya dan baby, sampailah saya habis tahun ini. Suami juga akan ada di sisi semasa delivery. Bapak dan baba pula tak putus dengan pengorbanan material yang bukan calang-calang. Semua nak tengok saya bahagia, dengan baby dan suami, dan dapat habiskan studies tanpa masalah.


Bermakna, tinggal saya saja untuk decide, samada saya bersedia atau tidak untuk berkorban sikit saja, for my part, supaya hasrat semua orang ini tercapai? Bukan untuk mereka pun, untuk saya, suami dan baby juga. Untuk keluarga kami yang baru nak bertatih dalam kehidupan serba mencabar.

Alhamdulillah, akhirnya Allah tukarkan fikiran dan nekad saya.

Now, here i am. Tenang, percaya, dan positif. Peace of mind yang tak dapat diganggu-gugat oleh sesiapa melainkan Tuhan.

So baby, we are going to survive together okey? We're gonna be strong ya sayang? *Membayangkan baby sedang angguk-angguk kepala sambil tendang-tendang bagi sign. Ooh can't wait.*


Pinjam baby orang dulu ye


***************************************

Tadi pendahuluan semata-mata. Ini baru nak masuk isi. Le coeur du sujet. Mukaddimah mesti panjang-panjang, macam cerita korea. Kalau tak panjang, bukan Nini anak pakcik Rahman yang menulis.


Saya tulis pengalaman ini terutamanya untuk keluarga yang selalu risaukan saya di sini. Juga untuk kalian yang mahu tahu bagaimana sistem kesihatan di negara-negara membangun *uhuk-uhuk* seperti France. Buat sesiapa yang perlu melalui kehamilan dan kelahiran di sini, samada sekarang atau masa depan. Moga-moga dapat hilangkan kerisauan dan tanda-tanya yang berselirat dalam kepala. And lastly, kepada siapa-siapa yang mahu bacalah. Senang cerita.


1) Duit

Bagi saya, ini antara point yang paling best. Satu kelebihan yang sangat-sangat. Setiap orang di Perancis ada hak untuk register dengan Securité Sociale, yang bertindak seakan-akan badan insurans kerajaan. Cuma perlu membayar yuran tahunan sebanyak 200 euro lebih kurang. Tapi kami, setiap tahun pun JPA yang bayarkan yuran ini. Bermakna students tak perlu keluarkan wang apa-apa, dan kesihatannya akan dijaga rapi di sini.


Dengan entitlednya saya kepada Securité Sociale ni (Sécu sajalah ya), setiap medical expenses akan ditanggung. Untuk bayaran yang tak ditanggung 100%, Mutuelle (insurans private) akan bayarkan yang selebihnya. Mutuelle ini pun JPA yang bayarkan setiap tahun. Maknanya, end up setiap duit yang kita keluarkan untuk kesihatan, semuanya akan dibayar semula 100%. Heaven kan jadi scholar JPA?


Kalau untuk kesihatan yang biasa-biasa pun ditanggung, apatah lagi pregnancy. Dari check-up bulan-bulan, ujian darah, scan baby, labour, caj penginapan di hospital, semuanya ditanggung. Seratus peratus. Bulan lepas, saya perlu buat ujian darah untuk macam-macam jenis ujian. Sampai 8 tube darah saya diambil. Bila tengok bil, kosnya 99 euro. Tapi saya tak perlu bayar sesen pun. Cuma hulurkan kad Secu saya. Everthing's settled. Sama juga semasa scan baby bulan lepas. Saya perlu bayar 45 euro. Tapi sekarang 45 euro tu dah kembali masuk ke dalam akaun. Safe and sound.


Oh ya, tak cukup dengan ditanggung semuanya, siap dapat bonus lagi. Bila kandungan genap 7 bulan, setiap ibu mengandung akan terima lebih kurang 900 euro dari Sécu. Sebagai hadiah, dan preparation menyambut baby. Nak beli barang-barang baby, guna duit itulah. Duit sendiri, simpan.


Itu belum masuk part kelahiran. Bila anak selamat dilahirkan, Mutuelle akan bagi hadiah kelahiran. Selalunya berbentuk duit juga. Cuma jumlahnya berbeza mengikut jenis Mutuelle dan senioriti kita bersama Mutuelle itu. Untuk students JPA, kami memang terikat dengan AXA setiap tahun.


Dari part kerajaan pula, subsidi rumah akan naik bila anak sudah lahir. Jadi sewa rumah yang perlu dibayar setiap bulan makin kurang. Dan untuk anak itu sendiri juga akan mendapat bantuan daripada kerajaan lebih kurang 300 euro setiap bulan.


2) Public atau private?

Saya tak tahu bagaimana pregnancy kita dijaga kalau di Malaysia. Saya cuma sempat check-up 2 kali saja di klinik private di Putrajaya. Tak sempat pergi hospital kerajaan. Rasanya tidaklah seteruk mana juga kan. Apa-apa pun, apa yang saya nak tulis ini bukan untuk membanding-bezakan sini dengan sana, cuma untuk berkongsi saja.


Pendek kata, di sini saya rasa amat-amat terjaga. Rasa sangat special menjadi ibu mengandung di Perancis. Rasa disayangi pun ada. Kalau mengikut kata doktor saya, pregnancy dipandang sebagai sesuatu yang amat-amat penting oleh orang di sini. Sebab itu banyak bantuan kerajaan diberi. Sebab itu juga nurse-nurse dan doktor di servis maternity semuanya baik-baik dan lembut. Walaupun di hospital public sekalipun.


Di Perancis, tidak timbul dilema untuk bersalin di hospital kerajaan atau private. In fact, tak wujud pun hospital private. Kalau orang sebut hospital, maknanya merujuk kepada public service. Kalau private, orang akan sebut clinique, atau polyclinique. No such thing as private hospital. Dan tak kisah samada di private atau public, kedua-duanya ditanggung oleh Secu dan Mutuelle. Seratus peratus juga.


Selalunya, kalau orang memilih clinique over hospital pun, disebabkan practicality, seperti jarak paling dekat dengan rumah. Ataupun memang sudah biasa dengan gynae atau bidan yang bekerja di clinique. Tidak timbul soal di clinique kita akan lebih dijaga dengan baik daripada di hospital public. Oh no no. Saya sudah tanya ramai orang, mana lebih baik, hospital atau clinique? Semuanya akan jawab, hospital sangat bagus! Tapi clinique pun bagus juga. Terpulang pada awak mahu pilih yang mana. Dan kadang-kadang di clinique ada kemungkinan awak perlu bayar lebih sedikit kalau doktor perlu bekerja lebih masa untuk awak. Selain itu, dua-dua sangat bagus.


Malah, kalau betul-betul mahu dipertimbangkan judgement dan testimoni orang ramai terhadap hospital atau clinique, ternyata hospital public yang lebih berat kelebihannya. Satu, security terjamin, sentiasa akan ada orang pantau, 24 jam. Kedua, kalau berlaku apa-apa komplikasi, di hospital lah tersedia semua kemudahan dan kepakaran. Kalau di clinique berlaku komplikasi pun, memang akan dihantar serta-merta kepada hospital juga. Dan yang ketiga, di hospital, mereka akan make sure baby dan ibu kedua-duanya baik dan terjaga. Sedangkan kalau di clinique, mereka lebih fokuskan pada si ibu. Untuk baby, mereka lebih lepaskan untuk kita berdikari. Tak diajar cara memegang bayi semasa baru, tak diajar cara menyusu. Yang penting, si ibu sihat dan tak sakit.


Yang saya tulis di atas, adalah pengalaman daripada kawan-kawan dan yang saya baca di internet. Dan daripada pengalaman saya sendiri, memang semua yang di atas adalah tepat, dan valid!


Minggu lepas saya check-up untuk bulan ke-4 pregnancy di hospital kerajaan. Saya berat hati sebenarnya. Yalah kan, sebelum ni dengar banyak cerita tentang hospital kerajaan di Malaysia. Ada yang baik, ada yang kurang, dan sebaliknya. Walaupun kawan-kawan di sini cakap hospital France sangat bagus layanannya, saya tetap hesitate. Tapi dalam hesitation pun, pergi jugalah. Rendez-vous dah pun diatur. Pelepasan kelas pun cikgu dah bagi.


Semasa menunggu turn di ruang menunggu, saya dapati nurse-nurse yang lalu lalang semuanya akan pandang, senyum manis sambil greet 'Bonjour'. Without fail, semuanya begitu. Nurse yang datang untuk memanggil kami di giliran seterusnya pun cakap sangatlah lembut, dan senyuman manis sampai ke telinga. Muda dan cantik pula. Dalam hati saya, adoih, mujur Allah jadikan yang mengandung ni perempuan. Kalau lelaki, mahunya semua pun berlumba-lumba nak mengandung. Bila saya berdiri sekejap di tepi koridor, mahu baca-baca poster yang tertampal, ada dua tiga nurse menegur dengan nada yang baik sekali, "Puan, puan okey ke? Taknak duduk ke puan? Nanti penat. Duduklah dulu ya puan."

Itu baru part menunggu di waiting area. Bila dipanggil masuk ke bilik midwife, lagi saya rasa macam kejutan budaya. Sambil bertanya tentang rekod kesihatan, midwife nya tak berhenti senyum, bagi kata-kata semangat, meyakinkan saya betapa saya bertuah dan everything will be fine. Bila dia bercakap, alahai, lembut dan manisnya. Sampai saya rasa nak terlentok-lentok kepala memandang dia bercakap. Dia sempat cakap, "Selepas ini setiap bulan consultation awak memang dengan saya ya. Tapi awak jangan risau, kalau bukan dengan saya pun, awak akan lihat. Kami di service maternity, bidan, nurse dan doktor, semuanya ibarat mutiara."


***************************************************

Oh, banyak lagi sebenarnya yang perlu dikongsi. Tapi macam dah lama saya menulis untuk malam ni. Perlu reserve sedikit untuk lihat sekilas pandang subjek esok. Saya kan mahu jadi ibu yang cemerlang. =)

To be continued, insyaAllah. Mesti.
Till then, good night ladies! Assalamualaikum.


And you'll finally see the truth
That a hero lies in you.

3 comments:

  1. K. Nini!! :)

    Haiyo rasa macam nak pregnant jugak skrg ni, mmg sgt bagus kan service org peracih kat sini. :) And k. nini jgn risau, mayching akan tlg jaga k. nini n baby jugak nanti kalau free!!! ^^

    Take care :)

    ReplyDelete
  2. mayching!!

    yess,get married vite! bagus juga ade pengalaman pregnant sini tau.ataupun nnti mayching dah kawin,lagi 2-3 tahun sambung master phd kat sini tau.

    tq mayching! for always being sweet caring n concern.love love you!:)

    ReplyDelete
  3. waa.. nak get pregnant & deliver kat France la kalo gini..!! hehe.. macam sangat best je.. takpe Nini, Allah tu Maha Adil kan, walaupun berjauhan dengan keluarga, Allah mudahkan Nini kat sana kan.. insyaAllah.. everything will gonna be fine! jaga diri & baby! ;)

    ReplyDelete