20 October 2011

Baby. Honeymoon. Surprise

Sikit lagi baby! Sikittt je lagi nak masuk 20 minggu. Tak sabar juga rasanya nak cecah halfway pregnancy ni. Terasa satu accomplishment juga, walaupun masih belum boleh menarik nafas lega. Masih banyak kena berjaga-jaga.

Syukur pada Allah, beberapa hari lepas, sebaik saja usia kehamilan melewati 19 minggu, saya dapat rasakan sendiri satu keajaiban dari Allah. Satu perasaan yang tak dapat diceritakan, beyond any imagination, bila kali pertama merasa gerakan baby dalam rahim sendiri. Subhanallah. Tak mampulah saya atur dengan kata-kata walau dalam kamus sehebat manapun.

Abgmas sendiri ada bersama dengan saya waktu itu, walaupun hanya di talian.

"Abang!! Kejap!! Shhhh.. Shhhh.." Saya tiba-tiba terjerit sewaktu elok-elok bercakap dengan suami.

"Kenapa kenapa? Nini? Kenapa?" Hehe. Cepat betul paniknya. Dari dulu sampai sekarang, Abgmas memang cepat saja panik bila saya menjerit. Mana tak risau kan, dia tak ada di sini. Kalaulah jadi apa-apa, helpless sungguhl rasanya.

'Blupp'. Kemudian senyap. Terasa ada sesuatu di bahagian rahim saya. Angin ke? Tapi kuat semacam je.

"Kejap bang, kejap. Senyap k." Masih cuba meyakinkan suami yang bingung dan panik tertanya-tanya.

'Bluppp. Bluppppp.' Eh, lain macam ni. Takkan angin macamni. Panjang semacam cara bergolaknya. Saya dah mula suspen. Dah separuh senyum. Baby ke ni? Tapi still nakkan kepastian lagi.

Sekali,

'Blupp blupp blupp'. Ahahahahah! Terus berderai ketawa saya. Sah! Tak dapat dinafikan lagi.

"Abang, baby gerak! Baby gerak!!! Nini dapat rasa! Betul ni betul!"

"Ye ke? Ye ke Nini? Baby...... Baby abah... Baby bangun tidur ye... Sorry ye abah nak manja-manja dengan ibu kejap..."


Masih teringat-ingat lagi kali pertama saat baby memberikan tanda kehadirannya pada saya dan suami. Pandai baby pilih saatnya. Waktu saya sedang bercakap dengan suami. Agaknya baby rindu abah ya? Nak tegur abah sekali ya?


Alhamdulillah. Sekarang setiap hari pun saya dapat rasa pergerakan baby di dalam. Cuma dia belum aktif betul-betul. Sekarang dia sedang develop waktu tidur yang akan dibawa sampai selepas lahir, 20 jam sehari. Setakat ni saya perhatikan, ada 2 waktu favourite baby bergerak. Satu, di tengah malam, waktu saya sedang bersiap-siap berbaring untuk tidur. Masa ini paling aktif. Kebetulan memang setiap hari, pada waktu inilah saya bergayut dengan suami. Saya baru hendak tidur, suami baru bangun tidur. Dapatlah saya kongsikan moment ini bersama suami, dengan gelak tawa geli hati saya dengan baby yang tak duduk diam.


Lagi satu, acapkali saya berbaring, memang baby akan banyak bergerak. Tak kira siang atau malam, pagi atau petang. Tambah pula sekarang saya dalam period bedrest, memang banyak berbaring. Maka banyaklah saya dapat cherish moment dengan baby, bila dia bergerak. Kadang-kadang rasa pergerakan biasa, kadang-kadang rasa paduan kuat yang dia bagi. Mungkin dia tengah tendang-tendang. Minggu ke-20 ini, kaki baby tak lagi meringkuk ke depan. Sudah boleh melunjur, kerana otot dan tulangnya makin kuat. Mungkin sebab itu dia banyak practise tendang-tendang di dinding rahim saya.


Macamni rupanya position baby.
Patutlah kuat betul rasa sepakan percuma dia.


Tapi saya pernah terbaca, baby memang akan aktif bila ibu berbaring. Sebabnya, ibu kurang bergerak, jadi baby terjaga dari tidur. Kalau ibu tengah berjalan atau buat kerja, kan macam terdodoi baby di dalam. Terbuai-buai dengan ayunan perut yang makin ke depan. Ahah. Mungkinlah. Bila dia bergerak aktif, saya ambil kesempatan untuk bercakap dengan baby. Apatah lagi sekarang pendengaran baby memang dah fully developped. Dan dia sudah boleh recognise suara ibunya. Ya Allah, sumpah best!

"Baby... assalamualaikum. Baby ibu.. Baby bangun ye. Baby tak suke ye ibu baring-baring ni.. Okeylah okeyla, ibu gerak-gerak kiri kanan k. Baby tidur k, jangan tendang ibu tau. Cakitla ibu."


Ooh. Rasanya naluri keibuan dah mula menjalar sikit-sikit dalam setiap urat nadi saya. Okeylah tu kan. Untuk seorang yang tak baby-friendly macam saya sebelum ni, i deserve an applause, don't you think so? Hehe.


*************************************************


Semalam kira-kira dengan suami. Cuma tinggal lagi 8 minggu saja untuk kami bertemu semula. Ooh Tuhan, tak sabar sungguh rasa. Pastinya pertemuan kali ini lebih istimewa. Honeymoon? Sudah tentu-tentunya! 3 malam di Paris *huhh, Paris lagi?*. Hotel and tickets all reserved. Cuma perlu menghitung masa, dan berdoa semoga keredhaan dan keizinan Allah berpihak pada kami.


Sebenarnya saya berhajat sangat untuk ke satu tempat ini.. Kali ni bukan dalam France. Tapi perlu dirahsiakan dahulu, sebab belum confirmed. Abgmas mahu pastikan condition saya dahulu. Kalau meyakinkan baru beli tiket. Untuk naik flight, banyak-banyak jalan, mesti sangat penat. Tambah pula waktu tu dah 7 bulan. Sekarang ni pun saya cepat betul sakit pinggang, sakit belakang. Tapi tak kira, habis saja bedrest 2 minggu ini, saya mahu pergi kelas. Dah tak sanggup sangat rasanya miss class.


Semalam saya belek-belek semula gambar honeymoon kami bulan 2 yang lepas. Ke ireland dan UK. Paling tak boleh dilupakan. Sampai sekarang pun suami teringat-ingat lagi percutian kami ke sana. Walaupun semuanya dalam seminggu saja. Paling bermakna, bila Allah izinkan impian kami tercapai untuk road-trip berdua, dari Manchester-Nottingham-London.


Obviously Nottingham


His childhood dream came true.
Tak pernah tengok dia senyum selebar ini.


'My dream came true, when i found you.'


Cliff of Moher yang... hujan. As usual.


London yang, okeyla. Worth untuk datang sekali.


Nottingham lagi


London pun hujan.

Teringat-ingat lagi bulan lepas, beberapa hari selepas suami pulang ke Malaysia. Hati masih dijeruk rasa hiba.

"Takpe sayang, tak lama lagi dah. Lagi 12 minggu abang datang semula k."

Terkejut saya dengar kata-katanya. Bukan sebab lamanya tempoh 12 minggu tu. Tapi sebab,

"Hah? Abang kira ke? Nini pun tak sempat kira lagi."

"Hehe. Mestilah abang kira. Ape, ingat abang tak ingat ke hari-hari penting kita?"


Tak tak. Abang memang sangat thoughtful. You never fail to surprise me. Especially yesterday, you just brought me to tears, when i found this at the door.


'15 untuk ibu, 5 untuk baby. Take care my babies.' - Abah

Thank you abang. Thank you Allah. I just couldn't ask for more.

4 comments:

  1. u guys are soooo sweeeettt.. :)

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah...
    Seronoknya! Tak sabar jugak nak tunggu dia bergerak hehhe
    sure awak due end of february, kan? :)
    Take care!

    ReplyDelete
  3. wicka,
    thank you..alhamdulillah.:)

    lalalola,
    tq for your visit here.insyaAllah turn awak tak lama lagi tu.expecting juge ye?baby tgh tggu nak surprise ibu die la tu. saya due mid march insyaAllah.salam kenal juga.:)

    ReplyDelete
  4. kalau due mid march, samalah kita! Tapi mungkin terpaksa awalkan kot, bergantung kepada kesihatan spine mommy bila dah sampai 3rd trimester nanti.. tolong doakan semuanya selamat, k...

    eeh, bila saya nak rasa dia main amarican football pulak ni? hehehe :)

    ReplyDelete