23 January 2011

Secinta-cinta si suami

1. Sumpah, hari ahad di bumi Perancis memang membosankan. Huh, awal-awal ayat dah bersumpah. Saja, untuk bagi effect yang lebih kuat dan power. Kalau tengok dalam Al-Qur'an Allah sangat banyak bersumpah di awal-awal ayat. Tapi entah kenapa, rasa susah sangat untuk rasa kuatnya effect yang Allah mahu kita rasa dari ayat-ayat Dia. Okey, ini tak lain tak bukan masalah hati sendiri yang berpenyakit.


2. Kalau dalam french, ennuyer bukan lagi verbe yang paling tepat untuk digunapakai. Tapi assommer. Maksudnya, membosankan nak mati. Selalunya kita sebut ca m'ennuie (boringnyerr). Tapi untuk hari ahad, lebih afdhal untuk saya sebut ca m'assome!!! Tiga tanda seru dapat menambahkan lagi efek kebosanan nak mati itu. Kalau tak percaya boleh buka kamus ya tuan-tuan. Sekian saja kelas bahasa kita hari ini. Esok kita belajar perkataan baru lagi.


3. Tambah membosankan lagi, sebab hari ini sehari suntuk saya berkurung dalam bilik. Sedangkan di luar sungguh ramai juga tetamu-tetamu yang Allah hadirkan berkampung 2 hari di rumah saya. Alhamdulillah, saya cukup menghargai kehadiran siapa-siapa pun yang datang, walaupun sekadar adik-adik rumah bawah yang datang mahu menggunakan mesin basuh. Apatah lagi kalau tetamu yang datang dengan niat ziarah. Banyak fadhilat yang Allah telah janjikan untuk tetamu dan juga tuan rumah. Salah satunya yang saya sangat ingat, datangnya tetamu membawa rahmat dan rezeki dari Allah untuk isi rumah. Dan pulangnya tetamu membawa keluar dosa-dosa dan keburukan di dalam rumah. See? Ada sebab lagi untuk tak suka tetamu datang rumah?


4. Tetapi keceriaan dan gelak tawa mereka tetap gagal menarik saya keluar dari bilik. Maka saya terus berkurung, melayan emosi yang dilanda badai samudera. Eceh. Tak biasalah, saya tak biasa 'ditinggalkan' oleh suami. Kadang-kadang rasa marah juga pada kerjaya suami yang selalu sangat mencuri dia dari saya. Cukuplah ditinggalkan jasad, itupun sudah menyakitkan. Jangan tambah lagi dengan pemisahan batin yang sangat mendera hati. Mana pernah satu minggu saya lalui hanya dengan 10 minit berbual di telefon setiap hari. Kalau sebelum ini, hari-hari biasa, pasti sekurang-kurangnya sejam sehari. Campur semua pagi petang siang malam. Okeylah tu, tak banyak sangat kan?


5. Okey okey, mengakulah. Sebenarnya saya yang mengada-ngada. Saya yang manja terlebih. Itu memang betul. Tak boleh nak nafikan lagi, nature diri saya dan dia membuatkan saya sangat-sangat manja dengan suami. Dan dia pun sangat-sangat manjakan saya. Tiada salahnya, semua isteri pun manja dengan suami kan. Dan tiada suami yang tak suka manjakan isteri. Cuma dalam kes ini, keadaan bertambah sulit disebabkan faktor berjauhan. Bukan setakat jauh 338km antara Penang dan Bentong. Tapi jarak yang ini sungguh kejam, hampir 13 856km. Eh betul ke? Entah, saya tak ingat betul-betul angkanya. Nanti balik malaysia tahun ni saya tengok lagi sekali di skrin flight ya.

6. Disebabkan terlalu lama berkurung dengan emosi yang remuk redam, mata juga bengkak-bengkak menangis tapi tiada yang membelai, kepala lagilah bertambah sakit sebab banyak menangis, saya tiada pilihan lain. Mahu teruskan begini dan memulakan hari esok dan minggu baru dengan disaster, atau dengan tegasnya menjerit kepada diri sendiri, stop it lah you budak manja mengada-ngada!! Enough!!!!!

7. Mandi air panas dengan kepanasan yang hampir maksimum, ambil wudhuk, buka tingkap ambil angin sejuk di luar, dan solat. Alhamdulillah. Subhanallah, tiada ketenangan lain yang dapat menandingi damainya hati yang Allah janjikan bila tunaikan solat dengan baik. Sumpah sangat-sangat tenang, seperti air lautan yang tiada riak gelombang.


8. Hari yang telah terbazir berkurung dalam bilik takkan saya sia-siakan berakhir dengan kosong semata-mata. Sudahlah banyak masa terbuang. Kalau diganti dengan hobi saya yakni membaca kamus, pasti dah 1/10 kamus boleh saya khatam dalam tempoh itu. Alhamdulillah, Allah tunjuk jalan. Allah tunjuk sebab, kenapa saya jadi macamni.


9. Tak lain tak bukan, sebab saya lebih bergantung pada suami, daripada bergantung pada Allah. Dan saya lebih cinta suami, daripada cinta Allah. See Nini? Apa kau dapat sekarang? Kecewa kan, kecewa nak mati. Kita pasti selalu dengar, kata-kata hikmah banyak melaungkan, cintalah Allah melebihi cinta pada manusia. Selalu dengar, tapi susah nak buat. Jadi kita end up tak terbuat. Sebab susah.


10. Tapi effectnya cukup besar. Secinta-cinta kita pada suami, atau isteri, walaupun dengan hati yang tulus mulus, dalam kerangka mulia yakni pernikahan, tapi kalau tak didasari dengan cinta Allah sebagai fondasi, alamatnya, hancur. Kecewa. Cinta manusia, bagaimana kuat sekalipun, pasti mengecewakan bila dilanda tribulasi. Tapi kalau cinta Allah yang mengikat cinta kita dengan suami, sedahsyat mana ombak melambung kita, pasti bahtera dapat bertahan dan kukuh di sebalik ombak yang menggila, dan kita terus melayari bahtera dengan segunung keyakinan di hati. Allah ada, Allah pasti bantu. Allah ada, minta saja pada Allah.


11. Persoalan, bagaimana mahu Allah ikat cinta kita dengan dia? Mestilah dengan cinta Allah dengan kuat-kuat. Okey, jawapan cliché. Tak sukalah. Saya tiada jawapan spesifik, kerana saya sendiri budak baru belajar. Cuma secara praktikalnya, mungkin boleh lihat bagaimana kita menyempurnakan hak suami, dan hak Allah. Dan bagaimana reaksi kita bila dipanggil untuk respon kepada panggilan Allah, dan panggilan suami. Selalunya, pasti suami yang mendahului kan? Itu kalau sayalah, mengaku saja. Sekarang, bila keadaan mengecewakan, baru mahu kembali kepada Allah. Mujur Tuhan kita tak pernah merajuk, tak pernah menolak siapa-siapa yang mahu kembali, walaupun berjuta lemon kali buat kesalahan yang sama, walau kau rasa kaulah manusia paling berkarat dengan daki dosa. Allah Ar-Rahman, selagi, kau tak sekutukan Dia.


12. Entri ini tak sepatutnya ditulis berpoints, sebab cerita yang sama saja. Tapi saya mahu tulis juga. Coollah kononnya.

6 comments:

  1. tiap kali bace n3 nini..mesti akak rase cm sedih...tabah ye nini....kasih sayang pd suami memang x berbelah bagi.....

    ReplyDelete
  2. ollow & BW...

    kalo sudi mehla jenguk belog ai..

    salam kenal1 (^___^)


    p/s:suka tgk pic tu..macam2 leh ekpresikan..

    just be STRONG k!

    ReplyDelete
  3. salam,

    trima kasih for this entry. jg sdg merindui sang suami yg jauh jarak n masa. alhamdulillah dpertemukn dgn entri ni :)

    may Allah ease things 4u :)

    ReplyDelete
  4. sejam sehari? huhu, jelesnya ngn kak nini. keadaan thia dan suami memaksa kami sampai kdg2 10 minit sehari dpt cakap. atau paling dahsyat dalam rekod, jumpa tiga kali sahaja dalam seminggu
    thia dgn kuliah mediknya, dia dengan stand by di plant nya
    huhu

    sama2 kita tabah ya kak nini

    *big hug*

    ReplyDelete
  5. salam alaiki ukhti,

    haha.. 'gila'lah dgn bijak..

    inshaAllah.. jzkk buat naseehah yg amat baiK! =)

    ReplyDelete