5 January 2011

Inilah namanya penyakit rajin tak kena tempat.

mApa mimpi tulis blog tiap-tiap hari ni? Waktu senang lenang tanpa exam tinggalkan saja Destiny. Sekarang tengah exam mengada-ngada pula. Huh.

Urm. Urm. Apa nak jawab ya.

Hurm. Rasanya saya memang selalu begini. Bila tengah kesempitan masa, baru terasa efisien mahu melakukan apa-apa. Kalau tengok dalam diari sebelah bantal saya, dah penuh satu mukasurat saya senaraikan resepi-resepi yang saya mahu masak sehabis exam nanti. Tengok tangan ni, dah terketar-ketar mahu ketung-ketang-ketung-ketang di dapur.

Disebabkan saya terpaksa menahan diri daripada rasukan dapur, baik saya tulis-tulis di sini saja. Kan?

Uhh. Entah apalah yang baiknya. Tulis pun merapu-merapu.
Sikit-sikit abangmas. Sikit-sikit cerita suami.
Lama-lama jadi banyak sangat!

Yaaaa! Hari ini juga saya mahu tulis tentang dia!

Sesiapa yang tak suka, masih sempat lagi untuk kamu keluar ya. Cepat cepat, keluar. Nanti terbakar dengan api cinta yang menyala-nyala di sini, saya tak mahu ambil tahu ya. Pandai-pandai sendiri.






Haa. Siapa suruh lambat keluar. Kan dah terpaksa tengok gambar-gambar ini.

Sekali sekala mengimbau kenangan. Lagipun ada request daripada saudara-saudara yang minta nak tengok gambar. CD sepenuhnya pula ada pada saya, tak sempat mahu copy bagi orang malaysia satu.

Tapi 3 dulu cukuplah ya. Sumpah tak larat nak tunggu blogger ni loading gambar.

~ooOOoo~

Semalam puas saya pusing kanan, pusing kiri, bergolek-golek di atas katil mahu tidur. Tapi nampaknya mata sungguh degil. Mungkin kerana sepanjang cuti lepas, saya sudah terbiasa tidur melebihi pukul 12. Bangun pagi juga kadang-kadang terbabas. Oops. Jangan cerita part itu. Ish.

Kerana banyaknya masa terbuang kerana bergolek-golek semata, saya pun mengadu pada suami di BBM.

"Ngek ngek ngek (siren rengekan), Nini tak dapat tidur... Abang dodoikan please.."

"Okey okey, abang call ye."


Selang 3 saat telefon berbunyi. Okey, sebaik terdengar suara suami, mata semakin kuyu. Eh, mengantuk la pulak. Eh mengadalah kau ni mata.

"Abang bacakan qur'an ye. Nini tidur tau."

"Okey abang....."
Mengantuk.

Tipulah saya mahu tidur. Saya tak pernah melepaskan peluang untuk dengar dia baca Qur'an. Saya admire sangat-sangat alunan bacaannya. Maka saya pun pura-pura tidur. Pejam mata sambil menghayati bacaan suami.

Selepas habis bacaan;

"Nini? Nini?"

"Aa? Aaa?"
Pura-pura terjaga. Bab berlakon memang kelass.

"Nini tidur ye...?"

"Urm, baru tertidur. Abang! Nini nak teka!!" Terus suara bersemangat. Nampak sangat penipu.

"Haa. Teka-teka." Abangmas sudah faham benar, setiap kali dia baca Qur'an, saya selalu mahu teka surah yang dibacanya. Dan setakat ini, dah beberapa kali, tak pernah lagi tersilap. Hehe.

"Tadi abang baca surah 43 yea?"

"Urmm, okey.. Surah apa?"


"Surah Az-Zukhruf, kan?"


"Huwaaaaaaa! Macamana adik boleh tahu ni? Pandainya! Adik ni hafal qur'an ke apa?"

"Mane adela abang. Adik hafal ayat-ayat favourite adik je. Kan abang pernah tengok Qur'an adik, penuh dengan tanda-tanda warna warni. Itu semua ayat favourite adiklah. Kalau adik suka, adik cuba hafal. Bila adik hafal, mestilah adik tahu kedudukan dia kat mana dalam Qur'an. Hehe."

"Terrorlah adik abang ni. Memang kejuruterroran. Mana adik dapat semua ni?"


"Dalam usrah la abang. Kan adik ada usrah setiap minggu.. Hehehe."


Oh yea. Memang itu panggilan untuk saya. Kadang-kadang Nini, kadang-kadang Adik.


Inilah rupanya. Warna-warni.
Baby pun suka belek-belek macamni.
Itu yang sampai dah terkoyak tu.
Tak apa, demi baby, koyaklah apa saja.


**************************************************************

Selepas didodoi dengan bacaan suami tadi, tiba-tiba hati dirundung sayu, mengenangkan Al-Quran buruk saya yang terhilang beberapa hari. Runsing hati puas memikir, ke manalah perginya.

Adik-adik rumah bawah pun dah berusaha mencari satu rumah, tapi tetap gagal. Saya juga dah penat tawaf satu rumah ini. Dapur, bilik air, toilet, walaupun tak logik dan macam entah apa-apa, tetap saya usaha segenap inci rumah.

Tapi semalam tiba-tiba terdetik di hati. Hurm, macam belum cari lagi kat satu tempat ini.

Apa lagi, saya yang sedang terbaring di atas katil, pesongkan badan menunduk ke bawah, lalu memasukkan kepala ke bawah katil.

"Hiyaaaaaa!!! Alhamdulillahhh!!!!!!!!!!!"

Di situ rupanya. Bersembunyi, merajukkah?

Peluk-peluk saya dengan Qur'an buruk saya. Ooooh, dia memang tiada pengganti. Walaupun sudah terkoyak rabak, sarungnya telah tertanggal completely, tapi saya masih belum bersedia untuk ganti dengan yang baru. Terlalu banyak dia menemani saya sepanjang 4 tahun ini.

Canggih. Tak jumpa di mana-mana.

p/s : Saya sudah off lagu autoplay di bawah. Menyemak pula lama-lama rasa. Suka tak suka tak?:)

6 comments:

  1. kak nini, cantiknyaaaa kak nini waktu walimah :)

    me too. AQ yang precious. takkan tinggalkan ia kalau nak pegi mana2

    ReplyDelete
  2. thia,
    setuju tak kalau akak cakap, semua ratu sehari cantik masa hari walimah?
    thia pun cantik masa akad nikah tau.:)

    haysaku,
    :)

    ReplyDelete
  3. Bonjour nini....

    salam ziarah kembali....cume perkataan bonjour je yg masih lekat kt kepala....dulu mase study amik french as a 3rd language..hihihi....tp da x penah guna kn..langsung x blh igt...hihih...

    cantik sgt nini dgn wedding dress itu..sgt sopan dan manis......

    ReplyDelete
  4. u gorgeous la nini!

    :)

    and that unique quran, i love it!

    yuyu pun ada quran yang yuyu sayang tapi hilang :( tertinggal dekat MRSM masa ada contest long time ago...

    ReplyDelete
  5. salam kak,

    cantiknya semua post it tu.. ada lagi byk post its dr ana.. jeles ngan akak >< =P

    btw, aah, yg 21 tu muda..akak 23 tu muda tp xdelah muda mana.. rasanya 23 tu umur paling cantiklah.. x muda sgt, x tua sgt.. ^_^ kan kan? =D

    salam ukhuwwah fillah kaman ya ukhti~ ;)

    ReplyDelete