26 December 2010

Kolestrol

Bacaan Bismillah mengiringi jari jemari ke keyboard jenama 'Clicker'.

1. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam yang mengurniakan kudrat untuk saya kembali menulis di sini. Kekok, rasa formal. Sejak balik dari Perancis, saya biarkan isteri saja yang 'conquer' blog kami. Hmm..silap ayat ni. Bukan saya yang biarkan, cuma saya yang agak sempit. Masa yang sempit. Pendek kata, setiap hari hatta hujung minggu sekali pun boleh diistilahkan 'keluar gelap balik gelap'. Semua demi berkhidmat untuk negara tercinta, Malaysia. Dengan niat yang betul, insyaAllah setiap pekerjaan mendapat pahala.

2. Lama-kelamaan, rasa cemburu tengok kerakusan isteri saya menulis. Bukan setakat menulis, tapi siap buka blog masakan yang baru! Kalau dalam perlumbaan 400 meter, saya ditinggalkan jauh oleh si Nini. Bukan saya pancit, tapi ada orang mintak autograf di selekoh 100 meter pertama (macam Usain Bolt tengah lari pecut ada orang mintak sign, kena berhentilah nanti dikata sombong), Nini terus memecut di selekoh 100 meter yang kedua. Sekarang baru saya nak sambung pecutan, jadi Nini jaga-jagalah, abang kejar kat belakang. (Ape bende mengarut nih)


3. Untuk sambungan pecutan ni, memang berhajat untuk mengarut saja. Tapi dalam karutan, diharap ada juga manfaat untuk pembaca. Minggu yang lepas terdapat dua perkhabaran yang sedih untuk saya dan keluarga. Untuk memenuhi tuntutan tugas, saya telah menjalani pemeriksaan perubatan menyeluruh di Hospital Angkatan Tentera. Menyangkakan keputusannya baik, maka saya menjadi diri saya yang normal iaitu sukakan makan. Saya rasa isteri saya sangat mudah untuk menggembirakan perut saya sebab tidak ada apa yang saya tidak makan. Tetapi itu ada mudaratnya.

"Awak umur berapa??!" Doktor bertanya kepada saya, sebaik pintu biliknya dikuak. Garang nadanya.

"Er..er..rahsia. Doktor, Assalamualaikum!Boleh saya duduk dulu?" Sempat lagi saya melawak. Tapi kepala dah ligat memikirkan mesti ada yang tak kena dengan keputusan ujian darah.

"Awak suka sangat makan apa?" Doktor tambah lagi kepedihan di hati.

"Ye, hobi saya makan, Doktor" jawab saya ringkas.

Tak perlulah saya ceritakan keseluruhan dialog saya dan Puan Doktor atas nama kerahsiaan maklumat pesakit. Mesejnya jelas seperti berikut;

a) Penyakit berpunca daripada makanan, ataupun input ke dalam badan.

b) Bersedialah menerima berita buruk dengan hati yang terbuka, jika anda seorang yang banyak input dan kurang output.


4. Paras kolestrol saya jauh melebihi paras normal. Tambahan pula dengan usia saya yang boleh dianggap muda. (auwww..) Tompokan lemak di dalam pembuluh darah inilah yang merupakan penyebab dan pembunuh no. 1 rakyat Malaysia, Heart Attack. Sedih, tapi kehidupan mesti diteruskan. Terima kasih kepada isteri tercinta yang sentiasa memberikan kata-kata semangat dan dorongan untuk mengurangkan kadar kolestrol pada tahap yang normal dalam masa 1 bulan dari sekarang. (Minta tolong buatkan ruangan makanan sihat kat blog Keep it Simple ye!) Strateginya bukanlah semudah itu, saya akan menggantikan sarapan pagi dan makan malam kepada makanan yang berasaskan fiber dan kaya dengan omega, seperti ikan, oat, roti wholemeal, minyak zaitun, dan bijirin gandum.

5. Ye, makanan yang tidak murah. Tapi inilah prinsip input manusia oleh masyarakat di barat untuk makanan otak. Mereka mendahulukan sumber makanan yang sihat sebagai staple food mereka, dan mengkesampingkan makanan yang berlemak, berminyak, bersantan, dan sebagainya. Jadi, selamat tinggal Nasi Lemak Os, Nasi Briyani Ismail, Maggi Goreng Mubeen, Kari Kambing Mahboob, Nasi Kandar Pelita! Saya akan kembali dalam masa satu bulan. :D (Big Smile)

6. Dalam pada itu, satu lagi khabar yang sedih ialah bapa mertua kakak saya, iaitu Tuan Haji Tasrip telah kembali ke rahmatullah pada hari Jumaat, 24 Disember 2010 jam 2.00 pagi di Hospital Temerloh. Allayarham telah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Felda Purun pada hari Sabtu selepas solat zohor. Saya pohon agar kita sama-sama mendoakan kesejahteraan beliau di alam akhirat yang mana kita semua pasti dan mesti akan menyusul. Itu janji Allah.

Al-Fatihah.

-Did-
Bentong, 10.15am

No comments:

Post a Comment