31 December 2010

Janji yang tak ditepati. My bad.

Mula-mula cuti, cakap nak update sekerap mungkin. Tapi bila cuti dah berbaki 2 hari, baru teringat, rupa-rupanya cakap kosong saja yea Nini.

Eh, sekurang-kurangnya ada 2 entry di blog dapur saya, kira okeylah kan? Walaupun sebenarnya, ada banyak lagi update-update masakan yang mahu ditulis di situ. Tapi lately, sangat kurang peaceful time untuk saya seorang-seorang. Agak banyak perkara yang tergendala. Hurm.

Saya letak gambar-gambarnya di sini dululah ya. Nanti bila dah siap tulis resepi, baru akan dipost di KISS. Itupun rasanya macam kurang perlu saja resepinya.

Nasi lemak untuk tetamu 8 orang



Ayam goreng berempah - first trip gorengan


Kari ayam tanpa santan - saya tak suka santan.
Untuk menjamu 11 orang. Tapi periuk tak cukup besar.


Bihun goreng ayam sedulang.
Comot macam ape. Ish3.

Hari tu kan saya dah warning awal-awal yang saya tak pandai masak sikit-sikit?
Inilah buktinya. Kalau tak percaya lagi tak tahulah.

Eh, perlu ke tulis resepi untuk masakan-masakan di atas ni?
Macam kelakar je. Sangat simple rasanya.

Tapi of course, masing-masing bila memasak, akan ada tips-tips rahsia yang digunapakai. Rasanya tips-tips ini yang sepatutnya dikongsi.

Contohnya, bihun goreng. Saya mula masak bihun goreng sejak awal-awal datang France, umur 19 tahun. Tapi waktu tu jarang sungguh nak menjadi. Taktahulah kenapa.

Tapi sekarang, selepas practise banyak kali dan discover sendiri, akhirnya memang ada caranya untuk dapatkan rasa bihun goreng sesedap masakan emak. Tak susah pun. Hehe

Tengoklah, kalau ada yang minta resepi, saya kongsikan di KISS. Kalau tiada, tak perlulah ya.
Nak tulis resepi itu pun perlu masa juga. Satu sebab dalam english, satu lagi, sebab saya memang tulis sendiri. Tak main copypaste ni. Hehe.

***************************************************

Sejak akhir-akhir ni, makin kerap berlaku coincidence hati antara saya dan suami.

Sedang saya tiba-tiba terfikir tentang dia, waktu itulah telefon berbunyi di sebelah, panggilan dari dia.

Bila tiba-tiba saya rindu dan tergerak untuk belek gambar dia dalam handphone, waktu itulah masuk message BBM di handphone, dengan panggilan-panggilan romantis, as usual. Hehe.

Dan siang tadi, saya ke ruang tamu untuk ambil telefon yang sedang dicaj. Niat saya memang untuk telefon suami. Beberapa inci saja lagi tangan hampir mencapai telefon, waktu itulah telefon berbunyi. Terkejut saya, sudahlah volumenya saya letak maksima, hampir-hampir nak terlompat. Dan seperti yang dijangka, nama 'abgmas' tertera di skrin.

Dan saya ceritakan padanya semua coincidence-coincidence yang asyik berlaku itu.
Dengan tenang suami menjawab ;

"Sebab kita dah terikat kuat di langit sayang."

*Senyum*

Aisshh Abgmas ni. Selalu saja jawapan-jawapan dia buat saya terkejut dan tak terjangka.

Dan yang penting, luahan hati dan kata-katanya tak pernah cliché seperti ayat-ayat yang biasa didengar. Ini memang saya suka.

Memang, dia lebih pandai berbahasa dari saya. Dia lebih indah membungakan kata-kata dari saya. Cumanya dia kekurangan masa saja.

Another passion shared.
Alhamdulillah.

p/s : Terima kasih untuk Mak Bapak atas kiriman dari Malaysia. Nini dah selamat terima. Terima kasih juga adinda Fatin yang sudi memenuhkan beg sepanjang flight dengan barang-barang akak yang tak kurang banyaknya. May Allah bless you Fatin! Bolehlah buat banana chocolate cake pulak lepas ni. Dah cukup semua bahan! :)

2 comments:

  1. Salam kak nini.
    sedappp nyeee ayam goreng berempah tu. if u dont mind, boleh akak tolong share recipe kari xde santan & ayam remapah tu kt KISS? :D

    and one more thing, about the coincidences, that's telepathy. kak Mar ckp, biasanya suami isteri la dpt telepathy ni :D

    may Allah bless u :)

    ReplyDelete
  2. hazirah,
    boleh².nanti habis exam wiken ni insyaAllah nini letak resepi tu ye.

    thank u for the info. nini sempat google² sikit tadi pasal telepathy.memang betul.sebab dulu masa belum kawin jarang sangat dapat bnde ni.abgmas pun perasan.

    may Allah bless you too!

    ReplyDelete