17 December 2010

Ilham dari hati yang keliru.

Mulai saat ini mungkin Destiny akan di'update' lebih kerap. Dengan sangat kerap mungkin?

Esok sudah mula cuti! Uwayy!
Walaupun hati melompat-lompat keseronokan sepulangnya dari kelas tadi, tapi agak terbeban juga memikirkan exam-exam berderet menanti lagi 2 minggu, sebaik buka sekolah.

Cuti ala kadar saja. Cuti daripada pergi sekolah. Hakikatnya kepala dan badan tetap tak boleh bercuti sangat. Tapi sikit-sikit, boleh kot ye? Kasi can.

Dan semestinya, selain revision, homework, dan lab report yang setia menanti di atas meja, dalam kepala saya ini sudah berlapis-lapis wishlist resepi untuk dilangsaikan di dapur.

Macam-macam. Sampai terlopong sekejap sewaktu membayar bil di pasaraya semalam. 40euro, hanya untuk bahan-bahan memasak. Itu belum masuk kisah barang-barang kehendak dan keperluan yang lain ; syampoo, jus oren, plastik sampah, biskut, coklat, etc.

Alhamdulillah, pagi ini, selesai satu resepi. Untuk hari pertama, walaupun belum betul-betul cuti. Gelojoh punya hati. Ish.

Nasi tomato


Ayam rempah bermadu

Tapi saya ada satu handicap dalam memasak.
Saya sangatlah tak pandai masak sikit-sikit. Serious.

Kalau nasi goreng, mesti sekurang-kurangnya sekuali besar saya masakkan. Apa-apa lauk ayam, sekurang²nya separuh ekor saya kerjakan. Masak maggi pun sekurang-kurangnya 3 peket terkorban. Walaupun dalam rumah ini hanya ada 2 orang yang mahu makan.

Taktahu lah kenapa ye. Mungkin sebab dah terbiasa adik-beradik ramai.

Eheh, macamlah di rumah dahulu saya suka memasak untuk keluarga. Jauh sekali! Bila difikir-fikir semula, macam tak percaya. Walaupun usia dah cecah 21 tahun waktu itu, dah bertunang, tapi mahu hidupkan api pun saya terpaksa panggil mak untuk tolong. Mahu pecahkan telur pun minta tolong mak. Kalau saya yang pecahkan nanti mesti bersepai dengan kulit-kulit telur saya goreng sekali. Uwek.

Tapi ada kena-mengena juga adik beradik ramai dengan handicap saya ini. Sebab saya tak biasa tengok lauk-lauk yang dimasak sedikit. Setakat 3-4 ketul ayam sekali masak, ish ruginya ruginya! Buang masa, penat-penat memasak, dapat sikit saja.

Disebabkan handicap ini, maka terpaksalah saya memanggil jiran tetangga sekeliling di sini untuk menjamu selera. Tambah pula, housemate saya ini tak banyak makannya. Dia makan ciputt saja. Saya mungkin 3 kali ganda lebih daripada dia. Mujurlah ada adik-adik satu malaysia yang selalu saja sudi menghulurkan perut untuk masakan-masakan amatur tahap sekolah rendah saya ni. Bak kata mereka, biarpun ribut salji di luar, demi Kak Nini, tetap kami datang!

Cayalah korang!

Jadi, tolonglah jangan salah faham. Kalau-kalau saya selalu menjemput tetamu makan apa yang saya masak, bukanlah untuk menagih kata-kata manis dan pujian, "sedapnya kak nini masak..." Nehi nehi nehi! Saya malah lebih prefer orang makan diam-diam daripada banyak puji-puji. Bahaya. Kalau saya terpesong niat ada orang mahu tanggung dosa saya?

Percayalah. Kalaulah membazir itu amalan mulia dan menjanjikan syurga, nescaya saya akan masak masak masak, makan dan tak habis terus buang saja! Lepas tu masak lagi resepi seterusnya. Dan buang lagi.

PELIK

Sebenarnya, saya pun tak tahu dari mana lahirnya minat yang mendalam ni. Yang pasti, baru dalam sebulan ini.

Nak kata selepas berkahwin, kurang tepat juga. Sebab selepas kahwin saya masih lagi liat-liat memasak. Kepala ligat berputar mencari seribu satu alasan. Bahan tak cukup, tak biasa dapur orang, takut tak kena selera dan macam-macam lagilah!

Uhh, tension pula memikirkan saya yang banyak benar berdalih waktu itu.
Cakap sajalah, saya malas.
Full stop. Tak perlu explanation.

Dan sebenarnya, sejak bertahun-tahun dulu, semenjak keberadaan saya di bumi asing ini, saya sering menjadi pembaca-setia-tetapi-senyap bermacam-macam blog masakan di internet. Kalau tak percaya, boleh tengok bookmark saya.

Cuma sebelum ini, saya tak minat memasak.
Tapi saya sangatlah minat memakan. Dulu kini dan selamanya, kan abang? Hee. You know me.

Tapi terdetik juga, sampai bila hanya tahu makan. Suka itu suka ini, tapi tak pandai buat sendiri.
Dan kehidupan di oversea ini memang melatih saya sikit demi sedikit untuk belajar memasak. Kalau tak, memang merana diri sendiri menahan kempunan dan rindu masakan emak. Sampai boleh menangis kadang-kadang, hanya kerana mengidam laksa atau nasi lemak!

Dan setiap gambar-gambar masakan yang terpapar baik di blog, facebook, atau mana-mana saja laman yang boleh dicapai, tak pernah gagal menjadi sumber inspirasi dan motivasi saya. "Satu hari nanti, aku mesti boleh buat jugak.", getus hati saya setiap kali meleleh air liur melihat gambar-gambar yang masyaAllah sungguh tempting.

Tapi hari ini, entah di mana turning pointnya, saya yang kepelikan dengan diri sendiri.

Setiap hari tangan rasa gatal-gatal kalau tak memasak.
Kalau ke kedai, pasti saya berlama-lama di bahagian rempah ratus. Ambil sepeket, letak di hidung, bau dan cium, ooo, ini jintan putih, ooo ini ketumbar, haaa inilah biji pelaga..., bisik saya seorang diri

Sambil menunggu bas, sempat browse berpuluh-puluh resepi di internet handphone. Google, dan add bookmark.
Sampai satu hari tu, elok saja bas berlalu depan saya yang sedang ralit membaca resepi. Terpaksalah tunggu 20 minit seterusnya. Ambik kau.

Memang pelik sangat-sangat. Tak pernah terjadi di mana-mana zaman dalam hidup saya.

Atau, adakah ini tanda-tanda saya nak mati?

Masayarakat kita kan selalu saja bila ada kematian, terus disoal tanda-tanda pelik sebelum si mati meninggal. Walaupun hakikatnya tak pernah termaktub di mana-mana kitab atau hadis mengiyakan hakikat itu. Entahlah.

Ni ni saya tengah menunjukkan tanda-tanda pelik yang ketara amat sangat ni. Tolong ingat ya semua. Mana tahu kalau-kalau ada orang tanya kamu lepas ni, apa perubahan arwah Marini sebelum dia meninggal?

Allahuakbar. Tiba-tiba meremang bulu roma. Takut.

MATI

Perbualan bersama suami 3 minggu lepas, sedang dia memandu ke tempat kerja dan saya bersiap-sedia di pembaringan mahu terlena. Rutin biasa hari-hari.

"Abang, macamana kalau Nini takde..?"

-"Nini takde ape?"

"Macamana kalau Nini takde..?"

-"Takde ape Nini?"

"Macamana kalau satu hari nanti Nini takde dengan abang..?"

-"Mana boleh. Nini mesti ada. Nini kena ada dengan abang sampai bila-bila."

"Tapi abang, satu hari nanti, mesti Nini takde jugak kan..?"

*Suami diam. Lama.*

-"Macamana kalau abang pula tak ada?"

*Saya diam sekejap.*

"Kalau abang tak ada, Nini janji akan hidup baik-baik kat dunia, tak buat dosa, supaya nanti kat syurga Nini boleh jumpa abang semula.."

"Tapi abang janji kena tunggu dekat syurga ya.."


Oh, bolehlah. Saya yang tanya soalan, pasti saya ada skema jawapan.

Ini hanyalah satu perbualan yang agak luar biasa dari yang biasa-biasa. Yang biasa-biasa mungkin dah terlalu kerap diperdengarkan di sana sini, antara suami isteri, antara ayah dan anak. Dalam kereta, dalam rumah, di tempat kerja.

Topiknya pula menjurus kepada hal-hal keluarga, perancangan masa depan bersama, masalah sekolah anak-anak, perihal teman sekerja yang menjengkelkan, masalah study yang merumitkan, and the list goes on.....

Tapi bila menyentuh soal kematian, yang mana semua orang tak kira agama meyakini ia sebagai satu ketetapan, terus saja hati tak mahu memperpanjangkan bicara. Terasa ish, kenapa cakap pasal ni?

Perasan tak?
Kalau tak perasan, cuba test dialog ini dengan orang-orang yang kamu sayang. Ayah kamu misalnya;

"Abah, saya rasa macam dah nak dekat matilah."

Dan cuba lihat apa reaksi mereka;

"Hoissshhh kamu ni! Buang tebiat ke apa cakap macamtu?"

"Hey apa cakap macamtu?"


Saya rasa sungguh ironik. Kita akui dan imani (benarkah?) hakikat kematian, tapi isu kematian ini dibiarkan bisu sebisu bisunya dari mana-mana penjuru kehidupan. Seperti satu taboo.

Seolah-olah, biarlah kematian itu datang senyap-senyap dan tiba-tiba mengambil kita atau mencuri orang-orang yang kita sayang. Tak perlulah kita fikir-fikirkan tentangnya. Pahit. Sakit.

Tapi kalau berfikir tentangnya pun kita sanggahi, bagaimana mahu katakan kita bersedia menghadapi?

Atau sememangnya kita tak perlu bersedia ke arah kematian? Tapi kita yakin, ia tetap akan datang, menjemput kita menemui Tuhan.

Ish, peliklah. Kelirulah. Kan?
Persoalan tentang mati, betul-betul mati dalam hati.
Macamana boleh jadi macamni?

Dan kerana itu, saya hanya mampu menangis bercucuran airmata tanpa sepatah kata, tatkala emak kesayangan saya meninggalkan pesanan-pesanan pelik sebelum berangkat ke tanah suci sebulan yang lalu,

"Nini, kalau apa-apa jadi kat mak bapak, barang kemas mak tu semuanya mak tinggalkan untuk Nini. Tak banyak, tapi cukuplah untuk anak perempuan kesayangan mak seorang ni. Baju-baju mak, walaupun tak cantik, janganlah buang. Simpan buat ingatan Nini pada mak nanti.."

*Aduh, kan dah menangis. Hati dan akal saya amat sensitif sekarang. Teringat saja pada Mak dan Bapak, mata terus kehujanan mencurah-curah.*

Saya tiba-tiba kebuntuan akal di sini. Dan langsung mati kata-kata.

p/s : Sorry, saya pun tak tahu macamana boleh terdeviate topik begini sekali. Daripada hal dunia terus kepada hal akhirat. Cetusan hati yang buntu. Boleh rujuk dua entri lepas.


1 comment:

  1. salam nini ape kaba? harap nini sehat kat sane :)
    how's the winter?all good dear? :D
    nini, kite suke tulisan nini, penulisan kan, tulisan yang kite tulis kan? ha pening., hahah. tp pape hal pun, bile bace entries ni, walau kite tak komen, kite bace kat google reader. kite rase cam nini sedang bercakap. kite rase kalo nini duk depan kite, misti kite ghalek mendengar nini. hehehe :)
    jage diri k, memasak dan menjemput org makan adelah perkare mulia, insyaAllah bagi orang makan, Allah murahkan rezki kite nnt :D

    ReplyDelete