24 October 2010

Semuanya tentang Facebook.

AHAD YANG LEMAH

Agak mengecewakan prestasi diri hari ini. Selain tak terbuat apa² yang produktif, badan juga amat² layu. Kepala macam berpusing laju². Pening amat² ya Allah, rasa sangat² nak uwekk tapi bila berlari ke tandas tiba² okey semula. Uhuh, mengada-ngada kau yea. Ohh, mungkin badan ini sengaja beri isyarat pada saya untuk banyak²kan berlari. Dah lama tak exercise. Urm, ada juga keinginan untuk berjogging pagi² di padang belakang, tapi dalam cuaca sejuk begini, oh apakan daya! *Yess ada alasan!*

Oh tidak². Saya tahu apa kemungkinan besar yang anda terfikir. Saya belum ada tanda untuk 'itu'. Cuma pening begini saya pun taktahu puncanya.

Lebih meresahkan, suami di Malaysia juga sedang tak sihat. Dalam telefon juga payah untuk bercakap. Hanya terbatuk² yang heavy sampai tak tergamak saya nak dengar lama². Sedih. Helpless. Tak mampu buat apa-apa dari sini selain doa yang tak pernah putus. Di waktu² yang sukar begini, tidak dinafikan kami berdua amat lemah untuk mempertahankan kekuatan emosi dan mental. Saya tahu dia sedang memerlukan isterinya. Dan saya amat² ingin berada di samping suami, apatah lagi ketika dia kurang sihat. Oh Tuhanku.

Bertabah dan teruskan langkah. Saya hanya mampu serahkan dia dalam jagaan Allah. Hanya itu saja yang tinggal buat kami.

MALAYSIA BOLEH!

Mungkin ada yang masih belum tahu tentang satu kajian yang dibuat baru² ini mengenai pengguna dan kepenggunaan Facebook. Saya sendiri pun baru saja tahu hari ini. Rupa²nya, rakyat Malaysia menduduki tangga pertama untuk kategori pengguna FB yang mempunyai paling ramai kawan. Berapa statistik yang dikeluarkan saya pun tak ingat. Tetapi memang pasti, Malaysia tangga pertama, untuk kajian meliputi seluruh dunia! Wowwy! Cayalah.

Bukan itu saja, ada yang lebih 'membanggakan'. Rakyat malaysia sekali lagi muncul juara dalam kategori pengguna FB yang paling lama meluangkan masa di laman sosial itu, dengan purata 9 jam sehari. Ya ya, tolonglah percaya. Malaysia nombor satu. Kalau masih curiga dengan kenyataan ini, boleh buat pencarian sendiri di Google. Khabar ini siap memasuki Berita Utama Perancis lagi beberapa hari lepas.

Selaku pengguna FB yang agak aktif di waktu² tertentu, ya saya sendiri malu. Taktahulah kalau ada yang berbangga dengan fakta ini. Dari aspek mana agaknya boleh kita cuba tafsirkan hasil kajian ini dari sudut yang positif ya? Rakyat Malaysia ternyata paling pandai bersosial kerana paling ramai kawan? Rakyat Malaysia paling cekap multitasking kerana di sebalik kesibukan harian pun masih boleh meluangkan 9 jam sehari di Facebook? Uhh. Hebat.

Sesuatu perlu diubah. Sekurang²nya dalam skala paling kecil, iaitu masing² berusaha untuk diri sendiri. Saya akui, saya selalu saja biarkan laman FB saya aktif, bilamana komputer sedang ON. Walaupun ketika itu saya sedang di dapur memasak, sedang buat homework, sedang makan, sedang macam² lagilah, FB tetap dibiarkan aktif. Saya sendiri tak tahu apa motifnya. See Nini, dah terjelas satu aktiviti yang dilakukan tanpa tujuan yang jelas.

Memang memalukan.
Jadi kalau ada siapa² di sini yang seperti saya, yang tak teringin pun nak melekat di FB tapi sentiasa biarkan akaun FB anda aktif di laman browser internet, silalah hentikan. Malu rasanya bila memikirkan saya pasti turut menyumbang sama ke dalam statistik yang dikeluarkan, walaupun hakikatnya taklah seperti yang dibayangkan. Memang tak ada kerja yea nak melekat dengan FB, tengok status kawan² setiap masa.

Ooh Malaysia, sudilah kiranya maafkan kecuaian saya. Saya dapat rasakan, selepas membaca berita memalukan tadi, dan rasa amat² malu dengan diri sendiri, dah mula timbul bibit² kebencian saya pada Facebook. Oooh, sekali lagi tolonglah! Facebook tak salah. Yang salah tu awak.

PICISAN

Masih tentang Facebook, cuma dalam perkembangan yang lain.

Kepada kawan² dalam FB, kalau anda terlihat butang di sebelah nama saya itu hijau, tak bermakna saya sedang available ya. Macam saya katakan tadi, saya mungkin sedang masak, tidur, study dan lain². Jadi saya mohon maaf sangat² kerana banyak chatting² yang tak terlayan. Banyak yang terabaikan.

Lagi satu, ini paling penting. Jujurnya, saya sangat² rasa berat dan malas untuk melayan message² dan chatting yang dihantar kepada saya melalui FB. Kalau posting di wall itu mungkin saya layan, sekadar beramah-mesra dan menyuburkan semula ikatan hati. Jadinya, kalau ada apa² yang penting, sila panjang²kan kepada emel saya ya. Kalau private message di FB, benda yang penting pun saya akan baca dengan nada yang tak penting. Akibatnya, banyak sangat message² yang saya baru 'perasan' pagi tadi. Yang dah sampai 5 bulan, yang urgent, semua dah jadi basi basa hari ini.

Ada beberapa message daripada junior² yang pernah rapat dengan saya. Terkilan sungguh bila saya baca;

"Hye Kak Nini! Ingat saya lagi tak? Lamanya tak dengar cerita. Haritu ada message akak tapi takde balas pun. Nak merajuklah macamni. Huhu."

Dan message itu bertarikh 13 Februari 2010.

Ooooh la la, mesti dah remuk redam hati awak merajuk dengan akak kan. Lama sungguh² dah tu. Jenuh la akak nak pujuk. Minta maaf ya. My bad.

Jadinya, tolong ya kawan² dan adik². Saya bukan sombong, sama sekali tidak insyaAllah. Apa² saja, tolong hantar kepada emel yea. Lagi mendapat perhatian insyaAllah. Ini alamatnya : nini.marini267@gmail.com

JANGAN MIMPI

Juga masih berkaitan Facebook. Nampaknya entry kali ni memang untuk meleraikan banyak kekusutan yang timbul akibat FB saja.

Dalam chatting² dan message² yang diterima, banyak benar soalan yang berbunyi,

"Abgmas takde facebook eh?"

Haha! Soalan bernilai 50 juta ringgit nih. Mesti tersenyum kelat suami yang sedang membaca entry ini. Biar saya cuba jawab.

Kalau anda memerlukan jawapan ringkas, jawapannya, ya, abgmas tak ada facebook.

Kalau anda memerlukan penjelasan, ini pula penjelasannya.

Suami saya memang sejak kecil, remaja mahupun sudah dewasa, tak pernah berminat untuk melibatkan diri dengan mana² laman sosial yang tumbuh bak cendawan. Baik Friendster, MySpace, Facebook, ataupun MyFace. (Haha, ada kisah kelakar di sebalik MyFace ini)

Ooh baru saya ingat. Dulu En Mas pernah buka akaun Friendster. Tapi ketahuilah, itupun setelah dipujuk dan dirayu berkali² oleh bakal isterinya yang masih kebudak-budakan ketika itu. Rasanya waktu itu masih di tahun 2006. Saya baru 19 tahun. Al-hasil, akaun itu terkubur begitu saja setelah beberapa hari dibuka. Dah cakap, orang memang tak minat. Jangan disuruh-suruh atau dipaksa-paksa.

Itu saja yang boleh saya katakan. Tak perlulah saya hurai²kan. Sangat picisan rasanya persoalan ini. Entah² En Mas sendiri pun tak berminat hendak menjawabnya.

PERAIBESI

Tapi kan, saya rasa ada kebaikannya bila hanya isteri atau suami saja yang punya akaun FB. Atau kalaupun kedua²nya memang peminat setia FB, buka satu saja akaun bersama.

Kenapa? Cuba fikirkan apa akan jadi bila kedua²nya punya akaun.

Suami dan isteri akan lebih cenderung untuk berkomunikasi di situ. Apatah lagi dengan 'kemanggihan' laman sosial sekarang, perbincangan antara 2 orang pun boleh diintai seluruh dunia. Akibatnya, ruang privasi yang menjadi tonggak kestabilan rumahtangga 'diceroboh'. Or should i say 'sengaja didedahkan?'

Maka terhidanglah satu dunia dengan pementasan kehidupan sang suami dan isteri yang sepatutnya terkunci rapi.

"Sayang, sayang dah makan? Jom keluar lunch yang! Yayang tunggu dekat OU yea. Kul 1 tau! Jangan lambat okeh. Luv muah muah muah."

"Mucuk, bibi rindu mucuklah. Balik cepat ye. Bibi boringlah duduk rumah sowang².."
Oh kesiannya sang suami dipanggil busuk. Atau mungkinkah 'mucuk' itu kurang busuk daripada 'busuk'? Heh apa²lah.

*Macam berpengalaman aje ye saya tulis dialog² di atas. Oh no no. Haha!*

Lebih mengundang bahaya, bila tercetusnya konflik, maka ruangan FB yang sepatutnya menjadi wadah sosial (read : berbatas) antara rakan² jauh dan dekat, tiba-tiba bercampur aduk dengan 'hempukan emosional' suami isteri akibat penunjukan perasaan masing². Facebook menjadi tempat luahan, sedangkan pasangan hanya bersebelahan, cuma masing² ego tak mahu meredakan. Ooh Tuhan, saya rasa amat bahaya kalau jadi begini. Minta²lah dijauhkan baik saya mahupun kamu² juga.

Maaf ya. Harap tidak ada yang terasa. Saya yakin ada ramai pasangan yang kedua²nya ada FB. Tapi kalau kedua²nya tahu batas, tahu apa yang boleh dan tidak boleh, maka tiada masalahnya. Terpulang pada kefahaman dan pendirian masing².

Cuma, kami suka untuk memilih jalan yang lebih selamat. Saya akur dengan kehendak suami yang selama²nya takkan berminat dengan benda² ini. Dan dia juga akur dengan permintaan saya yang ingin tetap membiarkan akaun FB aktif demi kepentingan² yang telah saya terangkan padanya.

Komunikasi maya kami hanya melalui emel dan sudah tentunya Blackberry Messenger, yang ternyata mudah, murah, cepat dan mengunci rapat pintu privasi. *Hehe, promote promote.*

Oh! Syaitan itu memang makhluk yang terlalu kreatif. Kreatif laknatullah. Kita tutup pintu sebelah ini, dia cuba juga buka pintu sebelah lain. Di BBM juga ada ruangan untuk menulis status tanpa batasan. Dan sudah tentunya status akan dilihat oleh kawan² yang ada dalam senarai contact kamu.

Bukankah membuka pintu bahaya juga?
Ya. Dan kerana itulah saya mengehadkan contact saya. Kalau boleh tak mahu ramai² di situ. Tak perlulah add saya yea kalau rasanya tiada apa². Macam kurang jelas kepentingannya. Saya beli BB pun memang semata² untuk mendekatkan jarak dengan suami. Tiada sebab lain.

Finally,

Harapnya tiada yang tersalah tafsir dengan kenyataan² saya hari ini. Bukan sombong, bukan mengada. Cuma mahu menjelaskan dan berkongsi pandangan. Hanya berkongsi, tak semestinya betul dan diterima kan? Maka jangan ambil hati yea.

Love and peace. Assalamualaikum.

Nini
00h48
Hujurat yang sunyi,
Besancon bandar terindah. Heh.

4 comments:

  1. wow..september bulan abg. oktober bulan nini..

    ReplyDelete
  2. Erm,mmg memalukan lah pasai fb tuhh. kite pun terotomatik jadi benci sket. moge² makin benci lagi pasni.hehe

    *sukela bace ayat² nini. esp part dialog tuh. pengalaman sndiri ke nini? heheh!

    -ur silent reader-

    ReplyDelete
  3. AbgMas,
    November bulan abg, disember bulan nini. boleh?

    Anonyme,
    Hehe,nini pun ade jugak rase² mcmtu. mcm dah takde mood nak jenguk fb.

    btw,bukan pglman sndiri.tapi pglaman mmbaca pglaman² org lain yg terhidang dpan mata. hehe

    ReplyDelete
  4. Salam Nini,
    saya silent reader yang dah tak silent dah..terjumpa blog nini dari link2 kawan2..
    saya kenal Mas Aidif,saya baru tamat kursus di INTAN.
    semoga nini dan mas tabah ya dikala berjauhan ni..
    tentang acc fb tu,saye setuju sangat sorang ada acc dan sorang tak ada..suami saya pun sama mcm mas,xpernah adanye acc laman sosial..mula2 masa baru kahwin rasa pelik jugak..tapi lama2 dah faham perangai dia memang xberminat..sbb tulah die different from others..
    hehe
    just want to share with u,salam ukhwah.

    ReplyDelete