16 September 2010

Nini Panini?

1. Perancis merupakan negara Eropah yang mempunyai paling ramai penduduk yang beragama Islam iaitu lebih kurang 6-10% daripada jumlah penduduknya yang seramai 65.5 juta orang setakat 1 Januari 2010. Itu menjadikan jumlah orang Islam sangat ramai, iaitu 4-5 juta orang.

2. Orang Islam semakin ramai di Perancis selepas Perang Dunia Ke II, paling ramai datangnya dari negara Maghribi sebagai buruh kasar. Kemudian datang juga dari negara-negara bekas jajahan Perancis yang budaya, bahasa dan adatnya telah menerima pengaruh French yang kuat. Negara-negara seperti Algeria, Morocco, Tunisia, Turki, Afrika dan lain-lain lagi. Statistik penduduk Islam boleh didapati daripada Kementerian Dalam Negeri Perancis.

3. Jadi pastinya pasaran makanan halal mendapat sambutan daripada segmen pengguna Islam. Jika tidak masakan akhbar "Le Figaro" membuat anggaran nilai pasaran halal di Perancis sebanyak 5.5 billion euros! Walaubagaimanapun, makanan halal pun tidak terlepas daripada menjadi sasaran 'jahilist' Islam.

Untuk mengetahui cerita, sila klik di link ini http://halalfocus.net/2010/08/20/france-controversy-over-french-halal-fast-food-restaurants/

(jika terdapat perkembangan cerita bolehlah berikan komen ye)

4. Itu hanya sekadar intro. Saya nak ceritakan tentang makanan yang pertama kali saya dengar atau dah lupa dengar kat mana. PANINI. Ye, macam nama isteri saya. Rasa lapar sangat mencengkam pada tengah hari semalam. Mulanya bercadang nak rasa kebab Besancon. Kepala dan selera pun dah ditetapkan untuk makan kebab ayam bersama sayuran segar salad, tomato ala salsa, bawang dipotong rangup. Dipadan pula dengan french fries dilimâhi sos tomato masam dan mayonis segar. Tiba-tiba Mar bersuara, "Kita makan panini nak?". Apa tu??Bergenangan air mataku, melepaslah nak rasa kebab Besancon. Tapi..........

Inilah rupanya Panini..

5. Panini ni adalah roti lembut leper yang panjangnya kira-kira 2 jengkal /12 inci. Wow,besar tu walaupun leper. Leper itu adalah kerana dihempap oleh pemanas roti sebelum dihidangkan. Dalam nya, jeng jeng jeng... ikan salmon segar berasap berlada hitam dan sulah bersama keju anjal bila ditarik macam iklan pizza hut. Kejunya melekat-lekat di badan ikan, meleleh di atas roti dan pastinya mencair di dalam mulut si pemakan. Very generous I tell you! Rasa rangup roti panas dan rasa lembut salmon segar silih berganti bergaul mesra di dalam mulut..aduhai..

Gerai yang menjual panini.."Magic Kebab"


Mak, gerai kepunyaan orang Kelantan pun ada kat sini! Mak Doné..

6. Adoi, lapar la pulak. Mar, nak makan nasik...

-Did-

p/s: bila Mar nak menulis nih..


3 comments:

  1. Salam kegembiraan buat Mas & Mar. Tumpang gembira you guys dapat bersama di France.

    Bergenang² air mata saya melihat jalan² sekitar Besançon. Rindu sungguh untuk kembali ke bandar kecil itu... T__T

    ReplyDelete
  2. Bestnya tengok Did makan kebab! Jeles la, mak nak p juga Besancon dgn pak satu hari nanti, sebelum Nini konvo..

    ReplyDelete
  3. salam.. lama x jumpa kamu mas :)
    sampai bila kat sana tu..

    ReplyDelete